 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Jaberi Moghadam A A,  Motesharee E,  Tahmasebi Broujeni S,  Afshari J. The Effect of Three Types of Training Environments (Competitive, NonCompetitive and Combined) on Acquisition and Retention of Open and Closed Skills.  JRSM 2012; 2 (4) :41-56
URL: 
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-1599-fa.html   
                    
                    جابری مقدم علی اکبر،  متشرعی ابراهیم،  طهماسبی بروجنی شهزاد،  افشاری جواد. تأثیر سه نوع محیط تمرینی (رقابتی، غیررقابتی و ترکیبی) بر اکتساب و یادداری مهارت های باز و بسته.  پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1391; 2 (4) :41-56
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-1599-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه تهران 
 2- دانشگاه تهران ، moteshareie@gmail.com
                    
                    
                    چکیده:       (15449 مشاهده)
                    
                    
                    هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر محیطهای مختلف تمرینی، نوع مهارت و تعامل این دو بر عملکرد در مراحل اکتساب و یادداری مهارتهای باز و بسته بود. جامعه آماری همه دانشجویان ساکن در کوی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 88-89 بوده است. نمونهای 60 نفری به صورت در دسترس از بین افرادی که هیچ سابقهای در مهارتهای بدمینتون نداشتند برگزیده شدند. آزمودنیها  براساس پیشآزمون در 6 گروه ده نفره  (غیررقابتی، رقابتی و ترکیبی) همسانسازی شدند. آزمودنیهای هر شش گروه تمرینات خود را در محیطهای تعریفشده به مدت 10جلسه و هر جلسه 40 کوشش انجام دادند. در این تحقیق از آزمونهای سرویس بلند بدمینتون برای اندازهگیری مهارت باز و از آزمون تاس برای اندازهگیری مهارت بسته استفاده شد. امتیازات آزمودنیها در مراحل آزمون از میانگین امتیاز دهضربه محاسبه شد. از آمار توصیفی برای تعیین شاخصهای میانگین و انحراف معیار و برای دستیابی به اهداف تحقیق از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد تمرین در هریک از محیطهای تمرینی موجب افزایش اکتساب و یادداری هریک از مهارتهای مذکور در سطوحی متفاوت میشود (05/0p<). همچنین نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد که دو عامل مهارت و شرایط محیطی در هر دو مرحله اکتساب و یادداری غیرمعنیدار، اما  هریک از مهارتها در تعامل با محیط تمرینی معنیدار (05/0p<) بود. بهعلاوه، تمرین هریک از مهارتها در محیطی واحد دارای سطوحی متفاوت از اکتساب و یادداری بود.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    
                      
پذیرش: 1401/1/11 | انتشار: 1391/12/25