دوره 14، شماره 28 - ( 10-1403 )                   جلد 14 شماره 28 صفحات 270-244 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borhani H, Hami M, shojaei V. Identifying And Analyzing Strategies Of The Entry Of Sports Startups Into Domestic And Foreign Markets Using An Effectuation And Causation Approach. JRSM 2024; 14 (28) :244-270
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3237-fa.html
برهانی حرمت السادات، حامی محمد، شجاعی وحید. شناسایی و تحلیل راهبردهای امکان گرایانه و هدف‌گرایانه ورود استارت‌آپ‌های ورزشی به بازارهای داخلی و خارجی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1403; 14 (28) :244-270

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3237-fa.html


1- دانشجو، گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.
2- استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران. ، mohammadhami@yahoo.com
3- استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.
چکیده:   (2549 مشاهده)
تحقیق پیش رو با هدف کلی تبیین و شناسایی راهبردهای امکان­گرایانه و هدف‌گرایانه ورود استارت­آپ­های ورزشی به بازارهای داخلی و خارجی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر روش کیفی است که از لحاظ هدف در زمره تحقیقات اکتشافی، از لحاظ نتیجه جزء تحقیقات بنیادی و کاربردی و بر مبنای پارادایم از نوع تحقیقات پست‌مدرنیسم قرار دارد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان حوزه بازاریابی و مدیریت ورزشی و کارآفرینان برتر در راه‌اندازی استارت­آپ­های ورزشی بود و نمونه‌گیری با روش نمونه‌گیری هدفمند انجام شد. جهت تهیه ابزار اولیه تحقیق، محقق با مطالعه پژوهش‌های مرتبط با موضوع استارت­آپ­های ورزشی، پرسش‌نامه‌ای نیمه ساختاریافته باز پاسخ جهت انجام مصاحبه عمیق با خبرگان تهیه نمود و مصاحبه‌ها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت استراتژی تحقیق پدیدارشناسانه بود و تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار مکس­کیودا ویرایش 20 انجام گرفت. نتایج تحلیل داده‌های تحقیق نشان داد که 8 مفهوم در بخش راهبردهای امکان گرایانه ورود استارت‌آپ‌های ورزشی به بازارهای داخلی و خارجی کشف و احصاء گردید. شرکا، ذی‌نفعان و مشتریان، ضرر قابل‌تحمل، انعطاف و انطباق، تجربیات، عدم قطعیت، کیفیت خدمات، منابع مالی موجود و راهبردهای عملیاتی از جمله مفاهیم مستخرج از مصاحبه‌ها است. همچنین در بخش مقوله راهبردهای هدف‌گرایانه 5 مفهوم صادرات، ارتباطات، استراتژی‌های بازار، تحقیقات بازار، مدیریت ریسک احصا و اکتشاف گردید.
متن کامل [PDF 2219 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1403/2/2 | پذیرش: 1403/7/9 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/7/9 | انتشار: 1403/10/10

فهرست منابع
1. Artto K, Valtakoski A, Karki H. Organizing for solutions: How project-based firms integrate project and service businesses. Industrial Marketing Management. 2015; 45: 70-83. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2015.02.021 [DOI:10.1016/j.indmarman.2015.02.021.]
2. Baines T, Bigdeli AZ, Bustinza OF, Shi VG, Baldwin J, Ridgway K. Servitization: revisiting the state-of-the-art and research priorities. International Journal of Operations & Production Management. 2017; 37(2): 256-278. https://doi.org/10.1108/IJOPM-06-2015-0312 [DOI:10.1108/IJOPM-06-2015-0312.]
3. Danilova N, Kuznetsova, Y. Market Analysis instruments in the development of the startup marketing strategy. European journal of economics management. 2020; 6 (2). DOI: 10.46340/eujem.2020.6.2.18. [DOI:10.46340/eujem.2020.6.2.18]
4. Abbasi M, and Masjedi SMH. Examining the role of startups and knowledge-based companies in disruption and rebalancing in Iran's economy (based on the self-organization model of society), the second international conference on innovation in business management and economy Tehran. 2019. Doi: https://civilica.com/doc/1033166.
5. Sunonda K. How to Start and Manage Startup Companies in India a Case Study Approach. ISSN: 2321-9939. 2017; 5(4).
6. Visnjic I, Neely A, Jovanovic M. The path to outcome delivery: Interplay of service market strategy and open business models. Technovation. 2018; 72: 46-59. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2018.02.003 [DOI:10.1016/j.technovation.2018.02.003.]
7. Kanishchenko O, Kuznetsova, Y. Startup marketing strategy to attract venture capital at the age of digitalization. Economics & Education. 2020; 5(1): 23-28. https://doi.org/10.30525/2500-946X/2020-1-3 [DOI:10.30525/2500-946X/2020-1-3.]
8. Vorontsova, O. The analysis of the impact of Causation and Effectuation approaches on decision-making of IT startups. 2016.
9. Chandler GN, DeTienne DR, McKelvie A, Mumford TV. Causation and effectuation processes: A validation study. Journal of Business Venturing. 2011; 26(3): 375-390. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2009.10.006 [DOI:10.1016/j.jbusvent.2009.10.006.]
10. Fisher G. Effectuation, causation, and bricolage: A behavioral comparison of emerging theories in entrepreneurship research. Entrepreneurship Theory and Practice. 2012; 36(5): 1019-1051. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2012.00537.x [DOI:10.1111/j.1540-6520.2012.00537.x.]
11. Read S, Sarasvathy SD. Knowing what to do and doing what you know: Effectuation as a form of entrepreneurial expertise. The Journal of Private Equity. 2005; 9(1): 45. Doi: http://dx.doi.org/10.3905/jpe.2005.605370. [DOI:10.3905/jpe.2005.605370]
12. Sarasvathy SD. Effectuation: Elements of entrepreneurial orientation. Northampton, MA: Edward Elgar Publishing. 2008.
13. Cui L, Su SII, Feng Y, Hertz, S. Causal or effectual? Dynamics of decision-making logics in servitization. Industrial Marketing Management. 2019; 82: 15-26. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.03.013 [DOI:10.1016/j.indmarman.2019.03.013.]
14. Ratten V. Sport Startups: What are They?. In Sport Startups: New Advances in Entrepreneurship. Emerald Publishing Limited. 2020. [DOI:10.1108/9781789730814]
15. Jones P, Jones A, Williams-Burnett N, Ratten V. Let's get physical: Stories of entrepreneurial activity from sports coaches/instructors. International Journal of Entrepreneurship and Innovation. 2017; 18(4): 219-230. DOI: 10.1177/1465750317741878. [DOI:10.1177/1465750317741878]
16. Huertas Gonzalez-Serrano M, Jones P, Llanos-Contrera O. An overview of sport entrepreneurship field: A bibliometric analysis of the articles published in the web of science. Sport in Society, ahead of printing. 2020; 1-18. https://doi.org/10.1080/17430437.2019.1607307 [DOI:10.1080/17430437.2019.1607307.]
17. Koronios K, Kriemadis A, Dimitropoulos P, Papadopoulos A. A values framework for measuring the influence of ethics and motivation regarding the performance of employees. Business & Entrepreneurship Journal. 2019; 10(1): 1-19.
18. Shane S, Venkataraman S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of management review, 25(1): 217-226. https://doi.org/10.2307/259271 [DOI:10.2307/259271.]
19. Weerakoon C, Gales B, McMurray AJ. Embracing entrepreneurial action through effectuation in social enterprise. Social Enterprise Journal. 2019; 15(2): 195-214. https://doi.org/10.1108/SEJ-08-2018-0053 [DOI:10.1108/SEJ-08-2018-0053.]
20. Villani E, Linder C, Grimaldi R. Effectuation and causation in science-based new venture creation: A configurational approach. Journal of Business Research. 2018; 83: 173-185. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.10.041 [DOI:10.1016/j.jbusres.2017.10.041.]
21. Sarasvathy S, Kumar K, York JG, Bhagavatula S. An effectual approach to international entrepreneurship: Overlaps, challenges, and provocative possibilities. Entrepreneurship Theory and Practice. 2014; 38(1): 71-93. https://doi.org/10.1111/etap.12088 [DOI:10.1111/etap.12088.]
22. Sarasvathy SD. Causation and effectuation: Toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency. Academy of management Review. 2001; 26(2): 243-263. https://doi.org/10.2307/259121 [DOI:10.2307/259121.]
23. Wright M, Marlow S. Entrepreneurial activity in the venture creation and development process. International Small Business Journal. 2012; 0(0):1-8. https://doi.org/10.1177/0266242611432793 [DOI:10.1177/0266242611432793.]
24. Dawa SG. Resource constraints and sustainable entrepreneurship in sub-Saharan Africa: An effectual view (Doctoral dissertation, University of Pretoria). 2018.
25. Sarasvathy SD, Dew N, Velamuri SR, Venkataraman, S. Three views of entrepreneurial opportunity. In Handbook of entrepreneurship research. Springer, Boston, MA. 2003; 141-160. https://doi.org/10.1007/0-387-24519-7_7 [DOI:10.1007/0-387-24519-7_7.]
26. Chetty S, Ojala A, Leppaaho, T. Effectuation and foreign market entry of entrepreneurial firms. European Journal of Marketing. 2015; 49(9/10): 1436-1459. https://doi.org/10.1108/EJM-11-2013-0630 [DOI:10.1108/EJM-11-2013-0630.]
27. Ortega AM, García MT, Santos MV. Effectuation-causation: what happens in new product development?. Management Decision. 2017. 55(8), 1717-1735. https://doi.org/10.1108/MD-03-2016-0160 [DOI:10.1108/MD-03-2016-0160.]
28. Stroe S, Parida V, Wincent J. Effectuation or causation: An fsQCA analysis of entrepreneurial passion, risk perception, and self-efficacy. Journal of Business Research. 2018; 89: 265-272. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.01.035 [DOI:10.1016/j.jbusres.2018.01.035.]
29. Dash R, Ranjan KR. An effectual-causal view of managerial decisions in the internationalization of Indian MNEs. Journal of International Management. 2019; 25(1): 101-120. https://doi.org/10.1016/j.intman.2018.09.001 [DOI:10.1016/j.intman.2018.09.001.]
30. Mir Vahadi SS. Investigating the decision-making logic of Iranian entrepreneurs based on feasibility theory. Journal of New Research in Decision Making, 2018; 2(4). (In Persian).
31. Mir Vahadi S, Pira D. Investigating the methods of entrepreneurial companies entering foreign markets according to the feasibility and goal orientation approach. Master Thesis in Entrepreneurship, Organizational Orientation, Allameh Tabatabai University, Faculty of Management and Accounting. 2017. [DOI:10.22059/jibm.2019.264820.3203. (In Persian).]
32. Iranian analysisacademy. 2015. https://analysisacademy.com/2661
33. Glazer B. Strauss A. The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Aldine, Chicago. 1967.
34. Sternler S. An Overview of Content Analysis Practical Assessment. Research and Evaluation. 2000. [DOI:10.7275/z6fm-2e34.]
35. Windler K, Jüttner U, Michel S, Maklan S, Macdonald E. Identifying the right solution customers: A managerial methodology. Industrial Marketing Management. 2017; 60: 173-186. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2016.03.004 [DOI:10.1016/j.indmarman.2016.03.004.]
36. Bohm E, Eggert A, Thiesbrummel C. Service transition: a viable option for manufacturing companies with deteriorating financial performance? Industrial Marketing Management. 2017; 60: 101-111. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2016.04.007 [DOI:10.1016/j.indmarman.2016.04.007.]
37. Benedettini O, Swink M, Neely A. Examining the influence of service additions on manufacturing firms' bankruptcy likelihood. Industrial Marketing Management. 2017; 60, 112-125. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2016.04.011 [DOI:10.1016/j.indmarman.2016.04.011.]
38. Kowalkowski C, Gebauer H, Kamp B, Parry, G. Servitization and deservitization: Overview, concepts, and definitions. Industrial Marketing Management. 2017; 60: 4-10. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2016.12.007 [DOI:10.1016/j.indmarman.2016.12.007.]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb