 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ejei J,  Khezri azar H,  Babaei sangelaji M,  Amani J. A Structural Model of the Relationships between the Perceived Teacher Autonomy Support, Basic Psychological Needs, Intrinsic Motivation, and Effort.  Research in psychological health 2009; 2 (4) :47-56
URL: 
http://rph.khu.ac.ir/article-1-129-fa.html   
                    
                    اژهای جواد،  خضریآذر هیمن،  بابایی سنگلجی محسن،  امانی جواد. الگوی ساختاری روابط بین حمایت از خودمختاری ادراک شده معلم، نیازهای روان شناختی اساسی، انگیزش درونی و تلاش.  پژوهش در سلامت روانشناختی. 1387; 2 (4) :47-56
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-129-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه اصفهان ، javad.ejei@gmail.com
 2- دانشگاه تهران 
 3- دانشگاه آزاد ارومیه 
                    
                    
                    چکیده:       (11787 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط بین ادراک از حمایت از خودمختاری توسط معلم، نیازهای روان شناختی اساسی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط)، انگیزش درونی و تلاش به روش الگویابی معادلات ساختاری است. بدین منظور، 287 نفر از دانشآموزان پسر سال اول متوسطه شهر بابل با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه جو یادگیری (بلک و دسی،2000)، نیازهای روان شناختی اساسی (لاگواردیا و همکاران، 2000)، انگیزش درونی (والراند و همکاران، 1989) و تلاش (دوپیرات و مارین،2005) پاسخ دادند. یافتههای بهدست آمده نشان داد که حمایت از خودمختاری توسط معلم، اثر مستقیم مثبت و معناداری بر برآورده شدن نیازهای روان شناختی دارد و از این طریق، به صورت غیر مستقیم بر انگیزش درونی دانشآموزان اثر میگذارد. همچنین، نیازهای روان شناختی خودمختاری و شایستگی اثر مستقیم مثبت و معناداری بر انگیزش درونی دانشآموزان دارند. اما اثر ارتباط بر انگیزش درونی دانشآموزان معنادار نبود. انگیزش درونی اثر مستقیم و مثبتی بر میزان تلاش دانشآموزان دارد. بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که محیطهای حامی خودمختاری باعث برآورده شدن نیازهای روان شناختی اساسی و در نتیجه افزایش انگیزش درونی دانشآموزان میشود
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    
                      
پذیرش: 1387/12/25 | انتشار: 1387/12/25