1- مدرس دانشگاه فرهنگیان ، s.hossaini71@yahoo.com 2- مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده: (8210 مشاهده)
در زیباییشناسی جدید توجه به شکل ظاهری شعر صرفاً برای بیان زیباییهای هنری آن کافی به نظر نمیرسد، به همین دلیل نوعی گرایش تطبیقی برای بررسی تأثّر ذوقی و شخصی شاعر از محیط اجتماعی شکل میگیرد که شناخت آثار ادبی را برمبنای تحقیق روانشناختی و جامعهشناختی ادبی استوار میسازد.
در این جستار با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از دانشهای میانرشتهای روانشناسی، جامعهشناسی و زبانشناسی به توصیف و نقد زیباییشناسی رنگ در شعر یکی از برجستهترین شاعران نوگرای تاجیکستان پرداختیم. فرزانه خجندی با تأثیرپذیری از رنگارنگی محیط فرهنگی ـ اجتماعی تاجیکستان و بهرهگیری کامل از رنگ، اندیشههای اخلاقی را به زیباترین شکل به تصویر کشیده و در عین بهرهگیری از رمزها و نمادهای رایج شعر فارسی، با خلق نمادهای نو و ترکیبسازیهای بدیع در حوزه رنگها به پرورش شکل زیبایی از سخن فارسی دست یافته است.
Hosseini S, Mansouri Razi A. Aesthetic Criticism of Colorsin the Poetry of FarzanehKhojandi, the Poet of Colors. Persian Language and Literature 2013; 21 (74) :119-143 URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-1670-fa.html
حسینی سهیلا، منصوری رضی احمد. نقد زیباییشناختی رنگ در شعر فرزانه خجندی شاعر رنگها. زبان و ادبيات فارسی. 1392; 21 (74) :119-143