1- استاد دانشگاه اصفهان ، a_mir_fard@yahoo.com 2- دانشیار دانشگاه اصفهان 3- استادیار دانشگاه اصفهان 4- دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
چکیده: (9264 مشاهده)
داستانهای قرآن همواره دستمایه شاعران ادب فارسی در خلق مضامین و تصاویر ناب و زیبا بوده است. یکی از این داستانها قصه آدم و حوا و هبوط آنها از بهشت به دلیل خوردن میوه ممنوعه است. در شعر گذشته فارسی این میوه به تبعیت از اکثر تفاسیر اسلامی همواره گندم قلمداد شده است، در حالیکه شاعران معاصر گاه به پیروی از روایات اسلامی این میوه را گندم دانستهاند و گاه مطابق با تفاسیر تورات، آن را سیب یا درخت معرفت نیک و بد نامیدهاند و گاه نیز تلفیقی از روایات اسلامی و یهودی را به کار بردهاند. برخی از شاعران معاصر نیز تفسیری نمادین از این داستان ارائه کردهاند. هدف این پژوهش بررسی کیفیت بازتاب این داستان در شعر معاصر فارسی است. در این مقاله نخست به پیشینه داستان شجره ممنوعه در قرآن، تورات و تفاسیر آنها اشاره کردهایم و سپس به بررسی و تحلیل این موضوع در شعر بیست تن از شاعران برجسته معاصر (از نیما به بعد) و مقایسه آنها با روایات قرآن و تورات پرداختهایم. بررسیها نشان میدهد شاعران سنتگرای معاصر اغلب به روایات اسلامی توجه داشتهاند، درحالیکه شاعران نوگرا غالباً به روایات تورات اشاره کردهاند.
Mirbagherifard A, Aghahosaini H, Nasr Isfahani M R, Haghi M. Forbidden Fruit in Contemporary Poetry (Twenty Outstanding Poets from Nima to the Present. Persian Language and Literature 2012; 20 (72) :93-120 URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-1001-fa.html
میرباقری فرد سید علیاصغر، آقاحسینی حسین، نصر اصفهانی محمدرضا، حقی مریم. میوه ممنوعه در شعر معاصر (بیست شاعر برجسته از نیما به بعد). زبان و ادبيات فارسی. 1391; 20 (72) :93-120