Firoozi M, Mehri A, Kamari A, Shahgholian M. The Koppit’z Emotional Indicators as a Way for Representation of Fear and Coping with Injection Pain in Cancer and Healthy Children. Journal title 2013; 7 (1) :65-73
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-1693-fa.html
فیروزی منیژه، مهری عادل، کمری علی عباس، شاهقلیان مهناز. نشانگرهای هیجانی کوپیتس راهی برای بازنمایی ترس و مقابله با درد تزریق در کودکان مبتلا به لوسمی و کودکان سالم. عنوان نشریه. 1392; 7 (1) :65-73
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-1693-fa.html
1- دانشگاه تهران، ، manijeh_firoozi@hotmail.com
2- دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشگاه تربیت مدرس.
4- دانشگاه خوارزمی
چکیده: (8065 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی مشکلات هیجانی و سبکهای مقابلهی کودکان مبتلا به لوکمیای لمفوبلاستیک حاد و مقایسهی آن با کودکان سالم بود. به این منظور، 55 کودک بستری در بخش خون و سرطان بیمارستان کودکان مفید و 45 کودک سالم مراجعه کننده برای انجام واکسن، در پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندههای بیمار و سالم از نظر آزمون تحلیل نقاشی کودکان در بیمارستان و نشانگرهای هیجانی کوپیتس در ترسیم صحنه تزریق، با هم مقایسه شدند. نتایج تفاوت معناداری بین کودکان مبتلا به سرطان و کودکان سالم از نظر تمام زیرمقیاسهای آزمون تحلیل نقاشی کودکان در بیمارستان نشان داد. همچنین، شرکتکنندگان دو گروه از نظر نشانگرهای هیجانی کوپیتس با یکدیگر مقایسه شدند. تفاوت دو گروه در استفاده از رنگ سیاه برای رنگ آمیزی، کوچک کشیدن خود، سایهدار کردن صورت، بدن، دست و غیر معمول بودن تصاویر معنادار بود. بر اساس یافتهها، کودکان مبتلا به لوسمی بیشتر از راهبردهای اجتنابی استفاده کردند، در حالی که کودکان سالم روش مقابلهی رویارویی را به کار بردند. همچنین بر اساس نشانگرهای هیجانی کوپیتس، کودکان مبتلا به لوسمی مشکلات هیجانی بیشتری نشان دادند. این یافتهها به مداخلههای بالینی برای کودکان مبتلا به سرطان کمک میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
انتشار: 1392/9/24