 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Amin Yazdi S A,  karshki H,  Kiafar M S. Effectiveness of the Theory of Mind Training on Decreasing the Aggression and on Increasing the Ability of the Theory of Mind in Preschool Children.  Research in psychological health 2014; 7 (4) :41-50
URL: 
http://rph.khu.ac.ir/article-1-1884-fa.html   
                    
                    امین یزدی سید امیر،  کارشکی حسین،  کیافر مریم سادات. اثربخشی آموزش نظریهی ذهن بر کاهش پرخاشگری و افزایش توانایی نظریهی ذهندر کودکان پیش دبستانی.  پژوهش در سلامت روانشناختی. 1392; 7 (4) :41-50
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-1884-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه فردوسی مشهد 
 2- دانشگاه فردوسی مشهد ، kiafar110@gmail.com
                    
                    
                    چکیده:       (9490 مشاهده)
                    
                    
                    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش نظریه ذهن بر افزایش توانایی نظریه ذهن و کاهش پرخاشگری کودکان پیش دبستانی انجام شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بود. تعداد 34 کودک (با نشانگان پرخاشگری) پس از اجرای پیشآزمون به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. کودکان گروه آزمایش به مدت 9 جلسه آموزشهای مرتبط با نظریهی ذهن را دریافت نمودند. ابزار پژوهش پرسشنامهی پرخاشگری واحدی و همکاران و آزمون باور کاذب بود. دادهها با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به یافتههای به دست آمده از تحلیل کوواریانس، مداخلههای مرتبط با نظریهی ذهن باعث افزایش توانایی نظریهی ذهن و کاهش پرخاشگری گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید. با استناد به یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آموزش نظریهی ذهن میتواند باعث افزایش توانایی نظریهی ذهن و کاهش پرخاشگری کودکان گردد. بنابراین باید بر آموزش این مسائل در بافت والد- کودک و در مهدهای کودک برای رشد کودکان تأکید گردد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    
                      
انتشار: 1392/12/24