هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش صبر در پیشبینی دشواری در نظم بخشی هیجانی دانشجویان بود. مشارکتکنندگان در پژوهش، 400 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز ( 155 پسر و 245 دختر) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای از دانشکدههای دانشگاه شیراز انتخاب شدند و به مقیاس دشواری در نظمبخشی هیجانی ( (DERS و مقیاس صبر پاسخ دادند. پایایی این ابزارها به وسیلهی ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها به وسیله تحلیل عاملی تعیین شد. نتایج تحلیل مسیر با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS نشان داد که صبر پیشبینی کننده منفی و معنادار دشواری در نظمبخشی هیجان است و با افزایش نمره صبر و مؤلفههای آن نمره دشواری در نظمبخشی هیجان کاهش مییابد. بر این اساس پیشنهاد می شود که آموزش صبر و مؤلفههای آن بهعنوان کانون عمدهی کنترل هیجانی مورد استفاده قرار گیرد. این آموزشها علاوه بر تقویت این فضیلت اخلاقی در دانشجویان، کمک مؤثری در تسهیل نظم بخشی هیجانات خواهد بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |