جلد 6، شماره 39 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   شماره 39 صفحات 154-125 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadzadeh H, Robat Sarpoushi Z, Dortaj F, Sadipour E, Zangeneh N. Designing and testing of dynamic geometry software based on spatial skills and comparing its effectiveness with origami on spatial visualization and learning the mathematical course of sixth grade girl pupils'. Journal title 2019; 6 (39) :125-154
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-436-fa.html
اسدزاده حسن، رباط سرپوشی زهره، درتاج فریبرز، سعدی پور اسماعیل، زنگنه نیما. آزمون نرم افزار هندسۀ پویا مبتنی بر مهارتهای فضایی بر تجسم فضایی و یادگیری درس ریاضی و مقایسۀ اثربخشی آن با اُریگامی در دانش آموزان پایۀ ششم ابتدایی. عنوان نشریه. 1398; 6 (39) :125-154

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-436-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبائی ، AsadzadehD@Yahoo.com
2- دانشگاه علامه طباطبائی
3- دانشگاه مازندران
چکیده:   (4723 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف آزمون نرمافزار هندسۀ پویا مبتنی بر مهارتهای فضایی محقق ساخته و مقایسۀ اثربخشی آن با اُریگامی بر تجسم فضایی و یادگیری درس ریاضی دانشآموزان انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش حاضر عبارت بود از کلیۀ دانشآموزان دختر پایۀ ششم ابتدایی شهر رودهن که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول بهتحصیل بودند. نمونۀ پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان حاضر در دو کلاس درس بود که بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. سپس، 35 دانشآموز بهعنوان گروه آزمایش اُریگامی، 35 نفر بهعنوان گروه آزمایش نرم افزار هندسۀ پویا و 35 نفر بهعنوان گروه کنترل انتخاب شدند. گروههای آزمایش به مدت دوازده جلسۀ 40 دقیقهای تحت آموزش ریاضی بهکمک اُریگامی و نرم افزار هندسۀ پویا قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل نرم افزار هندسه پویا و آزمون تجسم فضایی مینهسوتا و نمرات آزمون پیشرفت تحصیلی درس ریاضی محقق ساخته بود .برای آزمون فرضیهها از آزمون t وابسته و مانوا استفاده شد. یافتهها نشان داد که نرمافزار هندسۀ پویا مبتنی بر مهارتهای فضایی و اُریگامی بر تجسم فضایی و یادگیری درس ریاضیات دانشآموزان اثر داشتند. در آزمون  tمشخص شد که میانگین نمرات پسآزمون نرمافزار هندسۀ پویا و پسآزمون اُریگامی تفاوت معنیداری با پیشآزمون آنها داشته است. از این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش ریاضیات بهکمک نرمافزار هندسۀ و اُریگامی قادر است تجسم فضایی و نیز یادگیری درس ریاضیات دانشآموزان را بهبود ببخشد.
متن کامل [PDF 1144 kb]   (1000 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1396/12/6 | ویرایش نهایی: 1400/8/19 | پذیرش: 1399/4/22 | انتشار الکترونیک: 1399/4/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb