جلد 17، شماره 51 - ( پاییز و زمستان 1404 )                   شماره 51 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi S, Mavloudi S. Students' academic involvement: Examining the role of sense of belonging to school, parenting styles and basic psychological needs. erj 2025; 17 (51)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1495-fa.html
ابراهیمی صلاح الدین، مولودی سیامند، طهوری همراه رامتین. درگیری تحصیلی دانش‌آموزان: بررسی نقش احساس تعلق به مدرسه، شیوه‌های والدگری و نیازهای بنیادی روانی. پژوهش های تربیتی. 1404; 17 (51)

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1495-fa.html


1- استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران: ایران ، siamand934@pnu.ac.ir
3- دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه آازاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران: ایران
چکیده:   (39 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش احساس تعلق به مدرسه، شیوه­ های والدگری و نیازهای بنیادی روانی در پیش­ بینی درگیری تحصیلی دانش ­آموزان بود. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش گردآوری اطلاعات، از نوع توصیفی- همبستگی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر پیرانشهر بود که با روش نمونه ­گیری تصادفی از نوع خوشه­ای تعداد 327 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ­های استاندارد درگیری تحصیلی فریدریکس و همکاران (2004)، احساس تعلق به مدرسه بری، بتی و وات (2004)، شیوه ­های فرزندپروری بامریند (1991) و نیازهای بنیادی روان­شناختی دسی و ریان (2000) بودند. جهت آزمون رابطه بین متغیرهای پژوهش از آزمون­های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین احساس تعلق به مدرسه با درگیری تحصیلی دانش­آموزان (574/0r= ) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ بین سبک والدگری سهل ­گیر و سبک مستبد با درگیری تحصیلی در دانش ­آموزان (477/0- r= ) و (485/0-r= ) رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. بین سبک والدگری قاطع با درگیری تحصیلی در دانش­آموزان (607/0r= ) رابطه مثبت و معناداری وجود. بین نیازهای بنیادی روانی با درگیری تحصیلی در دانش­آموزان (393/0 r= ) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که احساس تعلق به مدرسه، سبک سهل ­گیر، سبک مستبد، سبک قاطع و نیازهای بنیادی روانی بترتیب با ضریب بتای 332/0، 170/0- ، 277/0-، 508/0 و 175/0 در پیش­بینی درگیری تحصیلی دانش ­آموزان نقش داشتند.
 
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/7/24 | ویرایش نهایی: 1404/2/8 | پذیرش: 1404/5/26 | انتشار الکترونیک: 1404/9/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb