Soleimani S, Tehranchi A, Karashki H. Validation and factor analysis of positive psychotherapy questionnaire (the three-factor form) among Iranian population. Journal title 2018; 11 (4) :89-105
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-3075-fa.html
1- دانشجو دکتری روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.
2- دانشگاه اصفهان
3- فردوسی مشهد ، kareshki@um.ac.ir
چکیده: (6442 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی سیاهه رواندرمانی مثبت و رابطۀ مؤلفههای آن با شکوفایی و نگرشهای ناکارآمد است. روش پژوهش، از نوع اعتباریابی و همبستگی است. بدینمنظور نمونهای به حجم 1416 دانشجو انتخاب شد. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشجویان دانشگاههای شهر مشهد و نیشابور در سال 96 بود. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود. پرسشنامههای رواندرمانی مثبت، شکوفایی و نگرشهای ناکارآمد توسط شرکتکنندگان تکمیل شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی آن، از روایی محتوایی و روایی سازه تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی رواندرمانی مثبت با زیرمقیاسهای شکوفایی معنیدار و مثبت است. زیرمقیاسهای نگرشهای ناکارآمد همبستگی منفی داشتند. محاسبۀ همسانی درونی برای رواندرمانی مثبت نیز در پژوهش حاضر آلفای 85 /0 را بهدست داد. براساس نتایج این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که فرم 21 گویهای سیاهه رواندرمانیِ مثبت در دانشجویان ایرانی، از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/9/14 | پذیرش: 1396/12/22 | انتشار: 1396/12/22