[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: جلد ۲۶، شماره ۸۴ - ( مقالات منتشر شده ۱۳۹۷ ) ::
جلد ۲۶ شماره ۸۴ صفحات ۲۱۸-۲۰۵ برگشت به فهرست نسخه ها
حضور شعری یا تجربه متنبی از نزدیک
حبیب الله عباسی*
دانشگاه خوارزمی ، habibabbasi45@yahoo.com
چکیده:   (۶۶۲۷ مشاهده)
تاکنون کمتر شاعری مانند متنبی توانسته است اندیشه و قلم دانشمندان و ادیبان و شاعران بسیاری را، از گذشته تاکنون، به خود مشغول کند و در روزگار حیاتش با چنان اقبالی روبه‌رو شود. در این جستار برآنیم راز این‌همه اقبال به شعر متنبی و تفضیل او بر دیگران و خاتم شاعران عرب‌بودنش را دریابیم. از گذشته‌های دور تاکنون، این مهم را از زوایا و منظرهای مختلفی بررسیده و کاویده‌اند. در پژوهش حاضر، این دقیقه در شعر متنبی از رهگذر دو اصطلاح "حضور" و "غیبت" صوفیه، که همانند شاعران بر شهود تکیه دارند و مفاهیمی چون "تجربه از نزدیک" و "تجربه از دور" و با تکیه بر این بیت متنبی: «فالخیل و اللیل و البیداء تعرفنی/ و السیف و الرمح و القرطاس و القلم» کاویده شده است. متنبی با حضور همیشگی‌اش در تجربه‌های شعری خویش توانسته آنچه را از اعیان در پرده بوده است آشکارا ببیند تا حکم غیبی برای او به حکم عینی تبدیل شود. راز جاودانگی متنبی را در همین حضور همیشگی یا به‌تعبیری در همین تجربه از نزدیک یا به‌قولی در آشنایی و معرفت شاعر می‌توان جست. همین مهم سبب شده است تا شعرش «مرجع ضمیر زندگی» شود.
واژه‌های کلیدی: متنبی، شعر عربی، حضور شعری، تجربه از نزدیک
متن کامل [PDF 222 kb]   (۲۹۷۲ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات غنایی
فهرست منابع
۱. ابن‌خلکان (د.ت.) وفيات الاعيان و انباء ابناء الزمان. حققه احسان عباس. بيروت: دارصادر.
۲. ابن‌رشيق القيرواني، ابوعلي الحسن (۱۹۸۸)‌ العمده في محاسن الشعر و آدابه. تحقيق محمد قرقران. بيروت: دارالمعرفه.
۳. ابن‌قتيبه (۱۳۶۳) مقدمة الشعر و الشعراء، در آيين نقد ادبي. ترجمة آ. آذرنوش. تهران: اميرکبير.
۴. ابوفخر، صقر (۲۰۰۰) حوار مع أدونيس، الطفله و الشعر و المنفي، بيروت: المؤسسه العربيه للدراسات و النشر.
۵. ادونيس (علي‌احمدسعيد) (۱۹۷۹) مقدمة للشعر العربي. بيروت: دارالعودة.
6. ــــــــ (1392) سنت و تجدد يا ثابت و متحول. ترجمة حبيب‌الـله عباسي. تهران: سخن.
7. ــــــــ (1388) متن قرآني و آفاق نگارش. ترجمة حبيب‌الـله عباسي. تهران: سخن.
8. ــــــــ (1376) پيش‌درآمدي بر شعر عربي. ترجمة كاظم برگ‌نيسي. تهران: فكر روز.
۹. الاصفهاني، ابي‌القاسم عبدالـله‌بن عبدالرحمن (۲۰۰۹) الواضح في مشكلات شعر المتنبي. حققه محمد الطاهر ابن عاشور. القاهرة: دارالسلام و تونس: دار سخنون.
۱۰. بلاشير، ريجيس (۱۹۷۷) حياة المتنبي و شعره. ترجمة اکرم فاضل. مصر: القاهره.
۱۱. التونجي، محمد (۱۹۹۲) المتنبي، مالئ الدنيا و شاغل الناس. بيروت: عالم الکتب.
۱۲. الثعالبي النيسابوري، ابومنصور عبدالملک (۱۹۸۲) يتيمة الدهر في محاسن اهل العصر. شرح و تحقيق محمد قميحه. بيروت: دارالکتب العلمية.
13. ــــــــ (د. ت.) ابوالطيب المتنبي ما له و ماعليه. تحقيق محمد محيي‌الدين عبدالحميد. القاهره: مكتبة الحسين التجاريه.
۱۴. حسين، طه (د. ت.) مع المتنبي. القاهره: دارالمعارف.
۱۵. سجستاني، ابوسليمان (۱۹۷۴) صوان‌الحكمه و ثلاث رسائل. تصحيح عبدالرحمان. تهران: نشر دانشگاهي.
۱۶. السراج الطوسي، ابونصر عبدالـله‌بن‌علي (۱۹۱۴) اللمع في التصوف قد اعتني. به نسخه و تصحيحه رنولد الن نيكلسون. ليدن: بريل.
۱۷. شايگان، داريوش (۱۳۹۲) در جست‌وجوي فضاهاي گمشده. تهران: فرزان روز.
۱۸. عباس، احسان (۱۹۹۸) تاريخ النقد الادبي عند العرب. بيروت: دارالثقافه.
۱۹. کرمر، جوئل (۱۳۷۵) احياي فرهنگي در عهد آل‌بويه. انسان‌گرايي در عصر رنسانس اسلامي. ترجمة محمدسعيد حنايي کاشاني. تهران: نشر دانشگاهي.
20. ــــــــ (1379) فلسفه در عصر رنسانس اسلامي. ابوسليمان سجستاني و مجلس او. ترجمة محمدسعيد حنايي کاشاني. تهران: نشر دانشگاهي.
۲۱. کوزنز هوي، ديويد (۱۳۷۱) حلقة انتقادي. ترجمة مراد فرهادپور. تهران: گيل.
۲۲. المتنبي، ابوالطيب احمد (۲۰۰۵) ديوان المتنبي. شرحه و ضبطه علي‌العسلي. بيروت منشورات الاعلمي للمطبوعات.
۲۳. المعري، ابوالعلاء (۱۹۹۲) شرح ديوان ابي‌الطيب المتنبي: معجز أحمد. تحقيق و دارسة عبدالحميد دياب، بيروت: دارالمعارف.
۲۴. هجويري، علي‌بن‌عثمان (۱۳۷۱) کشف‌المحجوب. تصحيح ژوکوفسکي. با مقدمة قاسم انصاري. تهران: کتابخانة طهوري.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi H. Al-Mutanabbi’s Poetic Presence or Experience-near. Persian Language and Literature 2018; 26 (84) :205-218
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-3239-fa.html

عباسی حبیب الله. حضور شعری یا تجربه متنبی از نزدیک. زبان و ادبيات فارسی. ۱۳۹۷; ۲۶ (۸۴) :۲۰۵-۲۱۸

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-۱-۳۲۳۹-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 26، شماره 84 - ( مقالات منتشر شده 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4704