[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
Publication statistics::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
Publication Information
ju Publisher
Kharazmi University
ju Managing Director 
Nasergholi Sarli
ju Editor-in-Chief
Habib-Allah Abbasi
ju Manager
Zahra Saberi
ju In charge of the Site
Tahereh sadate Mirahmadi

EISSN 24766941
..
Indexing Databases

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
  AWT IMAGE 

   

..
Social Networks
   
..
:: Volume 33, Issue 98 (5-2025) ::
Persian Language and Literature 2025, 33(98): 273-300 Back to browse issues page
A Critical Discourse Analysis of the Supplications in Attar’s Mosibatnāma Based on Fairclough’s Model
Parvin Mortazâei1 , Rahâ Zâreifard2 , Zahra Hosseini *3
1- Eqlid Higher Education Center, Fars, Iran
2- Jahrom University, Fars, Iran
3- Jahrom University, Fars, Iran , z.hosseini@jahromu.ac.ir
Abstract:   (3373 Views)
Mosibatnāma (book of afflictions) is one of Attar’s most significant masnavi (rhyming couplet) poems in the realm of mystical literature, wherein the poet’s supplications to the Divine have endowed it with a unique charm. The structure of these supplications—with dimensions of fear, intimacy, and reproach—assists the poet in articulating social and ethical ideas. In this study, using a descriptive-analytical method, the discursive dimensions of the supplications in Attar’s Mosibatnāma and the way social and power relations are articulated and interpreted in the text are examined through Fairclough’s model. According to this approach, Attar’s supplications in Mosibatnāma fall into three categories—fearful, intimate, and reproachful—each analyzed at three levels: description, interpretation, and explication. At the descriptive level, lexical features, sentence structures, and grammatical patterns reflect the poet’s social experience and convey the social anxiety and turmoil of Khorasan in the 7th century AH. At the interpretive level, the poet’s focus on describing God’s essential attributes conveys submission of the servant before the Divine, confirming the dominance of Ash’ari determinist thought within the poet’s social environment. At the explicative level, we observe the traces of courtly authority and the poet’s desire to purify the spiritual atmosphere of his era, an atmosphere in which social, religious, and doctrinal chaos have accumulated and materialism and self-interest have flourished. Other findings include the poet’s representation of the society’s governing system alongside his idealistic aspiration for peace and friendship.
Keywords: Attâr, Mosibatnāma, Supplications, Fairclough, Critical Discourse Analysis
Full-Text [PDF 282 kb]   (17 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: ادبیات عرفانی
References
1. آقاگل¬زاده، فردوس (1385). تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: علمی و فرهنگی.
2. آقاگل¬زاده، فردوس؛ غیاثیان، مریم (1386). رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی. زبان و زبان¬شناسی. سال سوم. (3)5: 39-54.
3. الهی‌زاده، مریم؛ محققی، عبدالمجید (1395). تحلیل و بررسی نقد اجتماعی در مصیبت‌نامة عطار برمبنای روش‌شناسی اسکینر. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی. دورة هشتم. شمارة30: 137-172.
4. ایرانمنش، زهرا (1396). بررسی تطبیقی حکایتی از مثنوی معنوی؛ داستان جزع ناکردن شیخی بر مرگ فرزندان خود با مأخذ آن براساس رویکرد نورمن فرکلاف. ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی. شمارة 49: 49-74.
5. پورنامداریان، تقی (1390). دیدار با سیمرغ. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
6. حسینی سروری، نجمه (1393). تحلیل گفتمان انتقادی در قصیده‌ای از سنایی. کهن‌نامة ادب پارسی. دورة پنجم. شمارة 1: 67-89.
7. دشتی، سیدمحمد و همکاران (1400). تحلیل انتقادی گفتمان قدرت در مثنوی (نمونه‌پژوهی قصة اهل سبا). بوستان ادب. دورة سیزدهم. شمارة 1 (پیاپی47): 149-178.
8. زرین‌کوب، عبدالحسین (1378). صدای بال سیمرغ. تهران: سخن.
9. سجادی، جعفر (1370). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. تهران: طهوری.
10. سرباز برازنده، فرح (1394). نقد اجتماعی در مصیبت‌نامه عطار. زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد سنندج. سال هفتم. شمارة 23: 21-49.
11. صابری مقدم، سیدسعید؛ شریفیان، مهدی (1402). تحليل انتقادی گفتمان انوری در قطعۀ والی گدا براساس رویکرد نورمن فرکلاف. شعرپژوهی. شمارة 55: 119-142.
12. صفا، ذبیح‌الله (1371). تاریخ ادبیات در ایران. تهران: فرديس.
13. عاشوردخت، نادر؛ احمد رضی، احمد؛ یوسف‌پور، محمدکاظم (1399). تحلیل گفتمان رابطۀ انسان و خدا در مناجات‌نامه خواجه عبدالله انصاری. پژوهش‌های ادب عرفانی. شمارة 4: 57-80.
14. عطار، فریدالدین (1388). مصیبت¬نامه. تصحیح محمدرضا شفیعی‌کدکنی. تهران: سخن.
15. فرکلاف، نورمن (1379الف). تحلیل انتقادی گفتمان. تهران: مرکز مطالعات و رسانه¬ها.
16. فرکلاف، نورمن (1379ب). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمة فاطمه شایسته و دیگران. تهران: اختران و زمانه.
17. فروزانفر، بدیع‌الزمان (1389). شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ فریدالدین عطار. تهران: آسیم.
18. فولادی، علیرضا (1389). زبان عرفان. تهران: سخن: فراگفت.
19. کریمی فیروزجایی، علی؛ حبیبی، سمیرا (1397). تحلیل گفتمان دیدگاه¬های رهبران ایران و آمریکا دربارة برجام. جستارهای سیاسی معاصر. سال نهم. شمارة 4: 133-153.
20. گوهرین، صادق (1380). شرح اصطلاحات تصوف. جلد پنجم. تهران: زوار.
21. محسنی، محمدجواد (1391). جستاری در نظریه و روش تحلیل گفتمان فرکلاف. معرفت فرهنگی اجتماعی. سال سوم. شمارة 3: 63-86.
22. یورگنسن، ماریان؛ فیلیپس، لوئیز (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمة هادی جلیلی. تهران: نی.
23. Fairclough, N (2002) Critical Discourse Analysis and the Marketization of Public London, Sage publication.
24. Âqâgolzâdeh, Ferdows (2006). Critical Discourse Analysis. Tehrân: ʿElmī-Farhangī. [In Persian].
25. ʿšūrdoxt, Nâder., Razi, Ahmad., and Yusofpur, Mohammad Kâzem (2020). Discourse Analysis of the Human-Divine Relationship in the Monâjâtnâma of Xâja ʿAbdullah Ansâri. Studies in Mystical Literature. vol (4). pp 57-80. [In Persian].
26. ʿAttâr Neišâburi, Farid al-Din (2009). Mosībatnâma. Ed. Mohammad Rezâ Šafīʿi-Kadkani. Tehrân: Soxan Publications. [In Persian].
27. Daštī, Seyyed Mohammad, et al (2021). Critical Analysis of Power Discourse in the Masnavi: A Case Study of the Tale of the People of Sabâ. Bustân-e Adab. vol 13, PP 149-178. [In Persian].
28. Elâhizâdeh, Maryam., Mohaqqeqi, ʿAbd al-Majid (2016). Analysis and Review of Social Criticism in ʿAttâr's Mosibatnâma Based on Skinner's Methodology. Interpretation and Analysis of Persian Language and Literary Texts .vol. 8(30). pp. 137-172. [In Persian].
29. Fairclough, Norman (2000a). Critical Discourse Analysis. Tehrân: Markaz-e Muṭâlaʿât o Resâneh-hâ. [In Persian].
30. Fairclough, Norman (2000b). Critical Discourse Analysis. Trans. Fâteme Šâyeste & et al, Tehrân: Axtarân/ Zamâne. [In Persian].
31. Forūzânfar, Badiʿal-Zamân (2010). Biography, Critique, and Analysis of the Works of Sheikh Farid al-Din Attar. Tehrân: Âsim. [In Persian].
32. Fulâdi, ʿAlirezâ (2010). The Language of Mysticism. Tehran: Soxan Farâgoft. [In Persian].
33. Gowharin, Sâdeq (2001). Explanation of Sufi Terminologies. Vol. 5. Tehrân: Zavâr. [In Persian].
34. Hosseini Sarvari, Najmeh. (2014). Critical Discourse Analysis in an Ode by Sanâyi. Kohan-nâma-ye Adab-e Pârsī. vol. 5(1). pp. 67-89. [In Persian].
35. Irânmaneš, Zahrâ (2017). Comparative Study of a Tale from the Masnavi: The story of Sheikh's Non-grief over the Death of his Children, with its Source Based on Norman Fairclough's Approach. Mystical Literature and Mythology. vol. (49). pp 49-74. [In Persian].
36. Moḥseni, Mohammad Javad (2012). An Inquiry into the Theory and Method of Fairclough's Discourse Analysis. Socio-Cultural Epistemology. vol 3(3). pp 63-86. ([In Persian].
37. Pūrnâmdâriân, Taqi (2011). Didâr bâ Simorq (meeting to Simurq). Tehrân: Institute for Humanities and Cultural Studies [In Persian].
38. Sâberi Moqaddam, Seyyed Saeed, and Šarifiân, Mahdi (2023). Critical Analysis of Anvari's Discourse in the Poem "Vali Geda" Based on Norman Fairclough's Approach. Poetry Research. vol (55). pp 119-142. ( [In Persian].
39. Safâ, Zabih-Allah (1992). History of Literature in Iran. Tehrân: Faridis. [In Persian].
40. Sajjâdi, Jaʿfar (1991). Encyclopedia of Mystical Terms and Expressions. Tehrân: Ṭahūri. [In Persian].
41. Sarbâz Barâzandeh, Farah (2015). Social Criticism in ʿAṭṭâr's Mosībatnâma. Persian Language and Literature. Sannadaj University. vol 7(23). pp 21-49. [In Persian].
42. Yurgensson, Marian., and Filips, Louis (2010). Theory and Method in Discourse Analysis. Trans. Hâdi Jalīlī. Tehrân: Ney.
43. Zarrinkūb, ʿAbd al-Hossein (1999). The Sound of the Simurq's Wings. Tehrân: Soxan. [In Persian].
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA


XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortazâei P, Zâreifard R, Hosseini Z. A Critical Discourse Analysis of the Supplications in Attar’s Mosibatnāma Based on Fairclough’s Model. Persian Language and Literature 2025; 33 (98) :273-300
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4376-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 33, Issue 98 (5-2025) Back to browse issues page
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4722