Arab-Ameri E,  Hemayattalab R,  Karimiyani N,  Sami S. Effect of Blocked, Random, and systematically Increasing Practice Schedules on Learning of Various Basketball Pass.  JRSM 2011; 1 (2) :87-99
URL: 
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-145-fa.html     
                     
                    
                    عرب عامری الهه،  حمایت طلب رسول،  کریمیانی ناصح،  سامی سعدی. تأثیر آرایش تمرینی مسدود، تصادفی و فزاینده نظامدار بر یادگیری پاس بسکتبال.  پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1390; 1 (2) :87-99
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-145-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- استادیار دانشگاه تهران 
 2- کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه تهران 
 3- کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه ارومیه 
                    
                    
                    چکیده:       (11418 مشاهده)
                    
                    
                    پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر روشهای مختلف آرایش تمرین مسدود، تصادفی و فزاینده نظامدار بر اکتساب، یادداری و انتقال انواع مختلف پاس بسکتبال (دودستی بالای سر، دودستی سینهای و  یکدستی از پهلو) انجام شد. آزمودنیهای این پژوهش (45=N؛ با میانگین و انحراف استاندارد 75/0±04/14 سال) دانشآموزان پسر دوره راهنمایی بودند که هیچگونه سابقهای در ورزش بسکتبال نداشتند و پس از انجام پیشآزمون در سه گروه تمرینی مسدود، تصادفی و فزاینده نظامدار (به افزایش تدریجی تداخل زمینهای در طول تمرین اشاره دارد) گزینش شدند. آزمودنیها به مدت 9 جلسه طی 9 روز (هر جلسه شامل 9 کوشش) در شرایط ویژه گروه خود، مهارت ملاک را تمرین کردند. بعد از 24 ساعت، آزمونهای یادداری و انتقال با انجام 4 کوشش از هر پاس صورت گرفت. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر روی عامل جلسات تمرین حاکی از تفاوت معنیدار بین جلسات تمرین بود، در حالی که اثر گروهها و تعامل گروهها و جلسات تمرین معنیدار نبود. نتایج مقایسه بین میانگین نمرات آزمون یادداری و انتقال گروهها تفاوت معنیدار بین گروهها را نشان داد، به طوری که گروه فزاینده برتری معنیداری نسبت به دو گروه دیگر داشت. نتایج  آزمون یادداری و انتقال از نظریه مگیل و هال (1990) و  فرضیه نقطه چالش گاداگنولی و لی (2004) حمایت میکند.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    
                      
پذیرش: 1401/1/11 | انتشار: 1390/12/25