Omidi A,  Tondnevis F,  Mozafari S A A. The Relationship between organizational culture with knowledge management effectiveness and organizational effectiveness among selected sport organizations of Iran.  JRSM 2012; 2 (4) :87-103
URL: 
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-1604-fa.html     
                     
                    
                    امیدی علیرضا،  تندنویس فریدون،  مظفری سیدامیراحمد. ارتباط فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در برخی سازمان های ورزشی ایران.  پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1391; 2 (4) :87-103
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-1604-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه شهرکرد ، a_omidi20@yahoo.com
 2- دانشگاه خوارزمی 
                    
                    
                    چکیده:       (16300 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در برخی سازمـانهای ورزشـی ایران بود. بدینمنظور 169 مدیر و 209 کارشناس با استفاده از نمونهگیری تصـادفی بهعنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (2007)، اثربخشی مدیریت دانش گولد و همکاران (2001) و اثربخشی سازمانی چاین (2004) بودند. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی (از نظرات متخصصان)، روایی سازه (از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و پایایی (از آلفای کرونباخ) استفاده شد در جهت تعیین روابط علی و ارائه مدل نیز از روش معادلات ساختاری (SEM) استفاده گردید. درنهایت، یافتههای تحقیق ضمن تأیید مدل استخراجشده نشان دادند که فرهنگ سازمانی به ترتیب تأثیر مستقیم و غیرمستقیم مثبت و معناداری برابر با 55/0 و 31/0 بر اثربخشی سازمانی دارد. اثربخشی مدیریت دانش نیز تأثیر مثبت و معناداری برابر با 41/0 بر اثربخشی سازمانی دارد و درنهایت فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری برابر با 66/0 بر اثربخشی مدیریت دانش دارد. بنابراین سازمانهای موجود جهت دستیابی به حداکثر اثربخشی سازمانی نیاز به تقویت هرچه بیشتر ابعاد مأموریت و یکپارچگی فرهنگ سازمانی دارند تا زمینه مساعدی برای رشد فعالیتهای خلق کنند و تسهیم دانش بهوجود آورند.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    
                      
پذیرش: 1401/1/11 | انتشار: 1391/12/25