1. اسدپور، علی و فیضی، محسن و مظفر، فرهنگ و بهزادفر، مصطفی. (1397). گونهشناسی مدلها و بررسی تطبیقی روشهای ثبت تصاویر ذهنی و نقشههای شناختی از محیط. باغ نظر. 12(33)، 22-13.
2. امامی¬سیگارودی، عبدالحسین، صلصالی، مهوش و بصیری، هادی. (1391). مقایسه پارادایمهای مطالعات کمی و کیفی (قسمت دوم). مجله پرستاری و مامایی جامعنگر، 22(1) 60-54.
3. ﭘﯿﺮﺑﺎﺑﺎﯾﯽ، محمدﺗﻘﯽ و ﻗﺮهﺑﮕﻠﻮ، مینو و علینام، زﻫﺮا. (1394). ﺑﺮرﺳﯽ ﻓﺮآﯾﻨﺪ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﻣﮑﺎن در ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺷﻬﺮي ﺑﺎ روﯾﮑﺮد روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ. تازههای ﻋﻠﻮم ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ،17(1)، 59-46.
4. خامه، معصومه و اعتصام، ایرج و شاهچراغی، آزاده. (1395). واکاوی فرایندهای راه¬یابی و مسیریابی کارآمد در شهرهای گذشته ایران. باغ نظر، 13(41)، 82-67.
5. علیتاجر، سعید و سجادی¬هزاوه، ایمان. (1397). تأثیر درس هندسه کاربردی بر توانایی فضایی دانشجویان معماری: بررسی میزان تأثیر روش¬های آموزش مرسوم هندسه ترسیمی در معماری. دو فصلنامه دانشگاه هنر: نامه معماری و شهرسازی، 10(20)، 145-129.
6. عینی¬فر، علیرضا، ایزدی، عباسعلی و قره¬بیگلو، مینو. (1391). گونه¬شناسی روش¬های تحقیق در مطالعات محیطی کودکان. نامه معماری و شهرسازی، 5(9)، 87-103.
7. قدوسی¬فر، سیدهادی، اعتصام، ایرج، فرح، حبیب و پناهی برجای، هاجر. (1391). آموزش سنتی معماری در ایران و ارزیابی آن از دیدگاه یادگیری مبتنی بر مغز. مطالعات معماری ایران، 1(1)، 39-58.
8. گروتر، یورگ کورت (1386). زیباییشناسی در معماری. (ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون). چاپ چهارم. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
9. لشگری تفرشی احسان، احمدی سید عباس. (1398). تبیین بنیانهای کارکردی حکمروایی فضایی در چارچوب انگاره پساساختارگرا. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 19(۵۴)، ۲۵۹-۲۷۷.
10. لفافچی مینو، دهباشی شریف مزین، اعتصام ایرج. (1399). شناسایی و اولویتبندی شاخص¬های معماری و فرهنگ با تکیهبر کاربرد تکنولوژی در عصر جهانیشدن (موردمطالعه: شهر تهران). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، (۵۹)، ۲۵۳-۲۶۷.
11. لنگ، جان. (1389). آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط (ترجمه علیرضا عینی¬فر) تهران: دانشگاه تهران.
12. Babu, Udhaya Mohan & Ganesan, Kalaiyarasan. (2016). Visual-Spatial Intelligence a Best Creativity Agency.
13. Beguin, H. & Thisse, J. F. (1979). An axiomatic approach to geographical space. Geographical analysis, 11(4), 325-341. [
DOI:10.1111/j.1538-4632.1979.tb00700.x]
14. Clements, D. H. & Sarama, J. (2011). Early childhood teacher education: The case of geometry. Journal of mathematics teacher education, 14(2), 133-148. [
DOI:10.1007/s10857-011-9173-0]
15. Colb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development, Prentice-Hall.
16. da Luz Reis, A. T. & Dias Lay, M. C. (2010). Internal and external aesthetics of housing estates. Environment and Behavior, 42(2), 271-294. [
DOI:10.1177/0013916509334134]
17. Davis, B & Okamoto, Y & Whiteley, W. (2015). Spatalizing Mathematics. In B. Davis & S. R. Group (Eds.), Spatial Reasoning in the Early Years. Principles, Assertions, and Speculations. NewYork, USA: Routledge. [
DOI:10.4324/9781315762371]
18. Driskell, D. (2017). Creating better cities with children and youth: A manual for participation. Routledge. [
DOI:10.4324/9781315071930]
19. Flavell, J. H. (1963). The developmental psychology of Jean Piaget. [
DOI:10.1037/11449-000]
20. Flavell, J. H. Everett, B. A. Croft, K. & Flavell, E. R. (1981). Young children's knowledge about visual perception: Further evidence for the Level 1-Level 2 distinction. Developmental psychology, 17(1), 99. [
DOI:10.1037/0012-1649.17.1.99]
21. Gozen, G. & Acer, D. (2012). Measuring the architectural design skills of children aged 6-11. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 2225-2231. [
DOI:10.1016/j.sbspro.2012.05.459]
22. Hart, R. (1979). Children's experience of place. Irvington.
23. Hart, R. A. & Moore, G. T. (1973). The Development of Spatial Cognition: A Review. In R. M. Downs & D. Stea (Eds.), Image & environment: Cognitive mapping and spatial behavior (p. 246-288). AldineTransaction.
24. Hedge, Karri and Cohrssen, Caroline. (2019). Between the Red and Yellow Window: A Fine-Grained Focus on Supporting Children's Spatial Thinking During Play. Sage Journals, 9(1), 1-11. [
DOI:10.1177/2158244019829551]
25. Hegarty, M. & Waller, D. (2004). A dissociation between mental rotation and perspective-taking spatial abilities. Intelligence, 32(2), 175-191. [
DOI:10.1016/j.intell.2003.12.001]
26. Linn, M. C. & Petersen, A. C. (1985). Emergence and characterization of sex differences in spatial ability: A meta-analysis. Child development, 1479-1498. [
DOI:10.2307/1130467] [
PMID]
27. Mark, D. M. Freksa, C. Hirtle, S. C. Lloyd, R. & Tversky, B. (1999). Cognitive models of geographical space. International journal of geographical information science, 13(8), 747-774. [
DOI:10.1080/136588199241003]
28. Moore, R. C. (2017). Childhood's domain: Play and place in child development (Vol. 6). Routledge. [
DOI:10.4324/9781315121895]
29. Mostafa, M. & Mostafa, H. (2010). HOW DO ARCHITECTS THINK? LEARNING STYLES AND ARCHITECTURAL EDUCATION. ArchNet-IJAR, 4.
30. Newcombe, N & Frick, A. (2010). Early education for spatial intelligence: Why, what, and how. Mind, Brain and Education, 4(3), 102-111. [
DOI:10.1111/j.1751-228X.2010.01089.x]
31. Piaget, J. & Inhelder, B. (1967). The co-ordination of perspectives, The child's Conception of Space. In: (pp. 209-246). Norton & Co.
32. Ramirez, C. A. (2018). Spatial reasoning in the classroom: Effects of an intervention on children's spatial and mathematical skills (PhD thesis in psychology). Santiago, Chile.
33. Sarı, R. M. (2011). The Effect of Architectural Education on the Spatial Intelligence Progress.
34. Senne, J. & Coxon, S. V. (2016). Architecture: A nexus of creativity, math, and spatial ability. Gifted Child Today, 39(1), 31-39. [
DOI:10.1177/1076217515613385]
35. Siegel, A. W. & White, S. H. (1975). The development of spatial representations of large-scale environments. In Advances in child development and behavior (Vol. 10, pp. 9-55). JAI. [
DOI:10.1016/S0065-2407(08)60007-5] [
PMID]
36. Sinclair, N & Bruce, C. D. (2014). Spatial reasoning for young learners. In Proceedings of the Joint Meeting of PME (38), 15-20.
37. Uttal, D. H. Meadow NG. Tipton E. Hand LL. Alden AR. Warren C. Newcombe NS. (2013). The malleability of spatial skills: a meta-analysis of training studies. Psychol Bull, 139, 352-402. [
DOI:10.1037/a0028446] [
PMID]
38. Zayed, Ahmed & Mohamed, Osama & Ibrahim, Fekry. (2018). Developing Visual/Spatial Intelligence in the Field of Design Teaching Using Learning Styles and Innovative Techniques.
39. Ziegler, S. & Andrews, H. F. (1987). Children and built environments: A review of methods for environmental research and design. Methods in Environmental and Behavioral Research. New York: Van Nostrand Reinhold Co, 301-336.