Ghorbani M, Najafi M, Nejati V, Mohammadifar M A. The effectiveness of cognitive empowerment of mental states on the ability to read minds (theory of mind) of substance dependent people. CPJ 2024; 11 (4) :30-43
URL:
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3746-fa.html
قربانی مجید، نجفی محمود، نجاتی وحید، محمدی فر محمدعلی. اثربخشی توانمندسازی شناختی حالات ذهنی بر توانایی ذهن خوانی(نظریه ذهن) افراد وابسته به مواد. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1402; 11 (4) :30-43
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3746-fa.html
دانشگاه سمنان ، m_najafi@semnan.ac.ir
چکیده: (2044 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی حالات ذهنی بر توانایی ذهن خوانی افراد وابسته به مواد بود. پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. تعداد 30 فرد وابسته به مواد با شرایط یکسان از نظر سن، تحصیلات، شغل و... انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. شرکتکنندگان به آزمون ذهن خوانی از طریق چشم (آزمون بارون-کوهن) در پیشآزمون و پسآزمون پاسخ دادند. گروه آزمایش تحت مداخله برنامه توانمندسازی شناختی (برنامه ترمه) قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که توانمندسازی شناختی (برنامه ترمه) بر توانایی ذهن خوانی (نظریه ذهن) در افراد وابسته به مواد موثر است. در واقع برنامه ترمه، توان ذهن خوانی از طریق چشم را در افراد وابسته به مواد بهبود داده است. بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان از برنامه توانمندسازی شناختی (برنامه ترمه) در توانایی ذهن خوانی از طریق چشم را برای افراد وابسته به مواد استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی شناختی دریافت: 1402/8/8 | پذیرش: 1402/11/10 | انتشار: 1402/12/16