هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در اضطراب امتحان دانشآموزان بود. با استفاده از روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 330 نفر (165 دختر و 135 پسر) از دانشآموزان مقطع متوسطه انتخاب شدند و توسط نسخهی فارسی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون،2001) و مقیاس اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین راهبردهای سازگارانهی نظمجویی شناختی هیجان، راهبردهای ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاهگیری هر دو مولفهی نگرانی و هیجانپذیری اضطراب امتحان را مورد پیشبینی قرار دادند، درحالیکه نمرهی کل اضطراب امتحان توسط راهبردهای ارزیابی مجدد مثبت و تمرکز مجدد بر برنامهریزی پیشبینی شد. از بین راهبردهای ناسازگارانه، راهبردهای ملامت خویش و فاجعهسازی مولفهی نگرانی و نمرهی کل اضطراب امتحان را موررد پیشبینی قرار دادند. همچنین مولفهی هیجانپذیری از طریق راهبردهای ناسازگارنه ملامت خویش، فاجعهسازی و نشخوارگری مورد پیشبینی قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که مقابلهی شناختی ناکارآمد یکی از دلایل بروز اضطراب امتحان است و با آموزش راهبردهای کارآمد نظمجویی شناختی هیجان میتوان گامهای اساسی در مداخلات مبتنی بر اضطراب امتحان برداشت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |