Zainali M, Asef M R, Nadri R. Engineering Geological Analysis and Modeling of Excavations in the medium depth, Venarch Manganese Mine (Qom). Journal of Engineering Geology 2024; 18 (1) :123-142
URL:
http://jeg.khu.ac.ir/article-1-3114-fa.html
1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه خوارزمی ، asef@khu.ac.ir
3- دانشگاه پیام نور
چکیده: (700 مشاهده)
عملیات معدنکاری به روش زیرزمینی همیشه مشکلات پیچیدهتری نسبت به روش روباز داشته است. یکی از مشکلاتی که در روش زیرزمینی اغلب اوقات تاثیرگذار بوده است، ناپایداری تونلها و کارگاههای استخراج حین انجام حفاری یا پیشروی میباشد، که ناشی از عدم شناخت پارامترهای زمینشناسی مهندسی و ژئومکانیکی توده سنگهای اطراف حفریه میباشد. در فضاهای زیرزمینی تراز 240 غربی، معدن منگنز ونارچ (استان قم)، خصوصیات زمینشناسی مهندسی در کارگاههای استخراج و تونلهای امتدادی ( اصلی) تاثیر بسزایی بر روی پایداری حفریات این قسمت گذاشته است. به همین دلیل شناخت پارامترهای ژئومکانیکی و تکتونیکی در تحلیل زمینشناسی مهندسی برای استخراج و ترابری ایمن و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از مطالعه در این محدوده شناخت عوامل تاثیرگذار(مانند گسلها، آبهای زیرزمینی، دستهدرزهها و ....) و ارائه راهکارهای مناسب برای بالا بردن مدت زمان پایداری در تونلهای اصلی و کارگاههای استخراج میباشد. انجام چنین تحقیقی ابتدا شامل، مطالعه نقشههای زمینشناسی، عکسهای هوایی و سپس بازدید میدانی از داخل حفریات و بردشت عوارض زمینشناسی و نمونههای استاندارد سنگی، برای آزمونهای مقاومتی میباشد. در این تحقیق محاسبه و تحلیل عرض بهینه برای کارگاه استخراج، و تحلیل پایداری برای عرض 3 متر در تونلهای امتدادی، به دو روش تجربی (که شامل سیستم طبقهبندی (RMR)، سیستم طبقه بندی بارتون (Q) محاسبه شد) و یک روش سیستم تحلیل عددی (با نرم افزار Plaxis 3D ) انجام شد، و نهایتا نقاط ضعف و قوت هر یک از این سه روش در این کاربرد اختصاصی نسبت به مشاهدات زمینی مورد بحث قرار گرفت.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زمین شناسی مهندسی دریافت: 1403/1/8 | پذیرش: 1403/3/30 | انتشار: 1403/3/31