بنوفاطمه محدثه سادات، کیان مرجان، مهدوی نسب یوسف، حسینی خواه علی. ارزشیابی معلمان دوره ابتدایی مبتنی بر الگوی TPACK در آموزش مجازی. پژوهش های تربیتی. 1403; 14 (48) :76-116
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1398-fa.html
1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم ترییتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، kian@khu.ac.ir
3- استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران..
4- دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (3483 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، ارزشیابی معلمان دوره ابتدایی مبتنی بر الگوی TPACK در آموزش مجازی بود. روش پژوهش کمی از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه پژوهش معلمان ابتدایی منطقه 13شهر تهران بودند که 253 نفر با روش نمونه گیری تصادفی در پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری داده های در بخش کمی از پرسشنامه استفاده گردید. نتایج نشان داد دانش پداگوژی معلمان دوره ابتدایی در آموزش مجازی درس علوم تقریباً در حد متوسط است. دانش محتوای درسی معلمان دوره ابتدایی در آموزش مجازی درس علوم در سطح مطلوبی است. دانش فناوری، دانش پداگوژی فناوری، دانش فناوری محتوای درسی، دانش پداگوژی محتوا و دانش فناورانه پداگوژیک و محتوا معلمان دوره ابتدایی در آموزش مجازی درس علوم کمتر از میانگین است. نتایج اولویت بندی مؤلفه های الگوی TPACK نیز نشان داد که مهمترین عوامل دانش محتوای درسی و دانش پداگوژی هستند و پس از آن دانش فناوری محتوا، دانش پداگوژی فناوری، دانش پداگوژی محتوا، دانش فناورانه پداگوژیک محتوا و دانش فناوری به ترتیب از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که وضعیت معلمان دوره ابتدایی براساس الگوی TPACK در آموزش مجازی در درس علوم مناسب نیست و کمتر از میانگین است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی درسی دریافت: 1402/11/8 | ویرایش نهایی: 1403/12/15 | پذیرش: 1403/7/18 | انتشار الکترونیک: 1403/7/18