 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Jabbari M,  Panaghi L,  Mazaheri M A M. A qualitative study of definitions of adolescents' character strengths in Iran.  Research in psychological health 2019; 13 (2) :64-80
URL: 
http://rph.khu.ac.ir/article-1-3494-fa.html   
                    
                    جباری مهسا،  شهیدی شهریار،  پناغی لیلی،  مظاهری محمد علی. مطالعهی کیفی تعریف توانمندی های منشی نوجوانان در جامعه ی ایرانی.  پژوهش در سلامت روانشناختی. 1398; 13 (2) :64-80
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-3494-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- گروه روان شناسی بالینی و سلامت،  دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران 
 2- گروه روان شناسی بالینی و سلامت،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، shahriarshahidi@hotmail.com
 3- گروه بهداشت خانواده، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی 
 4- گروه روان شناسی بالینی و سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (8445 مشاهده)
                    
                    
                    هدف از مطالعه ی کیفی حاضر، بررسی تعریف توانمندیهای منشی از نظر متخصصان و نوجوانان ایرانی بود. بدین منظور با روش نمونه گیری هدفمند، با ده نفر از متخصصان (شامل روانشناسان، مشاوران و معلمان) در رابطه با تعریف 24 توانمندی منشی، مصاحبه ی نیمه ساختاریافته انجام شد. علاوه بر این، نظرات دو گروهِ  مجزا از نوجوانانِ کلاس نهم، در رابطه با تعاریف توانمندیها، به روش بحث در گروههای متمرکز، گروه دختران (7 نفر) و پسران 6 (نفر) بررسی شدند. دانش آموزان بر اساس در درسترس بودن در زمان انجام مطالعه و تمایل شان به شرکت در بحث ها انتخاب شدند. داده ها با روش تحلیل محتوا و رویکرد مستقیم، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند که بین تعاریف پیترسون و سلیگمن (2004) و تعاریف متخصصان و نوجوانان ایرانی در رابطه با دوازده توانمندی، مطابقت وجود داشت اما در رابطه با سایر توانمندیها (از جمله توانمندی شجاعت، شور و شوق، صداقت) تفاوت هایی دیده شد. وجوه اشتراک و تمایز میان تعاریف، بحث شدند. با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت بین تعاریف توانمندیهای منشی در جامعه ی ایرانی و نظام طبقه بندی تقریباً مطابقت وجود دارد و این طبقه بندی می تواند در جامعه ی ایرانی و در سایر پژوهش های مرتبط با این حوزه به کار گرفته شود.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1398/5/5 | پذیرش: 1398/7/2 | انتشار: 1398/7/2