alizadeh T, amiri S, taher neshat dost H, talebi H. Comparison the effectiveness of Kohlberg’s dilemmas, real life dilemmas and positive emotion induction methods on emotion expectancies. Research in psychological health 2015; 9 (1) :4-4
URL:
http://rph.khu.ac.ir/article-1-2387-fa.html
علیزاده توران، امیری شعله، نشاط دوست حمید طاهر، طالبی هوشنگ. تعیین اثربخشی روش های معماهای فرضی کلبرگ، معماهای زندگی واقعی و القاء هیجان مثبت بر انتظارات هیجانی دختران نوجوان. پژوهش در سلامت روانشناختی. 1394; 9 (1) :4-4
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-2387-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان و عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس کوثر یاسوج ، toran.alizadeh@yahoo.com
2- دانشیار دانشگاه اصفهان
3- استاد دانشگاه اصفهان
چکیده: (8889 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش معماهای فرضی کلبرگ، معماهای زندگی واقعی و القاء هیجان مثبت بر انتظارات هیجانی دختران نوجوان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه ی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر یاسوج در سال تحصیلی 1393-1392تشکیل می دادند. گروه نمونه شامل 120 دانش آموز دختربودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه(30) نفری جایگزین شدند. همه گروه ها سناریو های انتظارات هیجانی (مالتی و کیلر ، 2010) را به عنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. در این پژوهش نمره کمتر نشان دهنده انتظارات هیجانی اخلاقی تر است. نتایج حاصل از تحلیل واریانس دوراهه با روش اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی ال اس دی نشان داد که : مقدار F هر سه آزمون در سطح 001/0 معنادار است . لذا می توان گفت که : روشهای آموزشی و مداخله ا لقا ء هیجان مثبت نسبت به گروه کنترل باعث کاهش نمرات میانگین انتظارات هیجانی دانش آموزان دختر گردید. همچنین مقایسه زوجی میانگین ها نشان داد که از بین روشهای آموزشی ، به ترتیب آموزش معماهای زندگی واقعی ، معماهای کلبرگ و القاء هیجان مثبت باعث بهبود انتظارات هیجانی در دختران نوجوان گردید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
انتشار: 1394/8/24