Daneshpayeh M, Dortaj F, Sheivandi Cholicheh K, Delavar A, Asadzadeh Dehrai H. The effectiveness of wisdom training on spiritual intelligence and its components in College students. CPJ 2023; 10 (4)
URL:
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3623-fa.html
دانش پایه مسلم، درتاج فریبرز، شیوندی چلیچه کامران، دلاور علی، اسدزاده دهرائی حسن. اثربخشی آموزش خردورزی بر هوش معنوی و مولفه های آن در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1401; 10 (4)
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3623-fa.html
دانشگاه علامه طباطبایی ، f_dortaj@yahoo.com
چکیده: (2726 مشاهده)
هوش معنوی بیانگر مجموعهای از تواناییها، ظرفیتها و منابع معنوی است که کاربست آنها در زندگی روزانه میتواند موجب افزایش انطباقپذیری فرد شود و توجه به آن در دانشجویان بهعنوان یک نقطه قوت میتواند زمینهساز آینده حرفهای موفقتر و مطلوبتر در آنها باشد. هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش خردورزی در هوش معنوی در دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نوع مطالعات شبه آزمایشی (پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران در سال تحصیلی 1400- 1401 بود که از بین آنها 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008)(SISRI) و بسته آموزش خردورزی دانشپایه و همکاران (2022) بود. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش خردورزی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش خردورزی در افزایش هوش معنوی، تفکر وجودی انتقادی، بعد آگاهی متعالی و بعد تولید معنای شخصی دانشجویان معنیدار است. ولی بر بعد بسط حالت هشیاری دانشجویان تأثیر معنیداری نداشت. درنتیجه با آموزش خرد و افزایش میزان آن در دانشجویان میتوان باعث افزایش معناداری، آگاهی متعالی در زندگی این افراد و درنتیجه افزایش هوش معنوی آنان شویم.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی شناختی دریافت: 1401/6/27 | پذیرش: 1401/11/5 | انتشار: 1401/12/10