[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
Publication statistics::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
Publication Information
ju Publisher
Kharazmi University
ju Managing Director 
Nasergholi Sarli
ju Editor-in-Chief
Habib-Allah Abbasi
ju Manager
Zahra Saberi
ju In charge of the Site
Tahereh sadate Mirahmadi

EISSN 24766941
..
Indexing Databases

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
  AWT IMAGE 

   

..
Social Networks
   
..
:: Volume 33, Issue 98 (5-2025) ::
Persian Language and Literature 2025, 33(98): 85-107 Back to browse issues page
The Relationship Between Madness and Terror of Death in the Stories Buried Alive (Zendeh beh Gur) and Three Drops of Blood (Seh Qatreh Khun)
Sinâ Bashiri *1 , Qodratullâh Tâheri2
1- Shahid Beheshti University, Tehran, Iran , sina_bashiri70@yahoo.com
2- Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
Abstract:   (3742 Views)
 Life in the modern world is accompanied by anxiety, meaninglessness, and despair, which ultimately culminates in the inescapable fate of death – a theme that has become a central focus in modern art and literature. Due to his pessimistic worldview and his fascination with the concept of death, Hedāyat made the existential impact of death on human life the subject of many of his stories. In Hedāyat’s works, most of the characters suffer from a kind of isolation, pessimism, nihilism, and neurosis, which in many cases lead to their death or suicide. In this article, using a descriptive-analytical method, the fundamental significance of the concepts of "madness" and "terror of death" and the function of madness in confronting the terror of death in Hedāyat’s stories, Buried Alive (Zendeh beh Gur) and Three Drops of Blood (Seh Qatreh Khun), were analyzed. The findings showed that in Hedāyat’s stories, by rendering modern life futile and meaningless and by emptying individuals’ minds, madness plays with death and the terror arising from it, and liberates the characters’ minds from existential anxiety and concerns. By renouncing life before death and making an ironic use of suicide, madness ultimately frees the individuals from the terror of death.
Keywords: Hedāyat, Buried Alive (Zendeh beh Gur), Three Drops of Blood (Seh Qatreh Khun), Madness, Death, Terror of Death, Suicide
Full-Text [PDF 250 kb]   (9 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: نقد ادبی
References
1. آبشیرینی، اسد (1401). تحلیل و نمادشناسی بخش اول بوف کور با استفاده از نظریۀ «امر واقع» لاکان. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال سی¬ام. شمارۀ 92: 31-56.
2. ادکینز، برنت (1396). مباشر عدم. ترجمۀ مهرداد پارسا. در: هایدگر و مرگ. پل ادواردز و دیگران. تهران: شوند.
3. اراسموس، دسیریوس (1387). در ستایش دیوانگی. ترجمۀ حسن صفاری. چاپ ششم. تهران: فرزان.
4. اسحاق¬پور، یوسف (1380). بر مزار صادق هدایت. ترجمۀ باقر پرهام. تهران: آگه.
5. اینیشتین، آلبرت؛ فروید، زیگموند (1383). چرا جنگ؟ بررسی روان‌شناسانۀ پدیدۀ جنگ. ترجمۀ خسرو ناقد. تهران: کتاب روشن.
6. بوتبی، ریچارد (1390). فروید در مقام فیلسوف. ترجمۀ سهیل سمّی. چاپ سوم. تهران: ققنوس.
7. بهارلو، محمد (1379). عشق و مرگ در آثار هدایت. چاپ اول. تهران: نشر قطره.
8. پاینده، حسین (1400). گشودن رمان. چاپ پنجم. تهران: مروارید.
9. تیلیش، پل (1387). شجاعت بودن. ترجمۀ مراد فرهادپور. چاپ چهارم. تهران: علمی و فرهنگی.
10. جمشیدی، اسماعیل (1376). خودکشی صادق هدایت. چاپ دوم. تهران: زرین.
11. دریدا، ژاک (1387). معضل¬ها. ترجمۀ مهشید نونهالی. تهران: فرهنگ صبا.
12. دریدا، ژاک؛ فوکو، میشل (1388). کوگیتو و تاریخ جنون. ترجمۀ فاطمه ولیانی. تهران: هرمس.
13. دستمالچی، ویدا (1402). تحلیل روان¬شناختی کهن¬الگوی «مادر شرور» در داستان¬های صادق هدایت. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال سی‌ویکم. شمارۀ 94: 135-162.
14. شاهینی، علیرضا؛ نصراصفهانی، محمدرضا (1390). مرگ¬اندیشی هدایت؛ نگرشی فلسفی یا روان‌شناسانه؟. پژوهش زبان و ادبیات فارسی. شمارۀ 23: 79-100.
15. شریعتمداری، ابراهیم (1343). صادق هدایت و روانکاوی آثارش. چاپ اول. تهران: نشر پیروز.
16. شوپنهاور، آرتور (1393). جهان همچون اراده و تصور. ترجمۀ رضا ولی¬یاری. چاپ پنجم. تهران: مرکز.
17. صنعتی، محمد (1384). صادق هدایت و هراس از مرگ. چاپ پنجم. تهران: مرکز.
18. صنعتی، محمد (1389). تحلیل¬های روان‌شناختی در هنر و ادبیات. چاپ پنجم. تهران: مرکز.
19. فارسیان، محمدرضا؛ قادری، فاطمه (1398). بازتاب مفهوم مرگ در اندیشۀ آلبر کامو و صادق هدایت. مطالعات زبان و ترجمه. سال پنجاه‌ودوم. شمارۀ 3: 101-120.
20. فرزانه، مصطفی (1384). صادق هدایت در تار عنکبوت. تهران: مرکز.
21. فرزانه، مصطفی (1988). آشنایی با صادق هدایت. پاریس: ]بی¬نا[.
22. فروم، اریک (1391). آناتومی ویران‌سازی انسان. ترجمۀ احمد صبوری. چاپ سوم. تهران: آشیان.
23. فروید، زیگموند (1382الف). ماتم و مالیخولیا. ترجمۀ مراد فرهادپور. ارغنون. شمارۀ 21: 83-102.
24. فروید، زیگموند (1382ب). ورای اصل لذت. ترجمۀ یوسف اباذری. ارغنون. شمارۀ 21: 25-81.
25. فروید، زیگموند (1384). اندیشه¬هایی درخور ایام جنگ و مرگ. ترجمۀ حسین پاینده. ارغنون. شمارۀ 26 و 27: 145-174.
26. فوکو، میشل (1394). تاریخ جنون. ترجمۀ فاطمه ولیانی. چاپ دوازدهم. تهران: هرمس.
27. کامو، آلبر (1390). افسانۀ سیزیف. ترجمۀ محمود سلطانیه. چاپ چهارم. تهران: جامی.
28. کریچلی، سایمون (1397). خیلی کم... تقریباً هیچ. ترجمۀ لیلا کوچک¬منش. چاپ دوم. تهران: نی.
29. گوون، فریت (1398). جنون و مرگ در فلسفه. ترجمۀ عبدالله امینی. تهران: دنیای اقتصاد.
30. معتمدی، غلامحسین (1396). انسان و مرگ. چاپ چهارم. تهران: مرکز.
31. نیچه، فریدریش (1362) فراسوی نیک و بد. ترجمۀ داریوش آشوری. تهران: خوارزمی.
32. هایدگر، مارتین (1392). هستی و زمان. ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان. چاپ سوم. تهران: نی.
33. هدایت، صادق (1305). مرگ. ایرانشهر. سال چهارم. شمارۀ 11.
34. هدایت، صادق (1309). زنده‌به‌گور. تهران: امیرکبیر.
35. هدایت، صادق (1341). سه‌قطره‌خون. چاپ ششم. تهران: امیرکبیر.
36. یالوم، اروین (1391). روان¬درمانی اگزیستانسیال. ترجمۀ سپیده حبیب. چاپ سوم. تهران: نی.
37. Becker, E. (1973). The Denial of Death. New York: The Free Press, A Division of Macmillan Publishing co.
38. Blanchot, M. (2003). The Infinite Conversation. tr. Susan Hanson. Minneapolis: University of Minnesota Press.
39. Laing, R.D. (1990). The Divided Self. London: Penguin Books.
40. Rank, O. (1958). Beyond the Psychology. New York: Dover Publications.
41. Rank, O. (1945). Will Therapy and Truth and Reality. New York: Alfred A. Knopf.
42. Yalom, I.D. (2008). Staring at the Sun: Overcoming the Terror of Death. San Francisco: Jossey-Bass. [DOI:10.1080/08873260802350006]
43. Âbširini, A. (2022). "Analysis and Symbology of the First Part of The Blind Owl (Buf-e Kur) Using Lacan's Theory of The Real". Persian Language and Literary of Kharazmi University. Year 30. vol. 92: 31-56. [In Persian] [DOI:10.52547/jpll.30.92.31]
44. Adkins, B. (2017). Death, Incorporated. tr. Mehrdâd Pârsâ. Heidegger and Death. Edwards, P. & Others. Tehran: Šavand Publications. [In Persian]
45. Bahârlu, M. (2000). Love and Death in Hedâyat's Works. Tehran: Qatreh Publications. [In Persian]
46. Boothby, R. (2011). Freud as Philosopher. tr. Soheyl Sommi. Tehran: Qoqnus Publications. [In Persian]
47. Camus, A. (2011). The Myth of Sisyphus. tr. Mahmud Soltânieh, Tehran: Jâmi Publications. [In Persian]
48. Critchley, S. (2018). Very little... Almost Nothing. tr. Leylâ Kučakmaneš, Tehran: Ney Publications. [In Persian]
49. Dastmâlči, V. (2023). "A Psychological Criticism of the "Evil Mother" Archetype in Sâdeq Hedâyat's Stories". Persian Language and Literature. Year 31. vol. 94: pp. 135-162. [In Persian] [DOI:10.61186/jpll.31.94.135]
50. Derrida, J. (2008). Aporias, tr. Mahšid Nonahâli. Tehran: Farhang-e Sabâ Publications. [In Persian]
51. Derrida, J.; Foucault, M. (2009). Cogito and History of Madness. tr. Fâtemeh Valiâni, Tehran: Hermes Publications. [In Persian]
52. Einstein, A.; Freud, S. (2004). Why War: Psychological Study of the Phenomenon of War. tr. Xosrow Nâqed. Tehran: Ketâb-e Rošan Publications. [In Persian]
53. Erasmus, D. (2008). The Praise of Folly. tr. Hasan Saffâri. Tehran: Farzân Publications. [In Persian]
54. Eshâqpur, Y. (2001). On the Sâdeq Hedâyat's Grave. tr. Bâqer Parhâm. Tehran: Âgah Publications. [In Persian]
55. Fârsiân, M.; Qâderi, F. (2019). "The Reflection of Death in the Works of Camus and Hedâyat". Language and Translation Studies. Year 52. vol. 3: 101-120. [In Persian]
56. Farzâneh, M. (1988). Introduction to Sâdeq Hedâyat. Paris: Librarie Orientale. [In Persian]
57. Farzâneh, M. (2005). Sâdeq Hedâyat in the Spider's Web. Tehran: Markaz Publications. [In Persian]
58. Foucault, M. (2014). Madness and Civilization. tr. Fâtemeh Valiâni. Tehran: Hermes Publications. [In Persian]
59. Freud, S. (2003). "Beyond the Pleasure Principle". tr. Yusef Abâzari. Arqanun. vol. 21: pp. 25-82. [In Persian]
60. Freud, S. (2003). "Mourning and Melancholia". tr. Morâd Farhâdpur. Arqanun. vol. 21: pp. 83-102. [In Persian]
61. Freud, S. (2005). "Thoughts for the Times on War and Death". tr. Hoseyn Pâyandeh. Arqanun. vol. 26-27: pp. 145-174. [In Persian]
62. Fromm, E. (2012). The Anatomy of Human Destructiveness. tr. Ahmad Saburi. Tehran: šiân Publications. [In Persian]
63. Guven, F. (2018). Madness and Death in Philosophy. tr. Abdollâh Amini. Tehran: Donyâye Eqtesâd Publications. [In Persian]
64. Hedayât, S. (1926). "Death", Irânšahr. Year 4. Vol. 11. [In Persian]
65. Hedayât, S. (1962). Three Drops of Blood. Tehran: Amirkabir Publications. [In Persian]
66. Hedayât, S. (1930). Buried Alive. Tehran: Amirkabir Publications. [In Persian]
67. Heidegger, M. (2010). Being and Time. tr. Abdolkarim Rašidiân. Tehran: Markaz Publications. [In Persian]
68. Jamšidi, E. (1995). Sâdeq Hedâyat's Suicide. Tehran: Zarrin Publications. [In Persian]
69. Mo'tamedi, Q. (2017). Human and Death. Tehran: Markaz Publications. [In Persian]
70. Nietzsche, F. (1983). Beyond Good and Evil. tr. Dâryuš šuri. Tehran: Xârazmi Publications. [In Persian]
71. Pâyandeh, H. (2014). Opening the Novel. Tehran: Morvârid Publications. [In Persian]
72. San'ati, M. (2010). Psychological Analyses in Art and Literature. Tehran: Markaz Publications. [In Persian]
73. San'ati, M. (2005). Sâdeq Hedâyat and Fear of Death. Tehran: Markaz Publications. [In Persian]
74. Šâhini, A.; Nasr Esfahâni, M. (2012). "Sâdeq Hedâyat's Death Awareness: Psychological or Philosophical attituded?". Research in Persian Language and Literature. vol. 23: pp. 79-100. [In Persian]
75. Šari'atmadâri, E. (1975). Sâdeq Hedâyat and Psychoanalysis of His Works. Tehran: Piruz Publications. [In Persian]
76. Schopenhauer, A. (2014). The World as Will and Representation. tr. Rezâ Valiâri. Tehran: Markaz Publications. [In Persian]
77. Tillich, P. (2008). The Courage to Be, tr. Morâd Farhâdpur, Tehran: Elmi-Farhangi Publications. [In Persian]
78. Yalom, I.D. (2012). Existential Psychotherapy, tr. Sepideh habib, Tehran: Ney Publications. [In Persian]
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA


XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bashiri S, Tâheri Q. The Relationship Between Madness and Terror of Death in the Stories Buried Alive (Zendeh beh Gur) and Three Drops of Blood (Seh Qatreh Khun). Persian Language and Literature 2025; 33 (98) :85-107
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4404-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 33, Issue 98 (5-2025) Back to browse issues page
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4722