[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: سال 30، شماره 93 - ( 11-1401 ) ::
جلد 30 شماره 93 صفحات 280-247 برگشت به فهرست نسخه ها
«دیگری» در آستانه تحلیل گفتمانی «آستانه‌های» رمان و فیلم «شوهر آهو خانم» برپایه‌ دیدگاه لاکلاو و موفه
ابراهیم محمدی 1، عفت غفوری حسن آباد2 ، سید مهدی رحیمی2 ، حامد نوروزی2
1- دانشگاه بیرجند ، emohammadi@birjand.ac.ir
2- دانشگاه بیرجند
چکیده:   (3963 مشاهده)
در جستار پیش‌رو، ساختار آستانه‌ها و پیش‌گویه رمان شوهر آهوخانم، نگاشته علی‌محمد افغانی، و اقتباس سینمایی آن به‌کارگردانی داوود ملاپور بررسی شده است. آنچه در هردو اثر درخور توجه است، وجود لایه‌ها و اجزای مختلف معناساز در آستانه رمان و فیلم است که چگونگی ارتباط زن و مرد را در گفتمان سنّتی و شبه‌مدرن آشکار می‌کند. نویسنده و کارگردان می‌کوشند با برجسته‌کردن جدال دو گفتمان سنّت و مدرنیته، به‌صورت نامرئی و ناملموس، تصویری از زن ستمدیده و هویت‌باخته به مخاطب ارائه کنند که همواره گفتمان مردسالار از تفاوت‌های طبیعی او با مرد، زنجیری برای به‌انقیادکشیدن زن ساخته ‌است و او را به‌مثابه دیگری و فرودست انگاشته و به‌حاشیه رانده ‌است. ازاین‌رو، در پژوهش حاضر،  ساختار آستانه‌های دو رسانه با رویکرد تطبیقی‌‌ـ‌بین‌رشته‌ای و برپایه تحلیل انتقادی گفتمان لاکلاو و موفه بررسی می‌شود. نخست، خرده‌متن‌های آستانه‌ای رمان و فیلم شناسایی شده، و سپس با تحلیل دال‌های موجود در ساختار آنها، به چگونگی پیوند آستانه‌ها با متن مرکزی و جهان بیرون آن و شیوه‌های خلق معنا در لایه‌های مختلف خرده‌متن‌ها پرداخته شده است. با بررسی ساختار آستانه‌های رمان و فیلم «شوهر آهوخانم» دو نکته آشکار می‌شود: 1. تمام دال‌های موجود در آستانه‌های دو اثر برمبنای کلان‌تقابل زن و مرد شکل گرفته‌اند. 2. نشانه‌های موجود گفتمان برساخته مردسالار را برملا می‌کنند که همواره مرد را دال مرکزی می‌داند و ازطریق زنجیره‌های هم‌ارزی مرد را با دال‌های مرکز، فرادست، فعال، مستقل و آزاد هم‌ارز می‌داند و در مقابل زن را با مفاهیم حاشیه، فرودست، منفعل، وابسته و محدود معرفی می‌کند و با بهره‌گیری از منطق تفاوت میان زن و مرد رقیب را نفی و طرد می‌کند.
 
واژه‌های کلیدی: گفتمان انتقادی، لاکلاو و موفه، علی‌محمد افغانی، داوود ملاپور، شوهر آهوخانم، آستانه‌ها
متن کامل [PDF 4879 kb]   (1508 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات تطبیقی
فهرست منابع
1. احساني، زهرا و همکاران (1399) «تحليل نظام روايي محافظه‌کاري و خطرپذيري: نظرية گفتمان خيزابي؛ مطالعة موردي: روايت همنوايي شبانة ارکستر چوب‌ها اثر رضا قاسمي». روايت‌شناسي. سال چهارم. شمارة 7: 1-32.
2. افغاني، علي‌محمد (1399) شوهر آهو خانم. چاپ سي‌وسوم. تهران: نگاه.
3. برتنس، هانس (1397) مباني نظرية ادبي. چاپ پنجم. ترجمة محمدرضا ابوالقاسمي. تهران: ماهي.
4. پاينده، حسين (1388) داستان كوتاه در ايران (داستان‌هاي مدرن). جلد دوم. تهران: نيلوفر.
5. پاينده، حسين (1398) گشودن رمان (رمان ايران در پرتو نظريه و نقد ادبي). چاپ چهارم. تهران: مرواريد.
6. حياتي، زهرا و همکاران (1398) «تحليل زمان روايي در دو گفتمان ادبي و سينمايي: مورد مطالعة داستان و فيلم اقتباسي شوهر آهوخانم». ادبيات و پژوهش‌هاي ميان‌رشته‌اي. پژوهشگاه علوم انساني و فرهنگي. سال اول. شمارة 1: 99-134.
7. دوبووار، سيمون (1380) جنس دوم. ترجمة قاسم صنعوي. جلد اول. چاپ دوم. تهران: توس.
8. رضي، هاشم (1381) تاريخ رازآميز آيين ميترايي در شرق و غرب (پژوهشي در آيين ميترايي از آغاز تا عصر حاضر). تهران: بهجت.
9. ژوو، ونسان (1394) بوطيقاي رمان. ترجمة نصرت حجازي. تهران: علمي و فرهنگي.
10. ساساني، فرهاد (1391) نشانه‌شناسي مکان (مجموعه مقالات هم‌انديشي نشانه‌شناسي). تهران: سخن.
11. ستاري، جلال (1390) سيماي زن در فرهنگ ايران. چاپ ششم. تهران: مرکز.
12. سجودي، فرزان (1391) «مکان، جنسيت و بازنمايي سينمايي». در: نشانه‌شناسي مکان (مجموعه مقالات هم‌انديشي نشانه‌شناسي). به‌کوشش فرهاد ساساني. تهران: سخن.
13. سعيدي‌پور، فرشته (1376) گرافيک در عنوان‌بندي فيلم. تهران: سروش.
14. سلطاني، علي‌اصغر (1383) «تحليل گفتمان به‌مثابة نظريه و روش». علوم سياسي. شمارة 28: 153-180.
15. شعيري، حميدرضا (1388) «از نشانه‌شناسي ساختگرا تا نشانه‌‌ـ‌معناشناسي گفتماني». نقد ادبي. شمارة 8: 33-51.
16. شواليه، ژان و آلن گربران (1382) فرهنگ نمادها (اساطير، ايماء و اشاره، اشکال و قوالب، چهره‌ها، رنگ‌ها، اعداد). جلد سوم. ترجمة سودابه فضايلي. تهران: جيحون.
17. صفري، جهانگير و همکاران (1396) «مدرنيته و ساختار سنتي خانوادة ايراني با تکيه بر رمان شوهرآهوخانم». زبان و ادبيات فارسي دانشگاه خوارزمی. شمارة ۸۲: ۲۴۰-۲۱۷.
18. فوکو، ميشل (1389) تئاتر فلسفه: گزيده‌اي از درس‌گفتارها، کوتاه‌نوشت‌ها، گفت‌وگوها و... . ترجمة نيکو سرخوش و افشين جهانديده. تهران: ني.
19. قجري، حسينعلي، و جواد نظري (1392) کاربرد تحليل گفتمان در تحقيقات اجتماعي. تهران: جامعه‌شناسان.
20. کسرايي، محمدسالار، و علي پوزش شيرازي (1387) «نظرية گفتمان لاکلاو و موفه ابزاري کارآمد در فهم و تبيين پديده‌هاي سياسي». سياست. دورة سي‌ونهم. شمارة 3: 339-360.
21. کوپر، جي. سي (1379) فرهنگ مصور نمادهاي سنتي. ترجمة مليحه کرباسيان. تهران: فرشاد.
22. کوچکي، زهرا (1389) «بررسي سيماي زن در رمان "شوهر آهو خانم"». انديشه‌هاي ادبي. دورة دوم. شمارة 6: 109-850.
23. کهدويي، کاظم و مرضيه شيرواني (1388) «شخصيت‌پردازي قهرمانان زن در رمان‌هاي شوهرآهوخانم و سووشون». نامة پارسي. شمارة 48-49: 71-86.
24. گويري، سوزان (1379) آناهيتا در اسطوره‌هاي ايراني. چاپ سوم. تهران: جمال‌الحق.
25. مظفري، سولماز، و فرهاد کاکه‌رش (1392) «بررسي تكامل شخصيت در رمان شوهرآهوخانم با تكيه بر كهن‌الگوهاي بيداري قهرمان درون». پژوهشنامة ادبيات داستاني. دورة دوم. شمارة 5: 123-145.
26. مقدمي، محمدتقي (1390) «نظرية تحليل گفتمان لاکلاو و موف و نقد آن». معرفت فرهنگي اجتماعي. سال دوم. شمارة 2: 91-124.
27. ملاپور، داوود (1347) شوهر آهو خانم. تهران [فيلم]
28. ميرعابديني، حسن (1380) صدسال داستان‌نويسي ايران. جلد اول و دوم. چاپ دوم. تهران: چشمه.
29. نامورمطلق، بهمن (1387) «باختين، گفتگومندي و چندصدايي؛ مطالعة پيشابينامتنيت باختيني». پژوهشـنامة علوم انساني. شمارة 57: 397-414.
30. نامورمطلق، بهمن (1392) طاق‌بستان (مجموعه مقالات نقدهاي ادبي‌ـ‌هنري). تهران: سخن.
31. يورگنسن، ماريان، و لوئيز فيليپس (1397) نظريه و روش در تحليل گفتمان. ترجمة هادي جليلي. تهران: ني.
32. Carol J. Adams (2022) Ecofeminism, Feminist Intersections with Other Animals and the Earth. (editor), Lori Gruen. 2th Edition. Bloomsbury Academic USA.
33. Genette, Gerard (1997) Paratexts: thresholds of interpretation. Translated by Jane E. Lewin. Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511549373]
34. Afqani, Ali Mohammad (2020) Ahu khanom's husband. 33rd edition. Tehran: Negah. [In Persian].
35. Beauvoir, Simone de (2001) La deuxiems sexe. translated by Qasim Sanawi. 2nd edition. Tehran: Tous. [In Persian].
36. Bertens, Johannes Willem (2018) Literary Theory: the basics. 5th Edition. translated by Mohammad Reza Abolghasemi. Tehran: Mahi. [In Persian].
37. Chevalier, Jean and Gheerbrant, Alain (2003) Dictionnaire des symboles: mythes, reves, coutumes… translated by Soudabeh Fazaili. Tehran: Jeihoun. [In Persian].
38. Cooper, Jean C (2000) an Illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols. translated by Maliheh Karbasian. Tehran: Farshad. [In Persian].
39. Ehsani, Zahra et al (2020) "A Narrative Analysis of Conservatism and Risk-taking: A Wave Discourse Theory on Nocturnal Harmony from the Wood Orchestra by Reza Ghasemi". Narrative Studies. Year 4, Number 7. Pp: 1-32. [In Persian].
40. Foucault, Michel (2010) Theater of philosophy: a selection of lectures, short essays, conversations and... translated by Nikou Sarkhosh and Afshin Jahandideh. Tehran: Ney. [In Persian].
41. Gaviri, Susan (2000) Anahita in the Ancient Iranian Mythology. 3rd edition. Tehran: Jamal Al-Haq. [In Persian].
42. Hayati, Zahra et al (2019) "Analyzing narrative time in literary and cinematic discourses The studied case: adapted film "Shohar-e Ahoo Khanom" and its fictional source". Literary Interdisciplinary Research. Volume 1, Issue 1, Pp: 99-134. [In Persian].
43. Jorgensen, Marianne and Louise Phillips (2018) Discourse analysis as theory and method. translated by Hadi Jalili. Tehran: Ney. [In Persian].
44. Jouve, Vincent (2015) Le poetique du roman. translated by Nosrat Hejazi. Tehran: Elmi-Farhangi. [In Persian].
45. Kahdouyi, Kazem and Marzieh Shirvani (2009) "The characterization of female protagonists in the novels "Husband of Aho Khanum" and "Suvoshon"". Name-y Parsi. No 48-49. Pp: 71-86. [In Persian].
46. Kasraei, Mohammad Salar and Ali Pouzesh Shirazi (2008) "Discourse theory of Lanlau and Mouffe: Elaborate efficient tool in understanding the politica phenomenons". Politics. Course 39. Number 3. Pp: 339-360. [In Persian].
47. Koochaki, Zahra (2010) "A Study of the Visage of Woman in the Novel " "Ahu's Husband"". Volume 2. Literary Thoughts. Issue 6. Pp: 85 -109. [In Persian].
48. Mir Abedini, Hassan (2001) One hundred years of story writing in Iran. Volumes 1 and 2. 2nd edition. Tehran: Cheshmeh. [In Persian].
49. Moghaddami, Mohammad Taghi (2011) "Theory of discourse analysis of Lacla and Mouffe's and its Criticism". Ma'rifat-e Farhangi Ejtemaii. 2nd year, Number 2. Pp: 91-124. [In Persian].
50. Mozaffari, Solmaz and Farhad Kakerash (2013) "Evolution of character in "Shohar-e Ahoo khanom" Due to Archetypes Awakening the Internal Hero". Research on Fictional Literature. Volume 2, Issue 5. Pp: 123-145. [In Persian].
51. Mowlapur, Davoud (1995) madam ahou's husband. Tehran. [Movie]
52. Namvar Motlagh, Bahman (2008) "Bakhtin, Dialogism and polyphony: the study of Bakhtin's Intertextuality". Journal of humanities. Number 57. Pp: 397-414. [In Persian].
53. Namvar Motlagh, Bahman (2013) Taq Bostan. Tehran: Sokhan.
54. Payandeh, Hossein (2009) the Short Story in Iran (Modern Stories). Volume II. Tehran: Niloufar. [In Persian].
55. Payandeh, Hossein (2010) Opening the Novel (Critical Reading of Contemporary Iranian Novels). 4th edition. Tehran: Morvarid. [In Persian].
56. Qajari, Hossein Ali and Javad Nazari (2013) the Use of Discourse Analysis in Social Research. Tehran: Jameshenasan. [In Persian].
57. Razi, Hashem (2002) Recherches sur le Cult public et des Mysteres. Tehran: Behjat. [In Persian].
58. Saffari Jahangir et al (2017) "Modernity and the Traditional Structure of Iranian Families Based on the Novel: "Shohar-e Ahoo Khanom". Persian Language and Literature. No 25, Pp: 217-240. [In Persian].
59. Sa'idi Pour, Fereshteh (1997) Graphics in Insertion of the Film Titles. Tehran: Soroush. [In Persian].
60. Sattari, Jalal (2011) the Visage of Women in Iranian Culture. 6th edition. Tehran: Markaz. [In Persian].
61. Shairi, Hamid Reza (2009) "Passing from a predetermined relationship of signifier and signified to a processional discursive meaning". Literary Criticism. Pp: 33-51. [In Persian].
62. Sojoudi, Farzan (2012) "Place, Gender and Cinematic Representation". Semiotics of place. by Farhad Sasani. Tehran: Sokhan. [In Persian].
63. Soltani, Ali Asghar (2004) "Discourse analysis as a theory and method". Political Science. No. 28. Pp: 153-180. [In Persian].
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi E, Ghafouri Hassanabad E, Rahimi S M, Norouzi H. Investigating “The Other” in the Discourse Analysis of “Thresholds” in “Showhar-e Ahou Khanom” Novel and Movie Based on Laclau and Mouffe’s Theory. Persian Language and Literature 2023; 30 (93) :247-280
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4164-fa.html

محمدی ابراهیم، غفوری حسن آباد عفت، رحیمی سید مهدی، نوروزی حامد. «دیگری» در آستانه تحلیل گفتمانی «آستانه‌های» رمان و فیلم «شوهر آهو خانم» برپایه‌ دیدگاه لاکلاو و موفه. زبان و ادبيات فارسی. 1401; 30 (93) :247-280

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4164-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 30، شماره 93 - ( 11-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4666