akrami L, Zareei Mahmoodabadi H, Agharar S. Psychometric Properties of Child Sexual Abuse and Gender Identity/Gender Dysphoria Questionnaire in Girls and Boys with Mild Intellectually Disabled and Normal Intelligence. Journal title 2021; 15 (1) : 7
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-4105-fa.html
اکرمی لیلا، زارعی محمودآبادی حسن، آقالر صدیقه. شاخصهایی روانسنجی پرسشنامههای آزار جنسی کودکان و هویت جنسی/ ملال جنسیتی نوجوانان و بزرگسالان در دختران و پسران کمتوان ذهنی خفیف و با بهرۀ هوش نرمال. عنوان نشریه. 1400; 15 (1) :95-110
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4105-fa.html
1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، lakrami@yahoo.com
2- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
3- آموزش و پرورش استثنایی
چکیده: (3272 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه های آزار جنسی کودکان و هویت جنسی/ ملال جنسیتی نوجوانان و بزرگسالان، در دختران و پسران کم توان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال در شهر یزد است. این پژوهش توصیفی از نوع مقطعی است. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان کم توان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال مدارس دولتی شهر یزد بودند.۳00 نفر دختر و پسر سنین ۱۸-۱۲ سال از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار های مورد مطالعه، شامل پرسشنامه های آزار جنسی کودکان (QCSA) و هویت جنسی/ ملال جنسیتی نوجوانان و بزرگسالان (GIDYQ–AA) بود. نتایج نشان داد که کلیه ضرایب همبستگی سوالات پرسشنامه های آزار جنسی کودکان و هویت جنسی/ ملال جنسیتی نوجوانان و بزرگسالان با نمره کل و خرده مقیاس ها برای هر دو گروه معنادار است (01/0 p < ). ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای نمره کل مقیاس هویت جنسی برای نوجوانان کم توان ذهنی،۹۱/۰، با بهره هوش نرمال، ۹۳/۰ و ضریب آلفای کرانباخ در ارتباط با نمره کل مقیاس بررسی آزار جنسی، برای نوجوانان کم توان ذهنی،۹۴/۰، با بهره هوش نرمال، ۸۵/۰ و همچنین نمره های بدست آمده برای مولفه های آن به طور جداگانه، نشان دهنده همسانی درونی هر دو پرسشنامه است. در مجموع نتایج نشان داد که پرسشنامه های آزار جنسی کودکان و هویت جنسی/ ملال جنسیتی نوجوانان و بزرگسالان از روایی و پایایی مطلوب و مناسب برخوردار است و برای نوجوانان کم توان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال قابل کاربرد می باشد. |
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دریافت: 1400/7/23 | پذیرش: 1400/11/22 | انتشار: 1400/11/22