 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Sajadinezhad M S,  ShafieeTabar M. Predicting social-emotional assets based on emotional intelligence and emotional reactivity: A mediating role of patience.  Research in psychological health 2023; 16 (4) :46-60
URL: 
http://rph.khu.ac.ir/article-1-4243-fa.html   
                    
                    سجادی نژاد مرضیه السادات،  شفیعی تبار مهدیه. پیش بینی سرمایه های اجتماعی-هیجانی بر مبنای هوش هیجانی و واکنش پذیری هیجانی: نقش واسطه ای صبر.  پژوهش در سلامت روانشناختی. 1401; 16 (4) :46-60
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-4243-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه اراک ، msadat.sajadi60@gmail.com
 2- دانشگاه اراک 
                    
                    
                    چکیده:       (3947 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش حاضر ارزیابی مدل ساختاری تبیین سرمایه های اجتماعی-هیجانی بر اساس هوش هیجانی و واکنش پذیری هیجانی با نقش واسطه ای صبر بود. طرح پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهشهای همبستگی به روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. نمونه مورد مطالعه 625 نفر( 399 نفر زن و 226 نفر مرد) از دانشجویان دانشگاه اراک بودند که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های سرمایه های اجتماعی-هیجانی و تاب آوری، هوش هیجانی، واکنش پذیری هیجانی و صبر پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که متغیرهای صبر و هوش هیجانی اثرات مستقیم معناداری بر سرمایه های اجتماعی-هیجانی دارند. همچنین نقش واسطه ای صبر در اثر هوش هیجانی و واکنش پذیری هیجانی بر سرمایه های اجتماعی-هیجانی معنادار است( P<0/05). در مجموع نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که هوش هیجانی و واکنش پذیری هیجانی بر سرمایه های اجتماعی-هیجانی با واسطه صبر اثر معناداری دارند. لذا پرورش این فضیلت اخلاقی میتواند در تقویت سرمایه های اجتماعی-هیجانی سودمند باشد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
 روانشناسی عمومی   دریافت: 1401/5/30 | پذیرش: 1401/11/1 | انتشار: 1401/12/25