[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: سال 27، شماره 87 - ( 10-1398 ) ::
جلد 27 شماره 87 صفحات 151-129 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی مؤلفه‌های هوش‌ معنوی در ادب عرفانی با تکیه بر مثنوی مولانا
ملک‌محمد فرخزاد 1، مژگان زارع کهن2
1- آزاد اسلامی واحد ساوه ، mmfzad@yahoo.com
2- آزاد اسلامی واحد ساوه
چکیده:   (4171 مشاهده)
ادبیات قلمرو‌های وسیعی را دربرمی‌گیرد که شامل موضوعات گوناگونی است؛ با دانش‌های متعددی در ارتباط است و روش‌های مختلفی را نیز برای بررسی و مطالعه آن می‌توان به‌کار گرفت. به‌عبارت دیگر، بسیاری از مسائل ادبی «چندتباری» هستند و در علوم مختلف ریشه دوانده‌اند؛ از جمله روان‌شناسی. مفهوم هوش‌معنوی، با موضوعاتی از معانی یا ارزش‌ها در پیوند است که به موجب آن جایگاه هوش در زندگی ما در بافت و زمینه‌ای غنی‌تر از معانی قرار می‌گیرد. هرچند اصطلاح هوش‌معنوی از دستاوردهای حوزه عرفان نیست و در روان‌شناسی محل بحث و بررسی است، اما این به‌معنای متروک‌ماندن موضوع در آثار عرفانی ما نیست. اگر منصفانه بنگریم، مباحث مربوط به هوش‌معنوی و معادل‌های آن به‌صورت بسیار وسیع و پربار در ادب عرفانی ما بیان شده است. شاخصه معنویت و مذهب به‌ویژه هوش‌معنوی در عرصه شعر عرفانی در ادبیات فارسی و شعر مولانا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مقاله حاضر که به روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی و بر مبنای داده‌ها‌ی کتابخانه‌ای صورت گرفته است، نشان می‌دهد که ایمان، صلح‌، نوع‌دوستی و کاربرد صحیح آن در زندگی و سازگاری با ناملایمات دنیای واقعی از شاخصه‌های اصلی هوش‌معنوی در مثنوی مولاناست.
 
واژه‌های کلیدی: روان‌شناسی، عرفان‌، هوش ‌معنوی‌، مولانا، مثنوی
متن کامل [PDF 5383 kb]   (1024 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فنون بلاغی
فهرست منابع
1. آقاجاني، طهمورث و همکاران (1393) «تأثير بازي بر مهارت‌هاي اجتماعي کودکان». مطالعات توسعة اجتماعي ايران. سال ششم. شمارة 3: 97-104.
2. ابراهيمي ‌ديناني، غلامحسين (1389) فلسفه و ساحت سخن. تهران: هرمس.
3. اسماعيلي، علي و شايسته گودرزي (1386) مباني روان‌شناسي عمومي. چاپ دوم. تهران: شلاک.
4. اميني، ‌محمد‌ و همکاران (1393) «تحليل جايگاه هوش‌معنوي در ميان مجريان و دريافت‌کنندگان کتاب درسي دين و زندگي دورة متوسطه». برنامه‌ريزي درسي. دورة يازدهم. شمارة 43: 95-109.
5. حسن‌زاده، رمضان و همکاران (1393) «رابطة هوش‌معنوي با مثبت‌انديشي در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي بابل». دين و سلامت. دورة دوم. شمارة 1: 42-48.
6. حسين‌چاري، مسعود و حميدرضا ذاکري (1389) «تأثير زمينه‌هاي تحصيلي دانشگاهي، علوم ديني و هنري بر هوش‌معنوي؛ کوششي در راستاي رواسازي و پايايي‌سنجي معنوي هوش‌معنوي». اندازه‌گيري معنوي. دورة اول. شمارة 1: 73-93.
7. خاکشور، فاطمه و همکاران (1392) «نقش تصور از خدا و هويت مذهبي در معناي زندگي». روان‌شناسي دين. شمارة 2: 53-56.
8. دانش، حسين (1380) روانشناسي معنوي. تهران: نسل نوانديش.
9. دلاور، علي و رقيه اسدي (1394) «کاربرد مدل‌سازي معادلات ساختاري PLS در تبيين اثرات متغيرهاي جمعيت‌شناختي بر هوش‌معنوي». اندازه‌گيري تربيتي. دورة ششم. شمارة 32: 1- 39.
10. رجايي، عليرضا (1389) «هوش ‌معنوي، ديدگاه‌ها و چالش‌ها». پژوهش‌نامة تربيتي. دانشگاه آزاد اسلامي تربت جام. شمارة 22: 22-24.
11. زارعي، حسن و همکاران (1390) «شناسايي و سنجش مؤلفه‌هاي هوش ‌معنوي در محيط کار». پژوهش‌هاي مديريت عمومي. سال چهارم. شمارة 12: 71-94.
12. زرين‌کوب، عبدالحسين (1374) سر ّني. تهران: علمي.
13. سروش، عبدالکريم (1389) قصة ارباب معرفت. چاپ هفتم. تهران: مؤسسة فرهنگي صراط.
14. سهرابي، فرامرز (1387) «مباني هوش‌ معنوي». سلامت روان. سال اول. شمارة 1: 14-18.
15. شريعت‌باقري، محمدمهدي (1391) «مطالعة تطبيقي نظريات مولوي و مزلو دربارة انسان سالم و کامل». مطالعات روان‌شناختي دانشگاه الزهراء. دورة هشتم. شمارة 4: 131-145.
16. شفيع‌آبادي، عبدالـله و غلامرضا ناصري (1384) نظريه‌هاي مشاوره و روان‌درماني. تهران: مرکز نشر دانشگاهي.
17. شهرابي‌فراهاني و کيومرث فرحبخش (1391) «بررسي رابطة بين هوش‌معنوي و هوش ‌هيجاني دانش‌آموزان دختر منطقة 15 آموزش و پرورش شهر تهران». مديريت و برنامه‌ريزي در نظام‌هاي آموزشي. دورة پنجم. شمارة 8: 44-60.
18. ضياء‌نور، فضل‌الـله (1369) وحدت وجود. تهران: زوار.
19. طاهري، زهرا و همکاران (1395) «زندگي عقلاني و معنوي براساس آموزه‌‌هاي مولوي در مثنوي معنوي». پژوهشنامة ادب غنايي دانشگاه سيستان و بلوچستان. سال چهارم. شمارة 26: 119-140.
20. عابدي، محمدرضا (1392) «انترناسيوناليسم عرفاني، مبناي نگرش انسان‌شناختي مولانا». انسان‌پژوهي ديني. سال دهم. شمارة 29: 51-69.
21. عبديوسف‌خاني، زينت و حسين اکبري امرغان (1393) «بررسي رابطة بين هوش‌معنوي و رضايت از زندگي». پژوهشنامة تربيتي. سال نهم. شمارة 38: 39-54.
22. عقدايي، تورج (1386) «روان‌شناسي کمال در مثنوي». عرفان اسلامي. شمارة 12: 55-85.
23. غباري‌بناب، باقر و همکاران (1386) «هوش‌معنوي». انديشة نوين معنوي. سال سوم. شمارة 10: 125-147.
24. فتح‌الهي، علي و قاسم صحرايي (1392) «بازجست تفکر و انتقادي از ديدگاه مولوي». پژوهشنامة ادبيات تعليمي. سال پنجم. شمارة 20: 137-160.
25. فتحي، کوروش و همکاران (1387) «شناسايي و اولويت‌يابي مهارت‌هاي زندگي مورد نياز بزرگسالان براي لحاظ‌کردن در برنامه‌هاي درسي مدارس». تعليم و تربيت. شمارة 93: 69-101.
26. فرهوش، محمد و همکاران (1396) «فراتحليل مطالعات هوش ‌معنوي». مطالعات اسلام و روان‌شناسي. سال يازدهم. شمارة 20: 39-58.
27. قنبري، سيروس و ايمان کريمي (1395) «مؤلفه‌هاي هوش‌معنوي در نهج‌البلاغه». پژوهشنامة نهج‌البلاغه. دورة چهارم. شمارة 13: 99-119.
28. کار، آلن (1385) روان‌شناسي مثبت علم شادماني و نيروي انساني. ترجمة حسن پاشا‌ شريفي و جعفر نجفي‌زند. تهران: سخن.
29. محمدي ‌درويش‌وند، بهنوش و ژاسنت صليبي (1395) «بررسي جهت‌گيري هدفي با هوش‌معنوي و مسئوليت‌پذيري دانش‌آموزان دختر سال اول دورة دوم متوسطه شهر تهران». جامعه‌پژوهي فرهنگي. سال هفتم. شمارة 2: 96-101.
30. مشايخي، منصوره (1390) «بررسي روان‌کاوانة مفاهيم کليدي قرآني‌ـ عرفان و تجلي آن در حوزة ادبيات فارسي». فدک سبزواران. سال دوم. شمارة 9: 145-164.
31. مک‌ناوتن، ديويد (1380) بصيرت‌ اخلاقي. ترجمة محمود فتحعلي. قم: مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام‌خميني(ره).
32. مورنو، آنتونيو (1380) يونگ، خدايان، انسان مدرن. ترجمة داريوش مهرجويي. چاپ دوم. تهران: مرکز.
33. مولانا، جلال‌الدين محمد (1376) مثنوي‌ معنوي. چاپ يازدهم. تهران: اميرکبير.
34. ـــــــ (1369) فيه‌ما‌فيه. تصحيح بديع‌الزمان فروزانفر. چاپ ششم. تهران: دانشگاه تهران.
35. مهرابي، ابراهيم (1392) «اقتراحي در متافيزيک هوش‌معنوي در اسلام». انسان‌پژوهي ديني. شمارة 29: 5-30.
36. ميردريکوندي، رحيم (1390) «هوش‌هيجاني، پيشينه و رويکردها از نگاه دين و روان‌شناسي». روان‌شناسي و دين. سال چهارم. شمارة 3: 97-124.
37. نصراصفهاني، زهرا و مائده شيري (1393) «هفت شيوة روان‌درماني در مثنوي». پژوهش‌هاي ادب عرفاني (گوهر گويا). سال هشتم. پياپي 46: 145-168.
38. يدالله‌پور، محمدهادي و مهناز فاضلي کبريا (1393) «بررسي تطبيقي مفهوم هوش‌معنوي از منظر روان‌شناسي و اسلام». اسلام و سلامت. شمارة 1: 47-57.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farrokhzad M, Zarekohan M. An Analysis of Spiritual Intellect in Mystic Literature: The Case of Mathnavi. Persian Language and Literature 2019; 27 (87) :129-151
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-3722-fa.html

فرخزاد ملک‌محمد، زارع کهن مژگان. واکاوی مؤلفه‌های هوش‌ معنوی در ادب عرفانی با تکیه بر مثنوی مولانا. زبان و ادبيات فارسی. 1398; 27 (87) :129-151

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-3722-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 27، شماره 87 - ( 10-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4666