دوره 14، شماره 27 - ( 6-1403 )                   جلد 14 شماره 27 صفحات 182-157 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nikpour Z, mohammad por H, janani H, barghi moghadam J. The Effect Of Moral Values On Social Entrepreneurship With The Mediating Role Of Psychological Capital And Charitable Marketing. JRSM 2024; 14 (27) :157-182
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3213-fa.html
نیک پور زهرا، محمدپوریقینی حبیب، جنانی حمید، برقی مقدم جعفر. تأثیر ارزشهای اخلاقی بر کارآفرینی اجتماعی با نقش میانجی سرمایه روان‌شناختی و بازاریابی خیرخواهانه. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1403; 14 (27) :157-182

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3213-fa.html


1- دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، mohammadpour@iaut.ac.ir
3- استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (2427 مشاهده)
این پژوهش با هدف تأثیر ارزشهای اخلاقی بر کارآفرینی اجتماعی، نقش میانجی سرمایه روان‌شناختی و بازاریابی خیرخواهانه انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و روش انجام پژوهش کمی و از نوع پژوهشهای مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مشتریان باشگاههای ورزشی استان آذربایجان غربی بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان 360 نفر برآورد گردید، همچنین از روش نمونهگیری دردسترس استفاده شد. ابزار پژوهش پنج پرسش‌نامه اطلاعات شخصی، کارآفرینی اجتماعی، ارزشهای اخلاقی، سرمایه روان‌شناختی و بازاریابی خیرخواهانه بود. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط اساتید صاحب‌نظر تأیید گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای اسپیاساس و اسمارت پیلاس استفاده گردید. نتایج نشان داد که ارزشهای اخلاقی اثر معناداری بر بازاریابی خیرخواهانه، سرمایه روان‌شناختی و کارآفرینی اجتماعی دارد. بازاریابی خیرخواهانه اثر معناداری بر کارآفرینی اجتماعی دارد. همچنین سرمایه روان‌شناختی اثر معناداری بر کارآفرینی اجتماعی دارد. مشخص شد که ارزشهای اخلاقی بر کارآفرینی اجتماعی از طریق بازاریابی خیرخواهانه اثر معناداری دارد. نتایج نشان داد که ارزشهای اخلاقی بر کارآفرینی اجتماعی از طریق سرمایه روان‌شناختی اثر معناداری دارد. باتوجه‌به اینکه یکی از عوامل بسیار مهمی که میتواند موجب بهبود کارآفرینی اجتماعی در باشگاههای ورزشی گردد، ایجاد کارگروههای ویژه جهت برقراری ارتباط مؤثر بین خیرین جهت استفاده از پتانسیلها مشترک است.
متن کامل [PDF 2523 kb]   (108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1402/6/11 | پذیرش: 1403/1/27 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/1/27 | انتشار: 1403/6/10

فهرست منابع
1. Arend RJ. Modelling social entrepreneurship: Consideration of the reacting forces. Journal of Social Entrepreneurship. 2021;12(3):399-416. DOI: 10.1080/19420676.2020.1718744 [DOI:10.1080/19420676.2020.1718744]
2. Johnson RB, Onwuegbuzie AJ. Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational researcher. 2004;33(7):14-26. doi.org/10.3102/0013189X033007014 [DOI:10.3102/0013189X033007014]
3. Austin J, Stevenson H, Wei-Skillern J. Social and commercial entrepreneurship: same, different, or both? Revista de Administração (São Paulo). 2012;47(3):370-84. DOI:10.1590/S0080-21072012000300003 [DOI:10.5700/rausp1055]
4. Mair J, Marti I. Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of world business. 2006;41(1):36-44. DOI:10.1016/j.jwb.2005.09.002 [DOI:10.1016/j.jwb.2005.09.002]
5. Douglas E, Prentice C. Innovation and profit motivations for social entrepreneurship: A fuzzy-set analysis. Journal of Business Research. 2019;99:69-79. DOI: 10.1016/j.jbusres.2019.02.031 [DOI:10.1016/j.jbusres.2019.02.031]
6. Ladge J, Eddleston KA, Sugiyama K. Am I an entrepreneur? How imposter fears hinder women entrepreneurs' business growth. Business Horizons. 2019;62(5):615-24. DOI: 10.1016/j.bushor.2019.05.001 [DOI:10.1016/j.bushor.2019.05.001]
7. f f, t z, p y. Identifying the Challenges and Strategic Activities of Social Entrepreneurs. Social Development & Welfare Planning. 2019;11(39):29-55.(in persian). doi.org/10.22054/qjsd.2019.10653
8. fallah mr, pashaee nia r. Women Entrepreneurs and Successful Entry into Social Entrepreneurship: A Theoretical Model. Women's Strategic Studies. 2021;23(90(winter2021)):103-32. (in persian). DOI: 10.22095/JWSS.2020.237389.2389
9. Venkataraman S. Stakeholder value equilibration and the entrepreneurial process. The Ruffin Series of the Society for Business Ethics. 2002;3:45-57. doi.org/10.5840/ruffinx2002313 [DOI:10.5840/ruffinx2002313]
10. Harmeling SS, Sarasvathy SD, Freeman RE. Related debates in ethics and entrepreneurship: Values, opportunities, and contingency. Journal of Business Ethics. 2009;84(3):341-65. DOI:10.1007/s10551-008-9713-4 [DOI:10.1007/s10551-008-9713-4]
11. Holme C. Business ethics-part one: Does it matter? Industrial and commercial training. 2008. DOI:10.1108/00197850810886487 [DOI:10.1108/00197850810886487]
12. Taghizadeh H, Soltani-Fasqandis G. The Impact of Business Ethics on Corporate Social Responsibility. Ethics in Science and Technology. 2010;3(4):94-104. (in persian). doi.org/10.22034/JBME.2021.313206.1006
13. ghorbani m, amirimoghadam m, Zareian H. Identification and Formulation of a Model of Ethical Values in Iranian Sport. Research on Educational Sport. 2019;7(17):277-304. (in persian). doi.org/10.22089/res.2018.5239.1398
14. Luthans F, Avolio BJ, Avey JB, Norman SM. Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel psychology. 2007;60(3):541-72. doi.org/10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x [DOI:10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x]
15. Mehdi Prahizgar M, Pirali A, Siyadat S. The survey on the role of psychological capital components on organizational entrepreneurship (Case study: Traffic police of Bushehr city). NAJA HUMAN RESOURCES. 2017;8(49):91-116. (in persian). DOI:10.31364/SCIRJ/v8.i12.2020.P1220824 [DOI:10.31364/SCIRJ/v8.i12.2020.P1220824]
16. Silva D, Roche M. Contribution of psychological capital to entrepreneurs success during recessionary times. 2010.
17. Kahle LR, Kau A-K, Tambyah SK, Tan S-J, Jung K, editors. Religion, religiosity, and values: Implications for consumer behavior. The 2005 La Londe Conference; 2004: Aix Marseille Université-Tous droits réservés. DOI:10.1080/14766086.2018.1495098 [DOI:10.1080/14766086.2018.1495098]
18. Pérez A, Del Bosque IR. Corporate social responsibility and customer loyalty: exploring the role of identification, satisfaction and type of company. Journal of Services Marketing. 2015. doi.org/10.1108/JSM-10-2013-0272 [DOI:10.1108/JSM-10-2013-0272]
19. Eng T-Y, Ozdemir S, Gupta S, Kanungo RP. International social entrepreneurship and social value creation in cause-related marketing through personal relationships and accountability. International Marketing Review. 2020. doi.org/10.1108/IMR-12-2018-0360 [DOI:10.1108/IMR-12-2018-0360]
20. Roy DP, Graeff TR. Consumer attitudes toward cause-related marketing activities in professional sports. Sport Marketing Quarterly. 2003;12(3). [DOI:10.1080/15245000309103]
21. Hair Jr JF, Hult GTM, Ringle CM, Sarstedt M. A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): Sage publications; 2021. [DOI:10.1007/978-3-030-80519-7]
22. Tenenhaus M, Amato S, Esposito Vinzi V, editors. A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. Proceedings of the XLII SIS scientific meeting; 2004: Padova.
23. Henseler J, Hubona G, Ray PA. Using PLS path modeling in new technology research: updated guidelines. Industrial management & data systems. 2016. DOI:10.1108/IMDS-09-2015-0382 [DOI:10.1108/IMDS-09-2015-0382]
24. Fornell C, Larcker DF. Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. Sage Publications Sage CA: Los Angeles, CA; 1981. doi.org/10.2307/3150980 [DOI:10.2307/3150980]
25. Baek W-y, Song H-s, Kim D-H, Byon KK. Cause-related marketing and purchase intention toward team-licensed products: Moderating effects of sport consumers' altruism. Sustainability. 2020;12(8):3183. doi.org/10.3390/su12083183 [DOI:10.3390/su12083183]
26. Bahart Fard A, Javaheri Kamel M. The Study of Organization Ethical Values Consequences (The Study of Organization Equality, Organization Commitment and Organization Citizenship Behavior). Police Organizational Development. 2011;7(28):95-118. (in persian). doi.20.1001.1.22286977.1390.1.1.5.8
27. Nouripour R, Rasooli R. Investigating the psychometric properties of the list of moral values of Muslim youth. Social Psychology Research Quarterly. . Social Psychology Research Quarterly. 2013;3(11):97-108. (in persian).
28. ME S, Csikszentmihalyi M. Positive psychology: An introduction. American Psychologist. 2000;55:5-14. DOI:10.1037/0003-066X.55.1.5 [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.5]
29. Septianto F, Garg N. The impact of gratitude (vs pride) on the effectiveness of cause-related marketing. European Journal of Marketing. 2021. DOI:10.1108/EJM-11-2019-0829 [DOI:10.1108/EJM-11-2019-0829]
30. Özsungur F. The effects of technology acceptance and use behaviour on women's entrepreneurship motivation factors. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship. 2019. doi.org/10.1108/APJIE-09-2019-0070 [DOI:10.1108/APJIE-09-2019-0070]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb