دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم، شماره سوم، پاییز 1400 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 88-70 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri M, karami J, Momeni K. The Effect of Brain Training on Suppression of Theta/Alpha Ratio and Working Memory of 8 to 12 year old Children with Dyslexia and Dysgraphia. CPJ 2021; 9 (3) :70-88
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3446-fa.html
امیری محسن، کرمی جهانگیر، مومنی خدامراد. تاثیر ورزش مغزی بر سرکوبی نسبت امواج تتا برآلفا و حافظه‌ی فعال کودکان 8 تا 12 ساله-ی دارای مشکل خواندن یا مشکل نوشتن. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1400; 9 (3) :70-88

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3446-fa.html


دانشگاه رازی ، j.karami@razi.ac.ir
چکیده:   (5481 مشاهده)
با توجه به اهمیت توانبخشی در کودکان دارای ناتوانایی­های یادگیری خاص، هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر برنامه­ی ورزش مغزی بر سرکوبی نسبت امواج تتا برآلفا و حافظه­ی فعال دانش­آموزان 8 تا 12 ساله­ی دارای مشکل خواندن یا مشکل نوشتن بود. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه­ تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان دختر و پسر دارای مشکل خواندن یا مشکل نوشتن بود که از طرف مدارس، به مراکز ویژه­ی اختلالات یادگیری شهر کرمانشاه ارجاع شده بودند. روش نمونه گیری پژوهش از نوع نمونه گیری در دسترس بود. به این منظور، با توجه به معیارهای ورود و خروج، 20 دانش­آموز 8 تا 12 ساله انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره قرار گرفتند. گروه آزمایشی، مداخله­ی ورزش مغزی را به مدت 20 جلسۀ 20 دقیقه ای در طول 10 هفته دریافت کردند. به منظور ثبت امواج مغزی شرکت کنندگان از دستگاه نوروفیدبک دو کاناله و جهت سنجش حافظه­ی فعال آن­ها از نرم افزار حافظه­ی وکسلر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس یک راهه­ی تک متغیری و چند متغیری با استفاده از نرم افزار  SPSS نسخه­ی 26 در سطح معناداری 5/0 استفاده شد. نتایج نشان داد که نسبت امواج تتا بر آلفا در گروه آزمایش به طور معناداری کاهش و فراخنای حافظه­ی فعال در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش داشته است(P<0/05). یافته­های این پژوهش نشان داد که ورزش مغزی می­تواند موجب سرکوب معنادار نسبت امواج تتا بر آلفا و همچنین بهبود حافظه­ی فعال در این کودکان شود. یافته­های این پژوهش موید شواهد عصب شناختی برای تاثیر مثبت مداخله­ی ورزش مغزی بر تعدیل امواج مغزی و  حافظه­ی فعال در کودکان با مشکل خواندن یا مشکل نوشتن است.
متن کامل [PDF 1355 kb]   (1161 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی شناختی
دریافت: 1400/3/25 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10

فهرست منابع
1. Abduh, B., & Tahar, M. M. (2018). The Effectiveness of Brain Gym and Brain Training Intervention on Working Memory Performance of Student with Learning Disability. Journal of ICSAR, 2(2), 105-111. [DOI:10.17977/um005v2i22018p105]
2. American Psychiatric Association, APA (Ed.). (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, DSM-5® (5th Ed.). Washington, DC: American Psychiatric Pub. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
3. Aristiyani, C. (2015). Pengaruh Senam Otak Arm Activation (Mengaktifkan Tangan)
4. T
5. erhadap Kemampuan Menulis Permulaan Pada Anak Autistik Kelas VI Di Sekolah Luar Biasa Autisma Dian Amanah Yogyakarta (Doctoral Dissertation, Fakultas Ilmu Pendidikan).4(3), 1-12.
6. Auerbach, J. Gross-Tsur, V. Manor, O. & Shalev, R. (2008). Emotional and behavioral characteristics over a six-year period in youths with persistent and nonpersistent dyscalculia. Journal of learning disabilities, 41(3), 263-273. [DOI:10.1177/0022219408315637]
7. Barbosa, T., Rodrigues, C. C., Mello, C. B. D., & Bueno, O. F. A. (2019). Executive functions in children with dyslexia. Arquivos de neuro-psiquiatria, 77(4), 254-259.‌ [DOI:10.1590/0004-282x20190033]
8. Becerra, J. T., Fernandez, T., & Harmony, M. (2006). Follow up Study of Learning Disabled Children Treated with Neurofeedback or Placebo. Clinical EEG and Neuroscience, 37(3), 198-204. [DOI:10.1177/155005940603700307]
9. Benton, David and Naomi Burgess. (2009). the effect of the consumption of water on the memory and attention of children. Appetite 53: 143-146. [DOI:10.1016/j.appet.2009.05.006]
10. Brain Gym® International Website. (2021). http://www.braingym.org
11. Brown. Kathy. (2012). Educate your brain: use mind- body balance to learn faster, work smarter, and move more easily through life. Published by Balance Point Publishing LLC. Phoenix, Arizona.
12. Bundens, S. P. (2000). Brain Gym and its effect on the reading comprehension of third grade students with learning disabilities. Master of Arts Degree of the Graduate School, Rowan University.
13. Cancela, J. M., Suárez, M. H. V., Vasconcelos, J., Lima, A., & Ayán, C. (2015). Efficacy of brain gym training on the cognitive performance and fitness level of active older adults: a preliminary study. Journal of aging and physical activity, 23(4), 653-658. [DOI:10.1123/japa.2014-0044]
14. Carter, Matthew D. Tatum, Mary. Gorham-Rowan, Mary. (2015). The Effects of Educational Kinesiology Tasks on Stuttering Frequency of a Pre-School Child Who Stutters. The Open Rehabilitation Journal, 2015, 8, 9-16.
15. Catton, S. M., Kiely, P. M., Crewther, D. P., Thamson, B., Laycok, R., Crewther, S.G (2005). Anormative and reliability study for the Raven, s Coloured Progressive Matrices for primary school aged children from Victoria, Australia, Personality and Individual Differences, 39, 3 647-659. [DOI:10.1016/j.paid.2005.02.015]
16. Chong, Jason A. (2009). Does Chronic Methamphetamine Use Result in a Consistent Profile of Cognitive Deficits? Master's thesis, Pacific University.
17. Costanzo, F., Varuzza, C., Rossi, S., Sdoia, S., Varvara, P., Oliveri, M., & Menghini, D. (2016). Evidence for reading improvement following tDCS treatment in children and adolescents with Dyslexia. Restorative neurology and neuroscience, 34(2), 215-226. [DOI:10.3233/RNN-150561]
18. Dennison, P. Dennison, G. (1992). Brain Gym: Simple Activities for Whole Brain Learning.
19. Dennison, P. E., & Dennison, G. E. (1994). Brain Gym® teacher's edition-- Revised. Ventura, CA: Edu-Kinesthetics.
20. Dennison, P. E., & Dennison, G. E. (2007). Brain gym 101: Balance for daily life (3rd Ed.). Ventura, CA: Edu-Kinesthetics.
21. Dustman, R. (1990). Age and physical fitness effects on EEG, ERP's, visual sensitivity, and cognition. Neurobiological Aging, 11, 193-200. [DOI:10.1016/0197-4580(90)90545-B]
22. Fadhlia, T. N. (2015). Brain Gym method to increase reading ability of student with learning disabilities. Journal SAINS, Vol, 4, 595-600.
23. Ferna'ndez, T., Harmony, T., Ferna'ndez-Bouzas, A., Silva, J., Herrera, W., Santiago-Rodrı'guez, E., & Sa'nchez, L. (2002). Sources of EEG activity in learning disabled children. Clinical Electroencephalography, 33, 160-164. [DOI:10.1177/155005940203300405]
24. Fernández T, Herrera W, Harmony T, Díaz-Comas L, Santiago E, Sánchez, et al. (2003). EEG and behavioral changes following neurofeedback treatment inlearning disabled children. Clin Electroencephalogr; 34: 145-152. [DOI:10.1177/155005940303400308]
25. Fernández, T., Bosch-Bayard, J., Harmony, T., Caballero, M. I., Díaz-Comas, L., Galán, L., & Otero-Ojeda, G. (2016). Neurofeedback in learning disabled children: visual versus auditory reinforcement. Applied psychophysiology and biofeedback, 41(1), 27-37. [DOI:10.1007/s10484-015-9309-6]
26. Fernández, T., Harmony, T., Fernández-Bouzas, A., Díaz-Comas, L., Prado-Alcalá, R. A., Valdés-Sosa, P., & Aubert, E. (2007). Changes in EEG current sources induced by neurofeedback in learning disabled children. An exploratory study. Applied psychophysiology and biofeedback, 32(3-4), 169-183. [DOI:10.1007/s10484-007-9044-8]
27. Fortes, I. S., Paula, C. S., Oliveira, M. C., Bordin, I. A., de Jesus Mari, J., & Rohde, L. A. (2016). A cross-sectional study to assess the prevalence of DSM-5 specific learning disorders in representative school samples from the second to sixth grade in Brazil.European Child & Adolescent Psychiatry, 25(2), 195-207. [DOI:10.1007/s00787-015-0708-2]
28. Garcia, R. B., Mammarella, I. C., Tripodi, D., & Cornoldi, C. (2014). Visuospatial working memory for locations, colours, and binding in typically developing children and in children with dyslexia and non-verbal learning disability. British Journal of Developmental Psychology, 32(1), 17-33. [DOI:10.1111/bjdp.12019]
29. Gaurav, S., Meenakshi, S., Jayshri, G., & Ramanjan, S. (2016). Effect of alterations in breathing pattern on EEG activity in normal human subjects. Int J Curr Res Med Sci, 2, 38-45.‌ [DOI:10.22192/ijcrms.2016.02.12.007]
30. Hillman, C, Erickson, K., and Kramer, A. (2008). Be smart, exercise your heart: exercise effects on brain and cognition. Science and Society, 9(2), 58-65. [DOI:10.1038/nrn2298]
31. Hyatt, K.J. (2007). Brain Gym®: Building stronger brains or wishful thinking? Remedial and Special Education, 28(2), 117-124. [DOI:10.1177/07419325070280020201]
32. Jurcak, V., Tsuzuki, D., & Dan, I. (2007). 10/20, 10/10, and 10/5 systems revisited: their validity as relative head-surface-based positioning systems. Neuroimage, 34(4), 1600-1611.‌ [DOI:10.1016/j.neuroimage.2006.09.024]
33. Lardon, M. and Polich, J. (1996). EEG changes from long-term physical exercise. Biological Psychology, 44, 19-30. [DOI:10.1016/S0301-0511(96)05198-8]
34. Maes- Thyret, Sue. (1999). Biofeedback and Brain Gym. Brain Gym International Conference at Victoria, British Columbia.
35. Martinez Perez, T., Majerus, S., & Poncelet, M. (2012). The contribution of short-term memory for serial order to early reading acquisition: evidence from a longitudinal study. Journal of Experimental Child Psychology, 111, 708-723. [DOI:10.1016/j.jecp.2011.11.007]
36. Mayringer, H., & Wimmer, H. (2002). No deficits at the point of hemispheric indecision. Neuropsychologia, 40, 701-704. [DOI:10.1016/S0028-3932(01)00191-9]
37. Mohan, A., Singh, A. P., & Mandal, M. K. (2001). Transfer and interference of motor skills in people with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 45, 361-369. [DOI:10.1046/j.1365-2788.2001.00341.x]
38. Ningrum, A. P., Huda, A., & Praherdhiono, H. (2018). Brain Gym Video Model for Improving the Beginning Writing Abilities of the Autistic Students. Journal of ICSAR, 2(2), 175-179. [DOI:10.17977/um005v2i22018p175]
39. Ocampo Jr, J. M., Varela, L. P., & Ocampo, L. V. (2017). Effectiveness of Brain Gym Activities in Enhancing Writing Performance of Grade I Pupils. Sosiohumanika, 10(2), 179-190.
40. Parellangi, A., Dharma, K. K., Purwanto, E., & Firdaus, R. (2019). The Intervention of Brain Gym in Increasing the Quality of Life on the Elderly. Asian Community Health Nursing Research, 1(1), 30-35. [DOI:10.29253/achnr.2019.12812]
41. Rahab, H. (2017). Effect of Brain Gym on Manipulating Skills and Balance For Beginners In Rhythmic Gymnastics. Ovidius University Annals, Series Physical Education & Sport/Science, Movement & Health, 17(1), 66-72.
42. Raven, J. C. & Summers, B. (1986).Manual for Ravens progressive Matrices and Vocabulary Scale .Research Supplement, 3, London: Lewis.
43. Rosenblum, S., Aloni, T., & Josman, N. (2010). Relationships between handwriting performance and organizational abilities among children with and without dysgraphia: A preliminary study. Research in developmental disabilities, 31(2), 502-509. [DOI:10.1016/j.ridd.2009.10.016]
44. Rowan, C. (2009). The Impact of Technology on Child Sensory and Motor Development. S. I. Focus [online]., pp. 2-5.
45. Rumsey, J. M., Nace, K., Donohue, B., Wise, D., Maisog, J. M., & Andreason, P. (1997). A positron emission tomographic study of impaired word recognition and phonological processing in dyslexic men. Archives of Neurology, 54(5), 562-573. [DOI:10.1001/archneur.1997.00550170042013]
46. Saleh, S., & Mazlan, A. (2019). The Effects of Brain-Based Teaching with I-Think Maps and Brain Gym Approach towards Physics Understanding. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(1), 12-21. [DOI:10.15294/jpii.v8i1.16022]
47. Sánchez, E. (2013). Effects of a brain improvement program on students' reading achievement. University of North Texas.‌
48. Sangani, A., Jangi, P., Ramak, N., & Ahmadi, A. (2019). Identification of difference of working memory and sensory processing styles in boys and girls with writing-learning disorder. Journal of Nursing and Midwifery Sciences, 6(4), 177. [DOI:10.4103/JNMS.JNMS_12_19]
49. Schwarb, H., Nail, J., & Schumacher, E. H. (2016). Working memory training improves visual short-term memory capacity. Psychological Research, 80(1), 128-148. [DOI:10.1007/s00426-015-0648-y]
50. Spaulding, L. S., Mostert, M. P., & Beam, A. P. (2010). Is Brain Gym® an effective educational intervention? Exceptionality, 18(1), 18-30. [DOI:10.1080/09362830903462508]
51. Suratun, S., & Tirtayanti, S. (2020). Pengaruh Brain Gym terhadap Konsentrasi Belajar. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 5(1).101-105. [DOI:10.30651/jkm.v5i1.3625]
52. Watson, A., & Kelso, G. L. (2014). The Effect of Brain Gym® on Academic Engagement for Children with Developmental Disabilities. International Journal of Special Education, 29(2), 75-83.
53. Zhao, J., Yang, Y., Song, Y. W., & Bi, H. Y. (2015). Verbal short-term memory deficits in Chinese children with dyslexia may not be a problem with the activation of phonological representations. Dyslexia, 21(4), 304-322. [DOI:10.1002/dys.1516]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb