XML English Abstract Print


1- مربی گروه تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران ، shahhosseini_ali@yahoo.com
2- استاد استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- استادیار مدیریت ورزشی، پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران.
چکیده:   (93 مشاهده)
هدف این پژوهش، طراحی مدل برندسازی شخصی برای ورزشکاران نخبه رشته‌های انفرادی با استناد به یافته‌های تحقیقات قبلی بود. این مطالعه با رویکرد کیفی و استراتژی داده بنیاد رویکرد گلیزر انجام شد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از قهرمانان ملی و بین‌المللی و صاحب‌نظران حوزه بازاریابی ورزشی جمع‌آوری گردید که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند. فرآیند جمع‌آوری داده‌ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و تحلیل آن‌ها با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا نسخه 2022 انجام پذیرفت. یافته‌های پژوهش حاضر در سه محور اصلی عوامل مؤثر، راهبردهای توسعه و پیامدهای برندسازی شخصی دسته‌بندی شد. پس از تحلیل اولیه 251 گزاره، با 443 فراوانی نهایی برای دسته‌بندی آماده شد. این پژوهش چهار مفهوم اصلی در برندسازی شخصی را استخراج کرد و سه مقوله اصلی «عوامل محیطی»، «ویژگی‌های فردی ورزشکاران» و «ویژگی‌های عملکردی ورزشکاران» را به عنوان عوامل مؤثر شناسایی کرد. در بخش راهبردها، مقوله‌های «افزایش قابلیت‌های فردی»، «تلاش برای عملکرد موفقیت‌آمیز» و «آموزش برندسازی» برجسته شدند، و پیامدهای برندسازی شخصی در دو مقوله «مثبت» (شامل ابعاد سیاسی، اقتصادی، فردی، اجتماعی و ورزشی) و «منفی» دسته‌بندی گردید. پیامدهای برندسازی دارای ابعاد متعدد مثبت شامل فواید اقتصادی (درآمدزایی)، فردی (تبدیل به الگو)، اجتماعی (افزایش آگاهی عمومی) و ورزشی (ارتقای محبوبیت رشته) بود، درحالی‌که عدم مدیریت صحیح می‌تواند منجر به پیامدهای منفی مانند جلب‌توجه غیراخلاقی یا فساد شود. این تحقیق با تلفیق یافته‌ها، مدلی کاربردی برای برندسازی شخصی ورزشکاران رشته‌های انفرادی ارائه می‌دهد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1404/5/7 | پذیرش: 1404/7/26 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/7/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb