Nciknam M, Allahiary A, Rasoulzadeh Tabatabaei K, Hejazi E. The effect of stress inoculation training on psychological well-being in different identity style. Journal title 2011; 5 (1) :58-69
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-6-fa.html
نیکنام مژگان، اللهیاری عباسعلی، رسولزاده طباطبایی کاظم، حجازی الهه. تأثیرآموزش تنیدگی زدایی بر رضامندی روانی افراد با سبک هویت هنجاری و سردرگم. عنوان نشریه. 1390; 5 (1) :58-69
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-6-fa.html
1- دانشگاه تربیت مدرس ، m.niknam@riau.ac.ir
2- دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشگاه تهران
چکیده: (8427 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی درمانگری به شیوه تنیدگیزدایی بر رضامندی روانی با توجه به سبکهای هویت میباشد. با استفاده از روش تجربی حقیقی و نمونه گیری تصادفی از بین دانشجویان مؤنث دوره کارشناسی پس از تعیین نوع سبک هویت 67 نفرکه دارای سبک های هویت هنجاری و سردرگم/ اجتنابی بودند در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایشی در12 جلسه )هر جلسه 90دقیقه) تحت درمان قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ گونه درمانی دریافت نکرد. جهت تحلیل یافته ها از روش های آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری دو راهه استفاده گردید. نتایج تحلیل نشان داد رضامندی روانی گروه آزمایش به طور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است. براساس یافته ها سبکهای هویت تأثیری بر رضامندی روانی نداشته است اما سبکهای هویت توانسته اند تأثیر معناداری در اثر بخشی آموزش تنیدگی زدایی بر رضامندی روانی ایجاد کند. پیگیری وضعیت افراد نشان دهندهی پایداری تغییرات ایجاد شده است. تغییر نظام باورها و ایجاد راهکارهای مقابله کارآمد و سازگارانه در جهت ارتقا رضامندی روانی در افراد با سبک هویت و راهبرد پردازشی متفاوت ضروری به نظر می رسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
انتشار: 1390/6/24