 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ramzaninezhad R,  Hematinezhad M A,  Andam R,  Zare S,  Sadeghpoor N. The Relationship Between Transformational and Transactional Leadership Styles with Organizational Commitment of Physical Educators.  JRSM 2011; 1 (1) :63-72
URL: 
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-137-fa.html   
                    
                    رمضانی نژاد رحیم،  همتی نژاد مهرعلی،  اندام رضان،  زارع صبا،  صادق پور نعمت الله. رابطه سبک های رهبری تحولگرا و عملگرای مدیران مدارس با تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی.  پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1390; 1 (1) :63-72
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-137-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشیار دانشگاه گیلان 
 2- استادیار دانشگاه گیلان 
 3- استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود 
 4- کارشناس ارشد مدیریت ورزشی 
 5- کارشناس ارشد تربیت بدنی 
                    
                    
                    چکیده:       (12246 مشاهده)
                    
                    
                    هدف این تحقیق بررسی رابطه سبکهای رهبری تحولگرا، عملگرا و سبک بدون رهبری  مدیران مدارس با تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی استان همدان است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران (110 نفر) و دبیران تربیت بدنی مدارس استان همدان (200 نفر)  تشکیل دادهاند. نمونه آماری در این تحقیق برابر با جامعه آماری بود؛ ولی 95 مدیر (86 درصد) و 164 دبیر تربیت بدنی (82 درصد) در تحقیق شرکت کردند. برای اندازهگیری سبکهای رهبری از پرسشنامه چندعاملی رهبری(MLQ)  و برای اندازهگیری تعهد سازمانی از پرسشنامه استاندارد آلن و مییر  (OCQ)استفاده شد. ثبات درونی این پرسشنامهها در تحقیق حاضر به ترتیب 76 /0r= و 78/0 r=محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون کالموگراف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب کندال در سطح 05/0 p &le استفاده گردید. 
نتایج نشان داد بین کلیه خردهمقیاسهای سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرای مدیران و تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر دبیران تربیت بدنی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بیشترین رابطه معنیدار نیز بین سبک رهبری تحولگرا با تعهد هنجاری 48/0 r= و سبک رهبری عمل گرا با تعهد مستمر 40/0= r بود. ولی بین سبک مدیریت بدون رهبری مدیران با تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر دبیران رابطه معنیداری مشاهده نشد. بر اساس یافتههای تحقیق،  مدیران مدارس با ترکیب سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرا میتوانند میزان تعهد سازمانی دبیران را حفظ کنند و ارتقا دهند.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    
                      
پذیرش: 1401/1/11 | انتشار: 1390/6/24