مثنوی مولوی و بوستان و گلستان سعدی از آثار تعلیمی زبان فارسی هستند و «تربیت عرفانی» یکی از جنبههای مشترک تعلیمات مولانا و سعدی است. هدف اصلی مکاتب تربیتی، دینی و عرفانی فراهم نمودن زمینههای تحول روحانی انسان است که با شناخت آلودگیها و بیماریهای نفسانی و از بین بردن آنها و تجلی انوار الهی در وجود انسان هدف تربیتی آنان، محقق میشود. چنین تربیتی ساده و سطحی نیست و تمامی جنبههای وجود انسان را در برمیگیرد و نیاز به حرکت و تحولی همهجانبه دارد. بنابراین در تربیت عرفانی علاوه بر ظاهر و رفتارهای ظاهری، باطن و زوایای پنهان آن نیز مورد توجه قرار میگیرد. به همین سبب عارفانی چون مولانا در تعالیم تربیتی خویش، همانند عالمِ تربیتی و روانشناسی حاذق به درمان بیماریهایی میپردازند که در لایههای زیرین وجود آدمی ریشه دوانده است و مسلمانی چون سعدی نیز با گرایشی عارفانه تأثیر پنهان آنها را در اخلاق و رفتار انسانی به تصویر میکشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |