 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     rezvani M,  moradi M. Feasibility Studies Regarding Tourism Development Using Systematic Approach in Margin of Rural Areas of Mighan Desert of Arak.  serd 2013; 1 (2) :15-40
URL: 
http://serd.khu.ac.ir/article-1-1567-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- استاد و عضو قطب برنامه ریزی روستایی،دانشگاه تهران ، rrezvani@ut.ac.ir
 2- دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه تهران 
                    
                    
                    چکیده:       (12696 مشاهده)
                    
                    
                    گردشگری راهبردی برای توسعه روستایی و پاسخی به جهانی شدن و بازساخت روستاها است. توسعه گردشگری مستلزم نگرشی جامع و سیستماتیک به همه عناصر تشکیل دهنده آن میباشد. روستاهای واقع در حاشیه منطقه کویر میقان به رغم برخورداری از جاذبههای متعدد گردشگری، در فقر و محرومیت به سر میبرند. در این راستا هدف تحقیق حاضر امکانسنجی توسعه گردشگری بر اساس سیستم تشکیل دهنده آن است.جامعه آماری سه گروه شامل گردشگران،ساکنان روستاها و مدیران محلی است که با استفاده از روش تصادفی 274 نفر از ساکنان،150 نفر گردشگر و 30 نفر از مسئولین به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمونT مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشانی میدهد به دلیل عدم شناخت گردشگران و نیز فقدان برنامه بازاریابی و تبلیغات،تقاضای گردشگری در وضع موجود در منطقه در حد ضعیف است. همچنین عناصر تشکیل دهنده عرضه گردشگری از دیدگاه خانوار و مسئولان محلی، شامل شاخصهای جاذبهها، حمل و نقل، زیرساخت ها و خدمات، پیشبرد فروش و مشارکت در حد خوب میباشد ولی شاخص اطلاعات بر خلاف سایر شاخصها در حد ضعیف ارزیابی گردید. به هر حال روستاهای منطقه از جاذبههای بالقوه داخلی و فرصتهای بیرونی مناسبی برای توسعه گردشگری برخوردار هستند. در نتیجه با برنامهریزی و مدیریت یکپارچه فعالیتهای گردشگری از جمله تبلیغات و بازاریابی و توسعه و تجهیز زیرساختها و خدمات گردشگری، میتوان تقاضا برای توسعه گردشگری در سطح روستاهای منطقه را افزایش داد و از نقاط قوت درونی و فرصتهای بیرونی در جهت توسعه گردشگری استفاده کافی به عمل آورد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    
                      
پذیرش: 1395/9/10