هدف این مطالعه گردآوری شواهدی دال بر اعتبار سازه پرسشنامه "چه اتفاقی در این کلاس در حال رخ دادن است" در بافت آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه در ایران میباشد. گرچه حوزه آموزش زبان ادعاهایی درباره نقش محیطهای یادگیری زبان (بهویژه کلاس) در فراگیری و استفاده از زبان دوم داشته است، اما ابزاری روا و پایا به منظور بررسی درستی این ادعاها برای معلمان و پژوهشگران فراهم نیاورده است. به منظور تحقق این هدف، در مطالعه حاضر، از نمونهای شامل 607 فراگیر زبان انگلیسی ایرانی در هر دو بافت دانشگاه و مؤسسه درخواست شد که پرسشنامه "چه اتفاقی در این کلاس در حال رخ دادن است" را تکمیل نمایند. سپس دادههای گردآوری شده به منظور اعتبارسنجی سازه پرسشنامه مورد تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی قرار گرفت. نتایج نشان داد که حذف یک عامل و چندین گویه از نسخه اصلی پرسشنامه ویژگیهای روانسنجی آن را بهبود میبخشد و بنابراین اعتبار پرسشنامه با شش عامل تایید گردید. علاوه بر این، نتایج نشان داد که ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه در بافتهای آموزش (دانشگاه و مؤسسه) تغییرناپذیر است. در ادامه اهمیت این یافتهها برای پژوهش در محیطهای یادگیری زبان بحث و بررسی و پیشنهادهایی برای مطالعات اعتبارسنجی بیشتر ارائه شده است.
Nourzadeh S, Fathi J, Soltani Moghaddam M. Learning environments: investigating the psychometrics of a measurement instrument in the language classroom context. IJAL 2020; 23 (1) :56-82 URL: http://ijal.khu.ac.ir/article-1-3077-fa.html
نورزاده سعید، فتحی جلیل، سلطانی مقدم مجید. محیطهای یادگیری: بررسی ابعاد روانسنجی یک ابزار اندازهگیری در بافت کلاس زبان. نشریه زبانشناسی کاربردی. 1399; 23 (1) :56-82