دوره 14، شماره 28 - ( 10-1403 )                   جلد 14 شماره 28 صفحات 292-271 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shadrooz S, rezaei F, Asadi A. The Effect Of Attention During Modeling On Children Learning Aiming Task: Comparison Of Verbal Instructions And Perceptual Highlighting. JRSM 2024; 14 (28) :271-292
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3323-fa.html
شادروز شهروز، رضایی فاطمه، اسدی ایوب. تأثیر توجه در حین الگودهی بر یادگیری تکلیف هدف‌گیری کودکان: مقایسه دستورالعمل‌های کلامی و برجسته‌سازی ادراکی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1403; 14 (28) :271-292

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-3323-fa.html


1- کارشناسی ارشد رفتارحرکتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، ایران.
2- استادیار رفتارحرکتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، f_rezaee@semnan.ac.ir
3- دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (2603 مشاهده)
هدف از این پژوهش تعیین تأثیر هدایت توجه به صورت دستورالعمل کلامی و برجسته سازی ادراکی در حین الگودهی بر یادگیری مهارت هدف گیری کودکان بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. تعداد 60 نفر دانش‌آموز پسر بین 7 تا 10 سال از مدارس ابتدایی شهر بجنورد به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضرشامل تعدادی نمایشگر ویدئویی، ردیاب بینایی، توپ تنیس، یک سیبل به فاصله 3 متری از خط محل پرتاب بر روی دیوار بود. شرکت کنندگان به چهار گروه تمرین کانون توجه درونی-الگودهی از طریق دستورالعمل، کانون توجه بیرونی-الگودهی از طریق دستورالعمل، کانون توجه درونی-الگودهی از طریق برجسته سازی ادراکی و کانون توجه بیرونی-الگودهی از طریق برجسته سازی ادراکی تقسیم شدند. هر 4 گروه، در مرحله اکتساب، طی 5 جلسه و هر جلسه 3 بلوک 10 تایی شامل 30 پرتاب بالای شانه را با توپ تنیس اجرا کردند و در انتهای هر جلسه از آنان آزمون بعمل آمد و امتیازات آنها توسط آزمونگر ثبت شد. آزمون یادداری نیز به فاصله 36 ساعت بی­تمرینی اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوراهه به منظور بررسی اثر هدایت توجه با دستورالعمل کلامی و برجسته سازی ادراکی بر یادگیری حرکتی در چهار گروه در مراحل مختلف آزمون استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که دو گروه برجسته سازی ادراکی با هدایت توجه (درونی/بیرونی) در مرحله اکتساب (P=0/005) و یادداری (P=0/006) نسبت به دو گروه دستورالعمل کلامی با سطح معناداری(P0/05) عملکرد بهتری داشتند. بنابراین استفاده از برجسته سازی ادراکی اثرات یادگیری مشاهده‌ای را مضاعف می‌کند.
متن کامل [PDF 2920 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1402/7/26 | پذیرش: 1402/10/27 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/10/27 | انتشار: 1403/10/10

فهرست منابع
1. Horvath JC, Gray Z, Schilberg L, Vidrin I, Pascual-Leone A. Action-effect congruence during observational learning leads to faster action sequence learning. Quarterly Journal of Experimental Psychology. 2015;68(11):2200-15. [DOI:10.1080/17470218.2015.1012086]
3. Boutin A, Fries U, Panzer S, Shea CH, Blandin Y. Role of action observation and action in sequence learning and coding. Acta psychologica. 2010;135(2):240-51. [DOI:10.1016/j.actpsy.2010.07.005]
4. Bandura A. Observational learning. The international encyclopedia of communication. 2008. [DOI:10.1002/9781405186407.wbieco004]
5. Kang W, Pineda Hernández S, Mei J. Neural mechanisms of observational learning: a neural working model. Frontiers in Human Neuroscience. 2021;14:609312. [DOI:10.3389/fnhum.2020.609312]
6. Stevens CJ, Vincs K, Delahunta S, Old E. Long-term memory for contemporary dance is distributed and collaborative. Acta psychologica. 2019;194:17-27. [DOI:10.1016/j.actpsy.2019.01.002]
7. Weeks DL, Anderson LP. The interaction of observational learning with overt practice: effects on motor skill learning. Acta psychologica. 2000;104(2):259-71. [DOI:10.1016/S0001-6918(00)00039-1]
8. Hayes SJ, Hodges NJ, Scott MA, Horn RR, Williams AM. The efficacy of demonstrations in teaching children an unfamiliar movement skill: The effects of object-orientated actions and point-light demonstrations. Journal of sports sciences. 2007;25(5):559-75. [DOI:10.1080/02640410600947074]
9. Breslin G, Hodges NJ, Williams MA. Effect of information load and time on observational learning. Research quarterly for exercise and sport. 2009;80(3):480-90. [DOI:10.1080/02701367.2009.10599586]
10. Panteli F, Tsolakis C, Efthimiou D, Smirniotou A. Acquisition of the long jump skill, using different learning techniques. The Sport Psychologist. 2013;27(1):40-52. [DOI:10.1123/tsp.27.1.40]
11. Magill R, Anderson DI. Motor learning and control: McGraw-Hill Publishing New York; 2010. ISBN 978-0-07-802267-8
12. Kee YH. Reflections on athletes' mindfulness skills development: Fitts and Posner's (1967) three stages of learning. Journal of Sport Psychology in Action. 2019;10(4):214-9. [DOI:10.1080/21520704.2018.1549640]
13. Shea CH, Kennedy D, Panzer S. Information processing approach to understanding and improving physical performance. 2019. [DOI:10.1037/0000123-028]
14. Scott B, Bansal A. Learning about learning: A cybernetic model of skill acquisition. Kybernetes. 2014;43(9/10):1399-411. [DOI:10.1108/K-07-2014-0157]
15. Prinz W. Perception and action planning. European journal of cognitive psychology. 1997;9(2):129-54. [DOI:10.1080/713752551]
16. Singer RN. Strategies and metastrategies in learning and performing self-paced athletic skills. The Sport Psychologist. 1988;2(1):49-68. [DOI:10.1123/tsp.2.1.49]
17. Xin C, Yang L, Li J, Hu Y, Qian D, Fan S, et al. Conical hollow microhelices with superior swimming capabilities for targeted cargo delivery. Advanced Materials. 2019;31(25):1808226. [DOI:10.1002/adma.201808226]
18. Bu J, Cuervo‐Cazurra A. Informality costs: Informal entrepreneurship and innovation in emerging economies. Strategic Entrepreneurship Journal. 2020;14(3):329-68. [DOI:10.1002/sej.1358]
19. Afonso RF, Kraft I, Aratanha MA, Kozasa EH. Neural correlates of meditation: a review of structural and functional MRI studies. Frontiers in Bioscience-Scholar. 2020;12(1):92-115. https://doi.org/10.2741/s542 [DOI:10.2741/S542]
20. Castaneda B, Gray R. Effects of focus of attention on baseball batting performance in players of differing skill levels. Journal of Sport and Exercise Psychology. 2007;29(1):60-77. [DOI:10.1123/jsep.29.1.60]
21. Beilock SL, Carr TH, MacMahon C, Starkes JL. When paying attention becomes counterproductive: impact of divided versus skill-focused attention on novice and experienced performance of sensorimotor skills. Journal of Experimental Psychology: Applied. 2002;8(1):6. [DOI:10.1037/1076-898X.8.1.6]
22. Uehara L, Button C, Davids K. Sport expertise development and the constraints-led approach: a review exemplified by the case of brazilian soccer. Conexões. 2019;17:e019001-e. [DOI:10.20396/conex.v17i0.8649755]
23. Zeng L, Wang L, Niu H, Li J, Zhang R, Dai Z, et al. Trade When Opportunity Comes: Price Movement Forecasting via Locality-Aware Attention and Iterative Refinement Labeling. arXiv preprint arXiv:210711972. 2021.
25. Shin HK, Kim R-M, Lee J-M. Effects of internal focus and external focus of attention on postural balance in school-aged children. Physical Therapy Rehabilitation Science. 2019;8(3):158-61. [DOI:10.14474/ptrs.2019.8.3.158]
26. Milley KR, Ouellette GP. Putting attention on the spot in coaching: Shifting to an external focus of attention with imagery techniques to improve basketball free-throw shooting performance. Frontiers in Psychology. 2021;12:645676. [DOI:10.3389/fpsyg.2021.645676]
27. Singh H, Wulf G. The distance effect and level of expertise: Is the optimal external focus different for low-skilled and high-skilled performers? Human Movement Science. 2020;73:102663. [DOI:10.1016/j.humov.2020.102663]
28. Bodasińska A, Zieliński J, Makaruk H. Influence of attentional instructions on football juggling performance in children. Journal of Physical Education and Sport. 2019;19(3):1560-4.
29. Shea CH, Wulf G. Schema theory: A critical appraisal and reevaluation. Journal of motor behavior. 2005;37(2):85-102. [DOI:10.3200/JMBR.37.2.85-102]
30. Ruggeri A, Dancel A, Johnson R, Sargent B. The effect of motor and physical activity intervention on motor outcomes of children with autism spectrum disorder: A systematic review. Autism. 2020;24(3):544-68. [DOI:10.1177/1362361319885215]
31. Asadi A, Daneshfar A, Maleki B, Aiken C. Effects of attentional focus and gaze instruction during observational learning of a basketball free-throw. Human Movement Science. 2023;87:103038. [DOI:10.1016/j.humov.2022.103038]
32. Chen C-H, Liu T-L, Wang Y-S, Chu H-K, Tang NC, Liao H-YM, editors. Spatio-temporal learning of basketball offensive strategies. Proceedings of the 23rd ACM international conference on Multimedia; 2015. [DOI:10.1145/2733373.2806297]
33. D'Innocenzo G, Gonzalez CC, Williams AM, Bishop DT. Looking to learn: The effects of visual guidance on observational learning of the golf swing. PloS one. 2016;11(5):e0155442. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0155442 [DOI:10.10.1371/journal.pone.0155442.]
34. Abedanzadeh R, Abdoli B, Farsi A. The effect of sensory information on the transition of the relative phase in bimanual coordination task. International Journal of Sport Studies. 2015;5(3):287-95. [Persian]. ISSN 2251-7502 © 2015; Science Research Publications
35. Janelle CM, Champenoy JD, Coombes SA, Mousseau MB. Mechanisms of attentional cueing during observational learning to facilitate motor skill acquisition. Journal of Sports Sciences. 2003;21(10):825-38. [DOI:10.1080/0264041031000140310]
36. Bruce-Low S, Smith D, Burnet S, Fisher J, Bissell G, Webster L. One lumbar extension training session per week is sufficient for strength gains and reductions in pain in patients with chronic low back pain ergonomics. Ergonomics. 2012;55(4):500-7. [DOI:10.1080/00140139.2011.644329]
37. Eriksen CW, St. James JD. Visual attention within and around the field of focal attention: A zoom lens model. Perception & psychophysics. 1986;40(4):225-40. [DOI:10.3758/BF03211502]
38. Ste-Marie DM, Lelievre N, St. Germain L. Revisiting the applied model for the use of observation: a review of articles spanning 2011-2018. Research quarterly for exercise and sport. 2020;91(4):594-617. [DOI:10.1080/02701367.2019.1693489]
39. Poolton JM, Zachry TL. So you want to learn implicitly? Coaching and learning through implicit motor learning techniques. International Journal of Sports Science & Coaching. 2007;2(1):67-78. [DOI:10.1260/174795407780367177]
40. Rezaei F, Zeidabadi R. The effect of type of focusing attention on the acquisition and learning of basic skills of volleyball. Journal of Sport Management and Motor Behavior. 2017;13(26):211-22. [Persian]. 10.22080/jsmb.2018.7934.2083
41. Lohse KR, Sherwood DE, Healy AF. How changing the focus of attention affects performance, kinematics, and electromyography in dart throwing. Human movement science. 2010;29(4):542-55. [DOI:10.1016/j.humov.2010.05.001]
42. Wulf G. Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. International Review of sport and Exercise psychology. 2013;6(1):77-104. [DOI:10.1080/1750984X.2012.723728]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb