Alipour A, Ali Akbari Dehkordi M, Mousavi E. Effectiveness of LEARN Multifaceted Stress Management Program in Reducing Perceived Stress and Improving Irritable Bowel Syndrome (IBS) Symptoms. Journal title 2021; 14 (4) :104-121
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-3611-fa.html
علی پور احمد، علی اکبری دهکردی مهناز، موسوی الهام. اثربخشی برنامه چندوجهی مدیریت استرس LEARN در کاهش استرس ادراک شده و بهبود علائم سندروم روده تحریکپذیر. عنوان نشریه. 1399; 14 (4) :104-121
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-3611-fa.html
1- دانشگاه پیام نور
2- دانشگاه پیام نور ، ehm.mousavi@gmail.com
چکیده: (2572 مشاهده)
این مطالعه یک گزارش موردی است که با هدف بررسی اثربخشی برنامه چندوجهی مدیریت استرس LEARN در کاهش استرس ادراک شده و بهبود علائم سندروم روده تحریکپذیر (IBS) انجام شد. نمونه این مطالعه شامل دو نفر زن مبتلا به IBS شدید بود که به صورت نمونهگیری در دسترس از میان مراجعهکنندگان به مطب پزشک فوق تخصص گوارش در منطقه ظفر شهر تهران بر اساس معیارهای ورود- خروج انتخاب شدند. استرس ادراک شده و شدت علائم IBS قبل از مداخله، حین اجرا و سه ماه بعد از پایان جلسات به ترتیب با استفاده از مقیاس استرس ادراک شده (PSS) و مقیاس GISR مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل نتایج با استفاده از رسم نمودار و محاسبه شاخص بهبودی با استفاده از فرمول گفته شده که بیانگر اثربخشی برنامه LEARN در کاهش استرس ادراک شده و شدت علائم گوارشی IBS بود. همچنین این بهبودی در پیگیری سه ماهه پس از مداخله در دامنهای از 50 تا 56 درصد حفظ شد. بنابراین براساس مدل زیستی- روانی- اجتماعی برنامه چند وجهی LEARN به واسطه مؤلفههای اثرگذار میتواند گزینه درمانی مناسبی برای بیماران مبتلا به IBS محسوب شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/2 | پذیرش: 1400/9/2 | انتشار: 1400/10/6