Shokri O, Farahani M N, Kormi Nouri R, Moradi A. Cross-Cultural Analysis of the Relationships between Negative Life Events, Academic Stress and Subjective Well-being among Iranian and Swedish University Students. Journal title 2014; 8 (1) :1-10
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-1908-fa.html
شکری امید، فراهانی محمدنقی، کرمی نوری رضا، مرادی علیرضا. تحلیل بین فرهنگی روابط بین وقایع منفی زندگی، استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی در میان دانشجویان ایرانی و سوئدی. عنوان نشریه. 1393; 8 (1) :1-10
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-1908-fa.html
1- دانشگاه شهید بهشتی ، oshokri@yahoo.com
2- دانشگاه خوارزمی
3- دانشگاه اربرو سوئد
چکیده: (23783 مشاهده)
مطالعهی حاضر با هدف مقایسهی بینفرهنگی ساختارـ محور روابط درونگروهی وقایع منفی زندگی، استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی در دانشجویان ایرانی و سوئدی انجام شد. 205 دانشجو (100 ایرانی و 105 سوئدی) به مقیاس وقایع منفی زندگی، پرسشنامهی استرس تحصیلی، برنامهی عاطفهی مثبت و منفی و مقیاس رضایت از زندگی پاسخ دادند. تحلیل روابط وقایع منفی زندگی، استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی در دانشجویان ایرانی و سوئدی با استفاده از چند طرح تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی انجام شد. نتایج طرحهای تحلیل رگرسیون نشان داد در حالیکه تفاوت بین دانشجویان ایرانی و سوئدی از نظر روابط ساختار ـ محور وقایع منفی زندگی، استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی از نظر آماری معنادار نبود، اما، نتایج مقایسههای درونگروهی نشان داد که در بین دانشجویان ایرانی در مقایسه با دانشجویان سوئدی، وقایع منفی زندگی در پیشبینی استرس تحصیلی و مؤلفههای شناختی و هیجانی بهزیستی ذهنی، و استرس تحصیلی در پیشبینی بهزیستی ذهنی از توان نسبی بالاتری برخوردار بودند. نتایج پژوهش حاضر در پیشبینی بهزیستی ذهنی، بر تشابه ویژگیهای کارکردی وقایع منفی زندگی و استرس تحصیلی دانشجویان ایرانی و سوئدی تأکید میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
پذیرش: 1396/10/9 | انتشار: 1393/3/25