Firuzi M, Ghobadi M H, Noorzad A, Dadashi3 E. Analysis of a Large-Scale Landslide Using Shear Strength Reduction Factor Method, Case Study: Manjil Landslide. Journal of Engineering Geology 2019; 13 (5) :59-92
URL:
http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2745-fa.html
فیروزی مهناز، قبادی محمدحسین، نورزاد علی، داداشی احسان. پایدارسازی زمین لغزش بزرگ منجیل براساس تحلیل عددی بهروش فاکتور کاهش مقاومت برشی(FE-SRM). نشریه زمین شناسی مهندسی. 1398; 13 (5) :59-92
URL: http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2745-fa.html
1- دانشگاه بوعلی سینا، دانشکدۀ علوم پایه ، گروه زمینشناسی ، firuzi.mahnaz@yahoo.com
2- دانشگاه بوعلی سینا، دانشکدۀ علوم پایه ، گروه زمینشناسی
چکیده: (4953 مشاهده)
پایدارسازی شیب موضوعی مهم در ساخت پروژههای خطی است. در این پژوهش پایدارسازی زمینلغزش بزرگ منجیل که در حد فاصل کیلومتر 400+41 تا 200+42 آزادراه قزوین- رشت اتفاق افتاده است، تجزیه و تحلیل شده است و طرح پایدارسازی آن بررسی شده است. زمینلغزش مذکور تقریباً 168 متر طول، 214 متر عرض داشته و براثر ایجاد ترانشه نامناسب در سال 2013 رخ داد و منجر به بسته شدن مسیر آزادراه شد. تجزیۀ پایدارسازی براساس تحلیل عددی بهروش فاکتور کاهش مقاومت برشی (FE-SRR) انجام شده است. بدینمنظور از نرمافزار PHASE2D استفاده شده است. در ابتدا دامنۀ با شیب 3H:2V سبکسازی شد. نتایج مدلسازی نشان میدهد که ضریب اطمینان در حالت استاتیکی و شبه استاتیکی بهترتیب برابر 95/1 و 17/1 است. در حالی که حداکثر گشتاور خمشی با شمع تک پایهایی در حالت شبه استاتیکی MN69/5 است. حداکثر گشتاور خمشی در سطح لغزشی بیشتر از ظرفیت خمشی شمع است. بنابراین برای پایدارسازی زمینلغزش اجرای شمع دو پایهای (2PG) در پاشنه لغزش پیشنهاد داده شد. نتایج تحلیلها نشان میدهد که با اجرای این طرح پارامتر مذکور تا MN48/2 کاهش پیدا میکند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که پایدارسازی بهوسیلۀ شمع دو پایهایی برای زمینلغزش منجیل مناسب است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زمین شناسی مهندسی دریافت: 1396/10/27 | پذیرش: 1397/10/12 | انتشار: 1399/3/20