[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: سال 32، شماره 96 - ( 2-1403 ) ::
جلد 32 شماره 96 صفحات 306-289 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل داستان «زن زیادی» از جلال آل‌احمد با استفاده از نظریه شالوده‌شکنی ژاک دریدا
علیرضا نبی لو چهرقانی 1، مریم هامون گرد2
1- دانشگاه قم ، a.nabiloo@qom.ac.ir
2- دانشگاه قم
چکیده:   (16893 مشاهده)
داستان «زن زیادی» یکی از نُه داستان کوتاه از مجموعه داستانی با همین نام است که اولین‌بار در زمان حیات جلال آل‌احمد، نویسنده‌ی معاصر، در سال ۱۳۳۱ به چاپ رسیده است. محور تمام داستان‌های این مجموعه زنان هستند و نویسنده با نگاهی نقادانه مصائب و مشکلات آنها را نشان داده است. این مقاله به بررسی داستان «زن زیادی» از دیدگاه نقد شالوده‌شکنانه می‌پردازد. اساس نقد شالوده‌شکنانه یافتن تقابل‌‏های دوتایی و پنهان در متن است؛ زیرا با کشف این تقابل‏‌ها می‌توان به لایه‌های پنهان درون متن پی برد. به‌اعتقاد دریدا، تقابل‏های درون‌متنی، سلسله‌مراتبی و پلکانی است و جزئی بر جزئی دیگر برتری داده می‌شود، اما با بررسی متن درنهایت مشخص می‌شود که هیچ‌یک از تقابل‏‌ها بر دیگری برتری ندارند و درواقع مکمل یکدیگرند. نقد شالوده‌شکنانه بر بررسی پیش‌فرض‌های پذیرفته‌شده، و واسازی و آشکارسازی تناقض‌های متنی استوار است و هرچه را مخاطب باید بداند در خود متن جست‌وجو می‏‌کند. تقابل در داستان «زن زیادی» در ظاهر برپایه تضاد بین انسان و انسان، مرد/زن، و در باطن بین انسان و باورها و سنّت‌های نادرست فرهنگی و اجتماعی است. پس از بررسی تقابل‏‌های دوتایی در متن و شناسایی نیروهای متخاصم در آن، معلوم می‌‏شود که برخلاف آنچه از ظاهر متن و در خوانش اولیه به‌دست می‏‌آید،‏ قطب برتر در متن و مدلول استعلایی که چالش درونی متن نیز براساس آن شکل گرفته است مرد ستمکار در مقابل زن ستمدیده نیست، بلکه مرد و زن هریک به‌گونه‌ای اسیر و مقهور باورهای نادرست و تحمیلی جامعه‌ی زمانِ خود هستند و دو تقابل درکنار یکدیگر و همسو با هم داستان را پیش می‏‌برند.
 
واژه‌های کلیدی: شالوده‌شکنی، ژاک دریدا، جلال آل‌احمد، داستان «زن زیادی»
متن کامل [PDF 655 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نقد ادبی
فهرست منابع
1. آل‌احمد، جلال (1386) زن زیادی. چاپ دهم. تهران: فردوس.
2. آلیانی، فرشته؛ فاضلی، فیروز؛ هوشیار کلویر، بهار (1399). تحلیل انتقادی گفتمان غالب در داستان زن زیادی. زن و فرهنگ. شمارة 46: 103-116.
3. آهی، محمد؛ طاهری، محمد (1398). نقد و تحلیل نظریة ساخت‌شکنی دریدا در فهم متون. نقد و نظر. دورة بيست‌وچهارم. شمارة 94: 127-149.
4. احمدی، بابک (1378). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
5. افخمی‌نیا، مهدی؛ جواری، محمدحسین؛ وصال، متین (1389). تحلیل ادبی-جامعه‌شناختی زن زیادی جلال آل‌احمد برطبق الگوی لوسین گلدمن. پژوهش زبان و ادبیات فرانسه. شمارة 41: 20-85.
6. ایگلتون، تری (1368). پیش‌درآمدی بر نظریة ادبی. ترجمة عباس مخبر. تهران: مرکز.
7. برتنس، هانس (1383). مبانی نظری ادبی. ترجمة محمدرضا ابوالقاسمی. تهران: ماهی.
8. پاینده، حسین (1382). گفتمان نقد. تهران: نیلوفر.
9. تایسن، لوئیس (1392). نظریه‏های نقد ادبی معاصر. ترجمة مازیار حسین‌زاده و فاطمه حسینی. تهران: نگاه امروز و حکایت قلم نوین.
10. حاجی‌آقابابایی، محمدرضا (1397). تحلیل داستان زن زیادی بر اساس نظریة خوانندة درون‌متن چمبرز. نخستین همایش ملی تحقیقات ادبی با رویکرد مطالعات تطبیقی. تهران.
11. سلدن، رامان (1377). راهنمای نظریة ادبی معاصر. ترجمة عباس مخبر. چاپ سوم. تهران: طرح نو.
12. شمیسا، سیروس (1386). نقد ادبی. تهران: میترا.
13. کالر، جاناتان (1382). نظریة ادبی. ترجمة فرزانه طاهری. چاپ دوم. تهران: مرکز.
14. مکاریک، ایرنا ریما (1384). دانشنامة نظریه‌های ادبی معاصر. ترجمة مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: آگه.
15. Bressler, 2-E.C (2007). Literary Criticism: An Introduction to Theory and Practice. 4th Edition. London: Prentice Hall.
16. Lane, J. Richard (2006) Fifty key literary Theorists. New York. Routledge. [DOI:10.4324/9780203441428]
17. Āl-Ahmad, Jalāl (2008). Zan-e Ziadi. 10th ed. Tehrān: Ferdows. [In Persian]
18. Āliyāni, Fereshteh; Fāzeli, Firouz; Houshyār kalvir, Bahār (2020). The Critical Analysis of Dominant Discourse Jalal Al-Ahmad's Zan-e-Ziadi Story. Woman and Culture, Number 46: 103-116. [In Persian]
19. Āhi, Mohammad; Tāheri, Mohammad (2019). A Critique and Analysis of Derrida's Deconstruction Theory of Understanding Texts, Naqd va Nazar, Number 94: 127-149. [In Persian]
20. Afkhami, Mahdi; Javāri, Mohammad Hossein; Vesāl, Matin (2019). Literary-Sociology Analysis of Jalal Al-Ahmad's Zan-e-Ziādi story According to Lucien Goldmann's Model. French Language and Literature Research, Number 41: 20-85 [In Persian]
21. Ahmadi, Bābak (1991). The Text-Structure and Textural Interpretation. Tehrān: Markaz [In Persian]
22. Bertens, Hans (2004). Literary Theory. Trans by Mohammad Rezā Abolghāsemi. Tehrān: Markaz [ In Pesian].
23. Caller, Jonathan (2004). Literary Theory. Trans by Fereshteh Tāheri, Tehrān: Markaz [In Persian]
24. Eagleton, Terry (1989). Literary Theory. Trans by Abbās Mokhber, Tehrān: Markaz [In Persian].
25. Hāji Āghābābāyi, Mohammad Rezā (2018). The Analysis of The Zan-e-Ziādi Story Based on Chambers' The Reader in The Book Theory. The First National Literary Research Conference [In Persian]
26. Makaryk. R. Irena (2005). Encyclopedia of Contemporary Literary Theory. Trans by Mehrān Mohājer, Mohammad Nabavi. Tehrān: Āgāh. ]In Persian[.
27. Pāyandeh, Hossein (2004). A Reader's guide to Contemporary Literary Theory. Trans by Abbās Mokhber. Tehrān: Tarhe Now. [In Persian]
28. Selden, Raman (1990). A Reader's Guide to Contemperary Literary theory. Trans by Abbās Mokhber. 3rd ed. Tehrān: Tarh-e Now. [In Persian]
29. Shamisā, Sirous (2008). Literary Criticism. Tehrān: Mitrā [In Persian]
30. Tyson, Lois (2000) Critical Theory Today. Trans by Māziyār Hosseinzādeh and Fātemeh Hosseini. Tehrān: Negāh-e-Emrooz va Hekāyat-e Ghalam-e Novin [In Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nabiloo A R, Hāmoongard M. The Analysis of Jalal Al-e-Ahmad’s Zan-e Ziadi Story Based on Jacques Derrida’s Deconstruction Theory. Persian Language and Literature 2024; 32 (96) :289-306
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4282-fa.html

نبی لو چهرقانی علیرضا، هامون گرد مریم. تحلیل داستان «زن زیادی» از جلال آل‌احمد با استفاده از نظریه شالوده‌شکنی ژاک دریدا. زبان و ادبيات فارسی. 1403; 32 (96) :289-306

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4282-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 32، شماره 96 - ( 2-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4666