[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: جلد ۲۴، شماره ۸۰ - ( مقالات منتشر شده ۱۳۹۵ ) ::
جلد ۲۴ شماره ۸۰ صفحات ۳۰۰-۲۷۳ برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل اسطوره کیومرث براساس نظریه روان‌شناسی شخصیت یونگ
ابراهیم واشقانی فراهانی*
، vasheghani1353@gmail.com
چکیده:   (۱۱۶۵۹ مشاهده)

اساطیر بخشی بزرگ، بنیادین و مؤثر از‌ اندیشه بشری را به خود اختصاص داده‌اند. شناخت اساطیر درحقیقت شناخت زیرساخت‌های تعیین‌کننده ‌اندیشه، فرهنگ و تمدن بشری است. یکی از رایج‌ترین شیوه‌های‌ بررسی اساطیر تحلیل روان‌شناختی آنهاست. ثمره این کار، نه همین شناخت بهتر اساطیر، بلکه شناخت بهتر روان بشر و نحوه زندگانی فردی و جمعی اوست؛ چراکه اساطیر کهن‌ترین مجموعه تجربیات حیات بشری را در خود دارند. در این پژوهش برآنیم که با بهره‌گیری از نظریه روان‌شناسی شخصیت یونگ به واکاوی اسطوره آفرینش انسان در اساطیر ایران باستان بپردازیم. کارل گوستاو یونگ بر آن است که انسان در درون خود دو جنس نرینه و مادینه را توأمان دارد. کیومرث، انسان نخستین اساطیر ایرانی، نیز آفریده‌ای است که با ازهم‌گسیختگی شخصیت، به مرد و زن نخستین یا مشی و مشیانه تفکیک می‌شود. همچنین، تحول انسان غول‌آسای نخستین به شاه موبد، تورم‌یافتن شخصیت او، و سرانجام شهید ساختنش، مراحلی است که براساس نظریه یونگ، در اسطوره ایرانی انسان نخستین، می‌توان پی‌گیری‌ کرد. این مقاله در بازسازی اسطوره آفرینش انسان، بر منابع ایرانی باستان و ایرانی میانه متکی است و از منابع ایرانی نو (دوران فارسی دری) آن مقدار بهره برده‌ است که روایت، متکی بر یا همسو با منابع ایرانی باستان و میانه باشد، مانند آنچه در تاریخ‌نامه‌های حمزه اصفهانی و گردیزی آمده ‌است. همچنین مباحث این مقاله زیرمجموعه‌ای از ادبیات تطبیقی است و در آن، روش نقد اساطیری رعایت شده و تکیه بر نظریه شخصیت یونگ است.

واژه‌های کلیدی: کیومرث، مشی و مشیانه، یونگ، ادبیات تطبیقی، روان‌شناسی شخصیت
متن کامل [PDF 294 kb]   (۴۷۸۶ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
۱. ابن‌اثير، عزالدين ابوالحسن علي جزري (۱۳۴۹) اخبار ايران از الكامل ابن‌اثير. ترجمة محمد ابراهيم باستاني پاريزي. تهران: دانشگاه تهران.
۲. انوشيرواني، علي‌رضا (۱۳۸۹) «آسيب‌شناسي ادبيات تطبيقي در ايران». ويژه‌نامة ادبيات تطبيقي نامة فرهنگستان. دورة دوم، شمارة ۲: ۳۲- ۵۵.
۳. اوادينيک، ولاديمير والتر (۱۳۷۹) يونگ و سياست. ترجمة علي‌رضا طيب. تهران: ني.
۴. بلعمي، ابوعلي‌محمد (۱۳۵۳) تاريخ بلعمي. ‌به‌تصحيح محمدتقي بهار. به‌كوشش محمد پروين گنابادي. تهران: زوار.
۵. بندهش (۱۳۶۹) فرنبغ‌دادگي. گزارش مهرداد بهار. تهران: طوس.
۶. بهار، مهرداد (۱۳۵۲) اساطير ايران. تهران: بنياد فرهنگ ايران.
۷. بهار، مهرداد (۱۳۷۵) پژوهشي در اساطير ايران. تهران: آگه.
۸. بيروني، ابوريحان (۱۳۵۲) آثارالباقيه. ترجمة اكبر داناسرشت. تهران: ابن سينا.
۹. ترجمة ‌چند متن‌ پهلوي (۱۳۷۹) گزارش محمدتقي بهار. به‌كوشش محمد گلبن. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
۱۰. حمزة اصفهاني، ابوعبدالـله حمزةبن‌حسن (۱۳۴۶) تاريخ پيامبران و شاهان (سني ملوك‌ الارض و الانبياء). ترجمة جعفر شعار. تهران: بنياد فرهنگ ايران.
۱۱. الخطيب، حسام (۱۹۹۹) آفاق الادب المقارن: عربياً و عالمياً. چاپ دوم. دمشق: دارالفکر.
۱۲. خلف تبريزي، محمد (۱۳۱۷) برهان ‌قاطع. محمدبن‌خلف تبريزي. تهران: شركت طبع كتاب.
۱۳. دينوري، ابوحنيفه احمدبن‌داوود (۱۳۴۶) اخبار الطوال. ترجمة صادق نشأت. تهران: بنياد فرهنگ ايران.
۱۴. روايت ‌پهلوي (۱۳۶۷) ترجمة مهشيد ميرفخرايي. تهران: موسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
۱۵. ريگ‌ودا (گزيدة سروده‌هاي ريگ‌ودا) (۱۳۴۸) ترجمة جلال نائيني. تهران: تابان.
۱۶. زيني‌وند، تورج (۱۳۹۲) «ادبيات تطبيقي: از پژوهش‌هاي تاريخي‌ـ فرهنگي تا مطالعات ميان‌رشته‌اي». مطالعات ميان‌رشته‌اي در علوم انساني. دورة پنجم. شمارة ۳: ۲۱- ۳۵.
۱۷. سياسي، علي‌اکبر (۱۳۶۷) نظريه‌هاي شخصيت يا مکاتب روان‌شناسي. چاپ سوم. تهران: دانشگاه تهران.
۱۸. فردوسي، ابوالقاسم (۱۹۶۵-۱۹۷۱) شاهنامه (۹‌جلد). مسکو: دانش. شعبة ادبيات خاور آكادمي‌ علوم شوروي.
۱۹. فردوسي، ابوالقاسم (۱۳۸۹) شاهنامه (براساس چاپ مسكو). چاپ سوم. تهران: پيام عدالت.
۲۰. فرويد، زيگموند (۱۳۸۲) کاربرد تداعي آزاد در روان‌کاوي کلاسيک. ترجمة سعيد شفيعي. تهران: ققنوس.
۲۱. کريستين‌سن، آرتور (۱۳۶۳) نخستين انسان و نخستين شهريار. ترجمة احمد تفضلي و ژاله آموزگار. تهران: نو.
۲۲. کزازي، ميرجلال‌الدين (۱۳۷۹) نامة باستان (ويرايش و گزارش شاهنامه). تهران: سمت.
۲۳. کوياجي، جهانگير کورجي (۱۳۷۱) پژوهش‌هايي در شاهنامه. گزارش و ويرايش از جليل دوست‌خواه. تهران: سمت.
۲۴. گرديزي، ابوسعيد عبدالحي (۱۳۴۷) زين‌الاخبار. به‌تصحيح عبدالحي حبيبي. تهران: بنياد فرهنگ ايران.
۲۵. گورين، ويلفرد و ديگران (۱۳۷۰) راهنماي رويکردهاي نقد ادبي. ترجمة زهرا ميهن‌خواه. چاپ سوم. تهران: اطلاعات.
۲۶. لوبون، گوستاو (۱۳۷۱) روان‌شناسي توده. ترجمة کيومرث خواجوي‌ها. تهران: روشنگران.
۲۷. مستوفي، حمدالـله (۱۳۶۲) تاريخ گزيده. به‌اهتمام عبدالحسين نوايي. تهران: اميركبير.
۲۸. مسعودي، ابوالحسن علي‌بن‌حسين (۱۳۴۴) مروج‌الذهب. ترجمة ابوالقاسم پاينده. ۲ جلد. تهران: بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
۲۹. مسعودي، ابوالحسن علي‌بن‌حسين (۱۳۶۵) التنبيه و الاشراف. ترجمة ابوالقاسم پاينده. چاپ دوم. تهران: علمي ‌و فرهنگي.
۳۰. مينوي ‌خرد (۱۳۵۴) ترجمة احمد تفضلي. تهران: بنياد فرهنگ ايران.
۳۱. ناس، جان‌بوير (۱۳۴۴) تاريخ جامع اديان از آغاز تا امروز. ترجمة علي‌اصغر حکمت. تهران: فرانکلين.
۳۲. نظري منظم،‌ هادي (۱۳۸۹) «ادبيات تطبيقي: تعريف و زمينه‌هاي پژوهش». نشرية ادبيات تطبيقي دانشگاه باهنر کرمان. سال اول. دورة جديد. شمارة ۲: ۲۲۱- ۲۳۷.
۳۳. نقوي، نقيب (۱۳۷۹) افسانة جم. دفتر نبشته گه باستان. مشهد: آستان قدس رضوي.
۳۴. ونديداد (۱۳۷۶) به‌كوشش‌ هاشم رضي. تهران: سوره.
۳۵. هرودوت (۱۳۳۶- ۱۳۴۱) تاريخ هرودوت (۶ ‌جلد). ترجمة هادي هدايتي. تهران: دانشگاه تهران.
۳۶. يسنا (۲۵۳۶) ترجمة ابراهيم پورداوود. تهران: دانشگاه تهران.
۳۷. يشت‌ها (۱۳۷۷) تفسير و تأليف ابراهيم پورداوود. ۲ جلد. تهران: اساطير.
۳۸. يونگ، کارل گوستاو (۱۳۸۳) روان‌شناسي ضمير ناخودآگاه. ترجمة محمدعلي اميري. چاپ سوم. تهران: علمي ‌و فرهنگي.
۳۹. يونگ، کارل گوستاو (۱۳۷۹) روح و زندگي. ترجمة لطيف صدقياني. تهران: جامي.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vasheghani Farahani E. Psychological Analysis of Kiumarth Myth in the Light of the Personality Psychology of Jung. Persian Language and Literature 2016; 24 (80) :273-300
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-2615-fa.html

واشقانی فراهانی ابراهیم. تحلیل اسطوره کیومرث براساس نظریه روان‌شناسی شخصیت یونگ. زبان و ادبيات فارسی. ۱۳۹۵; ۲۴ (۸۰) :۲۷۳-۳۰۰

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-۱-۲۶۱۵-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 24، شماره 80 - ( مقالات منتشر شده 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4666