Safavipour Naeini S, Abolmaali Alhoseini K, Roshan Chesli R. Psychometric Properties of Rational-Experiential Inventory, and It's Relationship with Cognitive Regulation of Emotions. CPJ 2023; 10 (3) : 68
URL:
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3660-fa.html
صفوی پور نایینی سیماالسادات، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، روشن چسلی رسول. ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه منطقی- تجربی و رابطۀ آن با تنظیم شناختی هیجان. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1401; 10 (3)
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3660-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، ایران ، Abolmaali@riau.ac.ir
چکیده: (2994 مشاهده)
سبک تفکر، یک روش تفکر، و ترجیح افراد برای بکارگیری تواناییهای خود است. روانشناسان برای تفکر و پردازش اطلاعات دو سبک را پیشنهاد کردهاند. سیستم تجربی، که اتوماتیک و غیرکلامی؛ و سیستم منطقی، که تحلیلی و کلامی است. هدف از پژوهش، ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ منطقی- تجربی، و یافتن رابطه آن با تنظیم شناختی هیجان بود. مطالعه مقطعی، به روش زمینهیابی توصیفی انجام شد. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی و سماء واحد رودهن بود. تعداد 503 دانشجو به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب، و پرسشنامۀ منطقی- تجربی را پرکردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی، تست اسکری، آلفای کرونباخ استفادهگردید. پس از تحلیل، چهار مؤلفه شناسایی شد: توانایی منطقی، درگیری منطقی، توانایی تجربی، درگیری تجربی؛ که ضریب آلفای کرونباخ آنها، 682/0، 823/0، 695/0، 750/0 بود. برای ارزیابی اعتبار، پرسشنامه با فاصله دو هفته اجرا شد. ضریب همبستگی مؤلفهها 79/0، 78/0، 73/0 و 76/0 بود. پاسخ دانشجویان به پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کراچ، 2001)، و بررسی روایی ملاکی نشان داد، تفکر منطقی با راهبردهای منفی تنظیم هیجان به صورت منفی و با راهبردهای مثبت آن به صورت مثبت، و تفکر تجربی با راهبردهای منفی تنظیم هیجان به صورت مثبت و با راهبردهای مثبت آن به صورت منفی همبسته است. در مجموع، افراد منطقگرا، راهبردهای مثبت تنظیم هیجان را بیشتر و راهبردهای منفی را کمتر بکار بردند. در مجموع، پرسشنامه منطقی- تجربی، پایایی و روایی همگرای مناسبی داشته، و میتوان از آن برای بهبود تدریس و رواندرمانی کمک گرفت.
شمارهی مقاله: 68
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانسنجی دریافت: 1401/9/14 | پذیرش: 1401/12/7 | انتشار: 1401/12/14