1- دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران، ar.ghorbanisepehr@mail.um.ac.ir ، ar.ghorbanisepehr@mail.um.ac.ir
2- دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران، a.mottaghi@khu.ac.ir
3- دانشگاه تهران، Ansar.zahra@ymail.com
4- دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران، Moraddelalat@yahoo.com
چکیده: (6767 مشاهده)
شهر تهران بر اساس سند چشمانداز 1404 و نیز طرح جامع مصوب 1386، شهری جهانی، پایدار و منسجم با ساختاری مناسب برای فعالیت و فراغت و نیز شهری روان با رفاه عمومی و زیرساختهای متناسب معرفی شده است. در جهت تحقق چنین تعریفی، در اسناد مذکور راهبردهایی چون ارتقاء نقش و جایگاه شهر تهران در سطوح فراملی، ملی و منطقهای، توسعه اقتصادی و رونق فعالیت شهر تهران، بهبود وضعیت شبکههای ارتباطی، حفاظت از محیط زیست، احیاء و حفاظت فعال از میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی شهر تهران، و توسعه فضاهای سبز، عمومی، تفرجگاهی و گردشگری پیشبینی شده است. یکی از مهمترین عرصههایی که میتوان در جهت عملیاتیکردن راهبردهای فوق بر آن تکیه نمود، عرصه گردشگری شهری در کلانشهر تهران است. از اینرو مسئله رقابت در گردشگری شهری عامل مهمی در پیشرفت همهی شهرهای کشور در رقابت با یکدیگر و در نتیجه رفاه و اعتلای کشور در سطح ملی و سپس در رقابت با کشورهای همسایه و در سطح جهانی باعث پیشرفت سریع و جذب سرمایه بسیار به کشور خواهد شد. هدف اصلی پژوهش؛ بررسی ژئوپلیتیک رقابت در گردشگری شهری است. به دنبال رسیدن به هدف این مقاله، جامعه آماری تحقیق استانهای کشور ایران میباشد، که استان تهران به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده است. در راستای هدف پژوهش، دادههای مرتبط با جاذبههای گردشگری با استفاده از سالنامهی آماری استانها (سازمان گردشگری، میراث فرهنگی، استانداری در سال 1395 جمع آوری و سپس به منظور رتبهبندی استانها از روش TOPSIS و همچنین نرم افزار ARC map برای تهیه نقشه استفاده شده است.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
جغرافیای سیاسی