Research code: 0000-0002-4833-585X
ahangarani farahani A, behroozi N, shehni yailagh M, omidian M. The effect of dynamic mental preparation training on perceived cognitive load and determination in second year high school students in Arak city.. erj 2025; 17 (51)
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1520-fa.html
آهنگرانی فراهانی امین، بهروزی ناصر، شهنی ییلاق منیجه، امیدیان مرتضی. تأثیر آموزش آمایههای ذهنی پویا بر بارشناختی ادراک شده و عزم در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اراک. پژوهش های تربیتی. 1404; 17 (51)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1520-fa.html
1- دانشگاه شهید چمران اهواز
2- دانشگاه شهید چمران اهواز ، behroozyn@yahoo.com
چکیده: (38 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش آمایههای ذهنی پویا بر بارشناختی ادراک شده و عزم در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اراک، انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود، جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اراک با وضعیت اجتماعی- اقتصادی پایین در سال تحصیلی 1403-1402 بود. بهمنظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد، بنابراین نمونه پژوهش 40 نفر از دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهر اراک با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین است که در سه مرحله به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جادهی شدند. برنامه مداخله به مدت 1 ماه شامل 8 جلسه (30 دقیقهای) بر روی گروه آزمایشی انجام شد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای بارشناختی (کلپش و همکاران، 2017) و پرسشنامه استقامت و پایداری (داکورث و کوین، 2009) استفاده شد. تحلیل دادهها از روش کواریانس به کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس 24 (SPSS-24) انجام شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش آمایههای ذهنی پویا بر بارشناختی ادراک شده و عزم مؤثر بوده است (01/0p<). از اینرو آموزش آمایههای ذهنی پویا به دانشآموزان دوره متوسطه ضروری به نظر میآید.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش آمایههای ذهنی پویا بر بارشناختی ادراک شده و عزم در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اراک، انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود، جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اراک با وضعیت اجتماعی- اقتصادی پایین در سال تحصیلی 1403-1402 بود. بهمنظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد، بنابراین نمونه پژوهش 40 نفر از دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهر اراک با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین است که در سه مرحله به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جادهی شدند. برنامه مداخله به مدت 1 ماه شامل 8 جلسه (30 دقیقهای) بر روی گروه آزمایشی انجام شد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای بارشناختی (کلپش و همکاران، 2017) و پرسشنامه استقامت و پایداری (داکورث و کوین، 2009) استفاده شد. تحلیل دادهها از روش کواریانس به کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس 24 (SPSS-24) انجام شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش آمایههای ذهنی پویا بر بارشناختی ادراک شده و عزم مؤثر بوده است (01/0p<). از اینرو آموزش آمایههای ذهنی پویا به دانشآموزان دوره متوسطه ضروری به نظر میآید.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/10/5 | ویرایش نهایی: 1404/2/7 | پذیرش: 1404/8/7 | انتشار الکترونیک: 1404/9/9