تحلیلی ساختگرایانه بر قصه امیرارسلان
|
علیرضا حاجیاننژاد* 1، مریم سیدان2  |
1- دانشیار دانشگاه تهران 2- دانشجوی دکتری دانشگاه تهران |
|
چکیده: (8316 مشاهده) |
ساختگرایی در زمینه داستان بیشتر به بررسی عنصر روایت میپردازد. روایتشناس ساختگرا درصدد تدوین ساختار منسجم و واحدی از حوزههای گوناگون داستان است. نوشته حاضر، مطابق برخی نظریات ساختگرایی ـ که در متن آمده است ـ به بررسی ساختار قصه امیرارسلان، آخرین بازمانده مهم نسل قصههای بلند عامیانه فارسی میپردازد. با توجه به دیدگاه ژرار ژنت، ساختار قصه امیرارسلان در دو سطح «روایتگری» و «روایت» جای بررسی دارد. در سطح روایتگری، ابتدا نقیبالممالک، روایتگر امیرارسلان معرفی گردیده و سپس از زاویه دید روایت در این قصه بحث شده است. در سطح روایت، نخست ساختار روایی قصه بررسی و سپس شباهت و تفاوت آن با دیگر قصههای بلند عامیانه ذکر شده است. در بخش دوم از سطح روایت، به ساختار نحوی قصه اشاره شده و کوشش شده است نقش اشخاص در قصه و اعمال و حرکاتشان در فشردهترین شکل ممکن خلاصه شوند و طرحی چکیدهوار از این قصه عرضه شود. |
|
واژههای کلیدی: ساختگرایی، ساختار روایی، ساختار نحوی، نقال، نقیبالممالک، امیرارسلان |
|
متن کامل [PDF 226 kb]
(1988 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|