Ahrari E A, Alipour F, Mosleh S Q, Sheikhalizadeh S. Diagnostic role of the components of academic self-regulation and cognitive flexibility in differentiating students with high and low academic performance. CPJ 2024; 11 (4) :74-88
URL:
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3719-fa.html
احراری عمادالدین، علی پور فاطمه، مصلح سیدقاسم، شیخعلی زاده سیاوش. نقش تشخیصی مؤلفه های خودتنظیمی تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی در تمایز دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1402; 11 (4) :74-88
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3719-fa.html
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، Sheikhalizadeh1400@gmail.com
چکیده: (1985 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، متمایز ساختن دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین، بر اساس مؤلفههای خودتنظیمی تحصیلی و انعطافپذیری شناختی بود. این پژوهش از نوع علی- مقایسهای و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان خواف در سال تحصیلی 2-1401 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان درنهایت 371 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010)، پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی سواری و عرب زاده (1392) و معدل ترم اول سال تحصیلی 2-1401 جمع آوری شدند و با آزمون تحلیل تشخیصی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحلیل تشخیصی، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد که طبق این تابع مؤلفههای ادراک کنترلپذیری، ادراک گزینه های مختلف و سازماندهی دارای بالاترین توان تمایز بود (0/01p<). نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که 86/2 درصد از دانشآموزان در دو گروه طبق تابع بهدستآمده بهطور صحیح مجدداً طبقهبندیشده بودند که خود نشان دهندۀ توان بالای این مؤلفهها در تمایز دانشآموزان با سطوح متفاوت عملکرد تحصیلی بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/4/6 | پذیرش: 1402/11/10 | انتشار: 1402/12/16