[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: سال 24، شماره 81 - ( مقالات منتشر شده 1395 ) ::
جلد 24 شماره 81 صفحات 118-91 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه‌های معرفت‌شناختی هجویری در کشف‌المحجوب درباره توحید و رؤیت الهی
احمد خاتمی1، علی‌محمد سجادی2، اسماعیل گلرخ ماسوله2
1- دانشگاه شهید بهشتی ، khatami@sbu.ac.ir
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (6262 مشاهده)

هجویری با تألیف کشف‌المحجوب یکی از برجسته‌ترین آثار عرفانی را در ادب فارسی پدید آورده است. او تحت تأثیر تحولات فرقه‌ای و اجتماعی جاری در جامعه، و  به‌تناسب زمینه فکری و مذهبی خود، دیدگاه‌های معرفتی‌اش را در کتاب مزبور تبیین کرده است. در این مقاله سعی شده است با رویکردی معرفت‌شناختی، آرای او درباره مسئله توحید و برخی موضوعات مرتبط با آن؛ یعنی ذات، صفات و رؤیت الهی بررسی شود. تحلیل معرفت‌شناختی آرای هجویری در زمینه توحید، ضمن اینکه عقیده او را درباره مراتب توحید آشکار می‌کند، نظر او را درباب دخالت یا عدم دخالت علم و آگاهی انسان در توحید روشن می‌کند. همچنین، معلوم می‌شود که او درباب ذات قائل به بقاست و تبدل را به صفات نسبت می‌دهد. به‌نظر او، صفت به خود قائم نیست؛ درنتیجه، درباره خدا نیز معتقد است که صفات او قائم به ذات اوست و خدا با صفات خود قدیم است. در این مقاله، ضمن اینکه میان مسئله توحید و رؤیت الهی رابطه معرفتی دیده می‌شود، نظر هجویری نیز درباره مرتبه متعالی رؤیت در حصول ایمان و توحید الهی تبیین می‌شود.  

واژه‌های کلیدی: کشف‌المحجوب، هجویری، توحید، ذات، صفات، رؤیت الهی، ماتریدیه
متن کامل [PDF 322 kb]   (2392 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. قرآن کريم
2. ابن‌عربي، محيي‌الدين محمدبن‌علي (1392) فصوص الحکم. ترجمه و توضيح و تحليل محمدعلي موحد و صمد موحد. چاپ ششم. تهران: کارنامه.
3. اشعري، ابوالحسن‌علي بن اسماعيل (1362) مقالات‌الاسلاميين و اختلاف المصليّن. ترجمة محسن مؤيدي.‌ تهران: اميركبير.
4. بغدادي، عبدالقاهر (1344) الفرق‌بين‌الفرق. ترجمة محمدجواد مشكور. چاپ دوم. تهران: اميركبير.
5. چيتيك، ويليام (1393) ابن عربي وارث انبيا. ترجمة هوشمند دهقان. تهران: پيام امروز.
6. چيتيك، ويليام (1390) طريق عرفاني معرفت از ديدگاه ابن‌عربي. ترجمة مهدي نجفي‌افرا. چاپ دوم. تهران: جامي.
7. شبلي نعماني، محمد (1328) تاريخ علم كلام. ترجمة سيد محمدتقي فخرداعي گيلاني. تهران: رنگين.
8. شريف، ميان‌محمد (1362) تاريخ فلسفه در اسلام. گردآوري و ترجمه زيرنظر نصرالـله پورجوادي. تهران: مركز نشر دانشگاهي.
9. شهرستاني، محمدبن‌عبدالكريم (1383) توضيح‌الملل (ترجمة ملل‌ونحل). با مقدمه و تصحيح محمدرضا جلالي نائيني. 2 جلد. چاپ ششم. تهران: اقبال.
10. شهيدي، جعفر (1374) نهج‌البلاغة امام علي(ع). چاپ هفتم. تهران: علمي و فرهنگي.
11. شيخ‌الاسلامي، اسعد (1363) تحقيقي در مسائل کلامي. چاپ دوم. تهران: اميركبير.
12. علامه‌حلي، جمال‌الدين (1388) كشف‌المراد (شرح تجريدالاعتقاد خواجه‌ نصيرالدين طوسي). ترجمة ابوالحسن شعراني. تهران: اسلاميه.
13. فروغي، محمدعلي (1379) سير حکمت در اروپا. چاپ هفتم. تهران: زوار.
14. قشيري، ابوالقاسم (1383) رسالة قشيريه. ترجمة ابوعلي حسن‌بن‌احمد عثماني. به‌تصحيح بديع‌الزمان فروزانفر. چاپ هشتم. تهران: علمي و فرهنگي.
15. قمي، ابوعبدالـله محمدبن‌نعمان (شيخ مفيد) (1344) النکت‌الاعتقاديه (ضميمة ‌الفرق بين الفرق). ترجمة محمدجواد مشكور. چاپ دوم. تهران: اميركبير.
16. كليني رازي، ابوجعفرمحمدبن‌يعقوب (1372) اصول کافي. ترجمه و شرح سيدجواد مصطفوي. تهران: دفتر نشر فرهنگ اهل‌بيت.
17. ماتريدي‌السمرقندي، ابومنصور محمدبن‌محمد (1986) کتاب‌التوحيد. به‌کوشش و مقدمة فتح‌الـله خليف. بيروت: دارالمشرق.
18. معروف‌الحسني، هاشم (1978) الشيعه بين الاشاعره و المعتزله. بيروت: دارالقلم.
19. منور، محمد (1381) اسرارالتوحيد. به‌تصحيح محمدرضا شفيعي‌کدکني. چاپ پنجم. تهران: آگاه.
20. مولوي، جلال‌الدين‌محمد (1374) ديوان شمس. به‌تصحيح بديع‌الزمان فروزانفر. 2جلد. تهران: راد.
21. نظامي گنجوي، ابومحمد الياس (1372) مخزن‌الاسرار. به‌تصحيح و توضيح برات زنجاني. چاپ سوم. تهران: دانشگاه تهران.
22. هجويري، ابوالحسن‌علي‌بن‌عثمان (1384) كشف‌المحجوب. تصحيح محمود عابدي. چاپ دوم. تهران: سروش.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hojviri’s Epistemological Viewpoints in Kashf al-Mahjub on Monotheism and Divine Vision. Persian Language and Literature 2017; 24 (81) :91-118
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-2751-fa.html

خاتمی احمد، سجادی علی‌محمد، گلرخ ماسوله اسماعیل. دیدگاه‌های معرفت‌شناختی هجویری در کشف‌المحجوب درباره توحید و رؤیت الهی. زبان و ادبيات فارسی. 1395; 24 (81) :91-118

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-2751-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 24، شماره 81 - ( مقالات منتشر شده 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4666