دوره 13، شماره 1 - ( دوره سیزدهم ، شماره اول ، بهار 1404 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vaezi A, Bigdeli H, Ahmadi Tahor Soltani M. Structural Model Analysis of the Role of Theory of Mind and Working Memory in Predicting Adolescents’ Achievement Goal Orientation: A Cognitive-Social Approach. CPJ 2025; 13 (1)
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3960-fa.html
واعظی عدنان، بیگدلی حسین، احمدی طهور سلطانی محسن. تحلیل مدل ساختاری نقش تئوری ذهن و حافظه فعال در پیش‌بینی جهت‌گیری اهداف پیشرفت نوجوانان: رویکردی مبتنی بر کارکردهای شناختی–اجتماعی. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1404; 13 (1)

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3960-fa.html


، H.bigdeli@iau.ac.ir
چکیده:   (290 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تحلیل مدل ساختاری جهت‌گیری اهداف پیشرفت در نوجوانان بر اساس تئوری ذهن و حافظه فعال، در چارچوب کارکردهای شناختیاجتماعی بود. در این راستا، با بهره‌گیری از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری، روابط مستقیم و غیرمستقیم بین تئوری ذهن، حافظه فعال و مؤلفه‌های چهارگانه جهت‌گیری هدف پیشرفت (تسلط‌گرایشی، تسلط‌اجتنابی، عملکردگرایشی، عملکرداجتنابی) بررسی شد. روش پژوهش توصیفیهمبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه استان قم در سال تحصیلی ۱۴۰۳۱۴۰۴ بود. نمونه‌ای به حجم ۳۱۵ نفر به شیوه در دسترس انتخاب و از پرسش‌نامه‌های جهت‌گیری هدف پیشرفت الیوت و مک‌گریگور (۲۰۰۱)، نظریه ذهن بارون-کوهن (۲۰۰۱) و حافظه فعال دانیمن و کارپنتر (۱۹۸۰) برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که تئوری ذهن، پیش‌بینی‌کننده معنادار جهت‌گیری اهداف پیشرفت است و این اثر از طریق حافظه فعال نیز به‌صورت غیرمستقیم تقویت می‌شود. همچنین، رابطه مثبت و معناداری میان تئوری ذهن و حافظه فعال به‌دست آمد. برازش مطلوب مدل مفهومی پژوهش، نقش کلیدی فرایندهای شناختیاجتماعی را در تبیین انگیزش تحصیلی نوجوانان برجسته می‌سازد.
متن کامل [PDF 1276 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/11/15 | پذیرش: 1404/3/31 | انتشار: 1404/5/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb