alizadeh T, amiri S, taher neshat dost H, talebi H. Comparison the effectiveness of Kohlberg’s dilemmas, real life dilemmas and positive emotion induction methods on emotion expectancies. Journal title 2015; 9 (1) :4-4
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-2387-fa.html
علیزاده توران، امیری شعله، نشاط دوست حمید طاهر، طالبی هوشنگ. تعیین اثربخشی روش های معماهای فرضی کلبرگ، معماهای زندگی واقعی و القاء هیجان مثبت بر انتظارات هیجانی دختران نوجوان. عنوان نشریه. 1394; 9 (1) :4-4
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-2387-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان و عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس کوثر یاسوج ، toran.alizadeh@yahoo.com
2- دانشیار دانشگاه اصفهان
3- استاد دانشگاه اصفهان
چکیده: (7584 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش معماهای فرضی کلبرگ، معماهای زندگی واقعی و القاء هیجان مثبت بر انتظارات هیجانی دختران نوجوان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه ی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر یاسوج در سال تحصیلی 1393-1392تشکیل می دادند. گروه نمونه شامل 120 دانش آموز دختربودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه(30) نفری جایگزین شدند. همه گروه ها سناریو های انتظارات هیجانی (مالتی و کیلر ، 2010) را به عنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. در این پژوهش نمره کمتر نشان دهنده انتظارات هیجانی اخلاقی تر است. نتایج حاصل از تحلیل واریانس دوراهه با روش اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی ال اس دی نشان داد که : مقدار F هر سه آزمون در سطح 001/0 معنادار است . لذا می توان گفت که : روشهای آموزشی و مداخله ا لقا ء هیجان مثبت نسبت به گروه کنترل باعث کاهش نمرات میانگین انتظارات هیجانی دانش آموزان دختر گردید. همچنین مقایسه زوجی میانگین ها نشان داد که از بین روشهای آموزشی ، به ترتیب آموزش معماهای زندگی واقعی ، معماهای کلبرگ و القاء هیجان مثبت باعث بهبود انتظارات هیجانی در دختران نوجوان گردید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
انتشار: 1394/8/24